Indhold
Dette afsnit omfatter betalingsrettigheder, sukkerroekvoter, MF-tillæg (præmie for moderfår) og miljøgodkendelse.
Afsnittet indeholder:
- Betalingsrettigheder
- Sukkerroekvoter
- MF-tillæg
- Miljøgodkendelse
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Betalingsrettigheder
Støtte efter enkeltbetalingsordningen forudsætter bl.a., at ansøgeren har fået tildelt betalingsrettigheder.
Den skattemæssige behandling af betalingsrettighederne fremgår af AL § 40 C samt LL § 7 Y.
Reglerne er beskrevet i Ligningsvejledningen, Erhvervsdrivende, afsnit E.C.5.4.3.
Støtte fra enkeltbetalingsordningen
Se afsnit C.C.4.4.10 om den skattemæssige behandling af støttebeløb efter enkeltbetalingsordningen.
Sukkerroekvoter
Den skattemæssige behandling af sukkerroekvoter fremgår af AL § 40 C, stk. 3.
Reglerne er beskrevet i afsnit C.C.2.4.5.3.
Praksis forud for den 4. oktober 2006
Se Ligningsvejledningen 2012-1, afsnit E.E.4.9.4 om hidtidig praksis vedrørende sukkerroekvoter forud for den 4. oktober 2006.
MF-tillæg (præmie for moderfår)
Den tidligere ordning med præmierettigheder og præmier for moderfår er blevet afkoblet fra 2012, dvs. at støtten ikke længere er betinget af, at produktion finder sted.
Ordningen er blevet erstattet af et moderfårs- og malkefårstillæg (MF-tillæg).
MF-tillægget tildeles som en forhøjelse af de betalingsrettigheder, som den enkelte producent ejer i 2012, eller som nye betalingsrettigheder.
Se afsnit C.C.2.4.5.3 om betalingsrettigheder og se afsnit C.C.4.4.10 om tilskud og støtte inden for landbrug.
Miljøgodkendelse
Det følger af miljølovgivningen, at der på en bestemt bedrift kan gives tilladelse til, at der maksimalt må produceres et bestemt antal dyreenheder om året. En sådan tilladelse kaldes i daglig tale en produktionstilladelse.
Produktionstilladelser til et bestemt antal dyreenheder om året er omfattet af AL § 40 B, som omhandler løbende kvoter. Se SKM2007.365.SR, hvor der blev lagt vægt på, at
- produktionstilladelsen giver ret til at producere en bestemt mængde af et produkt
- AL § 40 B omfatter rettigheder, der knytter sig til et stykke jord
- kvoten giver en løbende ret til at producere en vis mængde pr. år
- en uudnyttet del af kvoten pr. delperiode ikke kan overføres til den efterfølgende delperiode (det efterfølgende år).
Skatterådet tiltrådte også, at en del af købesummen for landbrugsejendommen blev fordelt på produktionstilladelser/kvoter, jf. AL § 45, stk. 2.
Udgifter til konsulentbistand, afholdt til udfærdigelse af ansøgning om miljøgodkendelse (produktionstilladelse), kan tillægges anskaffelsessummen vedrørende miljøgodkendelsen efter AL § 40 B. Se SKM2008.372.SR, hvor der blev lagt vægt på, at
- konsulentbistanden kun vedrører udfærdigelsen af ansøgningen om miljøgodkendelse af udvidelsen af antal dyreenheder
- miljøgodkendelsen ikke kan anses for vederlagsfri, idet kommunen betales pr. timeforbrug i forbindelse med behandlingen af ansøgningen
- den ydede konsulentbistand knytter sig nært til erhvervelsen af miljøgodkendelsen.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
SKAT
|
SKM2007.365.SR
|
Skatterådet fandt, at produktionstilladelser til et bestemt antal dyreenheder om året var omfattet af AL § 40 B, som omhandler løbende kvoter. Skatterådet lagde vægt på, at produktionstilladelsen gav ret til at producere en bestemt mængde af et produkt, at AL § 40 B omfattede rettigheder, der knyttede sig til et stykke jord, at kvoten gav en løbende ret til at producere en vis mængde pr. år, og endelig at en uudnyttet del af kvoten pr. delperiode ikke kunne overføres til den efterfølgende delperiode (det efterfølgende år). Skatterådet tiltrådte også, at en del af købesummen for landbrugsejendommen blev fordelt på produktionstilladelser/kvoter, jf. AL § 45, stk. 2.
|
|
SKM2008.372.SR
|
Skatterådet fandt, at udgifter til konsulentbistand, afholdt til udfærdigelse af ansøgning om miljøgodkendelse (produktionstilladelse), kunne tillægges anskaffelsessummen vedrørende miljøgodkendelsen efter AL § 40 B. Skatterådet lagde vægt på, at konsulentbistanden kun vedrørte udfærdigelsen af ansøgningen om miljøgodkendelse af udvidelsen af antal dyreenheder, at miljøgodkendelsen ikke kunne anses for vederlagsfri, idet kommunen blev betalt pr. timeforbrug i forbindelse med behandlingen af ansøgningen, og at den ydede konsulentbistand knyttede sig nært til erhvervelsen af miljøgodkendelsen.
|
|