Indhold

Dette afsnit handler om, at virksomheder, herunder selskaber og fonde, skal betale deres udgifter til indkøb af varer og ydelser digitalt, når der er tale beløb fra og med 10.000 kr. Virksomhederne mister retten til fradrag, hvis virksomheden som vederlag for udgifter til køb af varer og ydelser har betalt leverandøren kontant beløb fra og med 10.000 kr. Se LL § 8 Y, stk. 1-4, indsat i ligningsloven ved lov nr. 590 af 18. juni 2012 (Initiativer rettet mod sort arbejde).

Afsnittet indeholder:

  • Krav om digital betaling af beløb fra og med 10.000 kr. og betingelser for fradrag
  • Hvis der er foretaget fradrag, uden at betingelserne er opfyldt
  • Værn imod opdelte betalinger og opdelte faktureringer samt løbende ydelser
  • Hvis virksomheden ikke har mulighed for at betale digitalt 
  • Administrative regler

Krav om digital betaling af beløb fra og med 10.000 kr. og betingelse for fradrag

Med virkning fra den 1. juli 2012 skal virksomheder betale udgifter til køb af varer og ydelser digitalt, når købet udgør beløb fra og med 10.000 kr. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber mv., som er skattepligtige efter SEL § 1 eller § 2, og fonde, der er skattepligtige efter FBL § 1, betinget af, at betalingen sker digitalt, medmindre betalingen samlet set udgør mindre end 10.000 kr.

Det er en betingelse for fradrag, at betalingen sker digitalt. Virksomheden kan ikke foretage fradrag efter skattereglerne, når virksomheden som vederlag for en leverance af varer eller ydelser har foretaget kontant betaling af beløb fra og med 10.000 kr.

Ved digital betaling anses betalingen for at ske via et pengeinstitut eller et betalingsinstitut, som sikrer identifikationen af betalingsmodtageren og betaleren, således at der etableres et transaktionspor. Se afsnittet Administrative regler neden for.

Kravet om digital betaling gælder også i forhold til køb af varer og ydelser, der er foretaget i udlandet.

Se LL § 8 Y, stk. 1, indført i ligningsloven ved lov nr. 590 af 18. juni 2012.

Se også

Se også

Afsnit D.A.13.10 om digital betaling og solidarisk hæftelse for betaling af moms efter ML § 46, stk. 10-12, indsat ved lov nr. 590 af 18. juni 2012.

Bemærk

Bemærk

Kravet om digital betaling gælder alene i forhold til selve betalingen af det foretagne køb. Virksomhedens fradragsret påvirkes således ikke, hvis betaling ikke sker, fordi virksomheden er blevet nødlidende.

Hvis der er foretaget fradrag, uden at betingelserne er opfyldt

Hvis virksomheden har foretaget fradrag i et indkomstår for en udgift, hvor fradraget ikke opfylder betingelserne, fx fordi fakturaen er betalt med kontanter for beløb fra og med 10.000 kr., skal det tidligere fratrukne beløb reguleres tilbage, når betalingen sker allerede i det aktuelle indkomstår.

Hvis betalingen først sker efter udløbet af indkomståret, medtages beløbet som en indtægt i det indkomstår, hvor betalingen er foretaget.

Se LL § 8 Y, stk. 2, indsat i ligningsloven ved lov nr. 590 af 18. juni 2012.

Værn imod opdelte betalinger og opdelte faktureringer samt løbende ydelser

For at undgå, at beløbsgrænsen på 10.000 kr. kan omgås ved at opdele betalinger eller faktureringer for samme leverance af varer eller ydelser, skal flere betalinger, som angår samme leverance, ydelse, kontrakt eller lignende, anses som én betaling i forhold til beløbsgrænsen.

Ved levering af løbende ydelser, der løbende faktureres under beløbsgrænsen på 10.000 kr., skal leverancerne vurderes samlet. Hvis vederlaget for en leverance af varer eller ydelser i løbet af et kalenderår samlet set udgør beløb fra og med 10.000 kr., skal betalingerne ske digitalt, selvom de løbende fakturaer er under beløbsgrænsen. Med løbende ydelser forstås aftaler, abonnementer mv., som løber, indtil de opsiges af en af parterne. Det kan fx være telefoni, licencer, vagt, husleje, vedligeholdelsesaftaler, revision, regnskabsføring, rengøring mv.

