Rubrikken indeholder de renteudgifter, du kan trække fra. Hvis renteudgifterne og gælden vedrører to personer, har vi fordelt renterne med halvdelen til hver.

Beløbet i rubrikken skal omfatte dine samlede renteudgifter fra

  • pengeinstitutter
  • pensionskasser
  • forsikringsselskaber
  • finansieringsselskaber
  • kontokortordninger
  • pantebreve i depot.

Rubrikken indeholder ikke andre renteudgifter
Hvis du har andre renteudgifter, der ikke er indberettet til SKAT, skal du skrive disse renteudgifter i rubrik 44.

Se mere detaljerede oplysninger om beløbene i din skattemappe under Personlige skatteoplysninger mv. > Renteudgifter og restgæld.

Tjek oplysningerne
SKAT får oplysningerne fra for eksempel banker og pensionskasser, men det er vigtigt, at du selv tjekker om beløbet er rigtigt.

Du skal være særligt opmærksom i disse situationer:

  • Hvis du har købt eller solgt ejendom
    Har du købt eller solgt fast ejendom i løbet af året, er renteudgifterne af pantebreve i depot ikke korrekt indberettet til SKAT. Derfor skal du skrive alle dine renteudgifter til pengeinstitutter og renteudgifter af pantebreve i depot i rubrik 42.
  • Hvis du har et pantebrev, der ikke har været i depot hele året
    Har du har et pantebrev, som ikke har været i depot hele året, er renteudgifterne af pantebrevet ikke korrekt indberettet til SKAT. Derfor skal du skrive alle dine renteudgifter til pengeinstitutter og renteudgifter af pantebreve i depot i rubrik 42.
  • Hvis du ikke har oplyst dit cpr-nummer
    Har du ikke oplyst dit cpr-nummer til depotholderen, skal du skrive den samlede renteudgift i rubrik 42.
  • Hvis gælden vedrører to personer, der ikke deler gælden med 50 procent til hver
    Renteudgiften er automatisk fordelt med halvdelen til hver person. Det betyder, at hvis du hæfter for gælden med en anden fordeling, skal du selv rette beløbet.
  • Hvis I er flere end to ejere på et lån
    Hvis du har renteudgifter på lån, hvor I er flere end to ejere, er renteudgiften ikke med i denne rubrik - det skal du selv skrive på.
  • Hvis du er selvstændigt erhvervsdrivende
    Hvis nogle af renteudgifterne i rubrikken vedrører din virksomhed, skal du selv fratrække beløbet. Læg i stedet virksomhedens renter til i rubrik 117.

Sådan ændrer du beløbet
Mener du, at beløbet er forkert, skal du skrive det rigtige beløb. Husk, det er det samlede beløb, du skal skrive.