Se LL § 8 Y, stk. 1, 2. og 3. pkt., indsat i ligningsloven ved lov nr. 590 af 18. juni 2012.

Hvis virksomheden ikke har mulighed for at betale digitalt   

Hvis virksomheden ikke har mulighed for at betale digitalt via et pengeinstitut eller betalingsinstitut efter LL § 8 Y, stk. 1, kan virksomheden opnå sit fradrag ved på skat.dk/TastSelv Borger at indberette oplysninger om det foretagne køb, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer leverandøren, og betalingen heraf. Denne indberetning skal ske senest 14 dage efter betalingen, dog senest 1 måned efter fakturaens modtagelse. Se LL § 8 Y, stk. 3, indsat i ligningsloven ved lov nr. 590 af 18. juni 2012.

Indberetning til SKAT som metode for at opnå fradragsret i stedet for digital betaling tager hensyn til, hvis enten aftageren eller leverandøren, eller begge parter, fx som følge af erhvervsretlige regler eller pengeinstitutters forretningsbetingelser, er afskåret fra at oprette og benytte en indlånskonto i et pengeinstitut.

Administrative regler - betaling ved byttehandel, modregning og via mellemregningskonti

Ved betaling via et pengeinstitut eller betalingsinstitut efter LL § 8 Y, stk. 1, forstås betaling fra konto til konto eller betaling på anden måde til modtagerens konto, herunder ved anvendelse af betalingskort, hvorved der sikres en entydig elektronisk identifikation af betaleren og betalingsmodtageren. Betaling af indbetalingskort på posthuset eller i et pengeinstitut sidestilles med digital betaling. Se § 1 i BEK nr. 1044 af 8. november 201 om visse ligningslovsregler m.v.

Betaling med check sidestilles som (ikke-digital) kontant betaling. Det skyldes, at en check - selv som crosset - ikke altid hæves af og dermed entydigt identificerer den, der modtager betalingen.

Hvis der er betalt med check i perioden fra og med den 1. juli 2012 (ikrafttrædelsestidspunktet for LL § 8 Y ved lov nr. 590 af 18. juni 2012) til og med den 14. november 2012, accepteres dette dog som sidestillet med digital betaling. Dette skyldes, at § 1 i BEK nr. 1044 af 8. november 201 om visse ligningslovsregler m.v., der nærmere fastsætter, hvad der kan - og dermed omvendt ikke kan - sidestilles med digital betaling, først trådte i kraft den 15. november 2012.

Betaling, der sker ved

  • byttehandel,
  • modregning eller
  • via mellemregningskonti,

sidestilles med digital betaling.

Dog skal betaling af byttesum, betaling af restbeløb efter modregning eller betaling ved udligning af mellemregningskonti sidestilles med kontant betaling i forhold til 10.000 kr.-beløbsgrænsen efter LL § 8 Y, stk. 1. Indberetning af disse betalinger efter LL § 8 Y, stk. 3, skal ske senest 14 dage efter betalingen, hvis der ikke betales digitalt. Se § 1 i BEK nr. 1044 af 8. november 201 om visse ligningslovsregler m.v.

Eksempler

Samlet betaling for varer eller ydelser 15.000 kr., hvoraf 6.000 kr. betales, og 9.000 kr. tages i bytte, modregnes eller udlignes ved mellemregning. Der er ikke krav om digital betaling eller indberetning, idet de 6.000 kr. er under 10.000 kr.

Samlet betaling for varer eller ydelser 15.000 kr., hvoraf 11.000 kr. betales, og 4.000 kr. tages i bytte, modregnes eller udlignes ved mellemregning. Der er ikke krav om digital betaling eller indberetning af de 4.000 kr. Der er krav om enten digital betaling eller indberetning af de 11.000 kr., der skal betales i forbindelse med byttehandlen, som beløb efter modregning eller ved udligning af mellemregningskonti.