Et udenlandsk køretøj kan ikke både være registreret med nummerplader i Motorregistret og i udlandet. Se registreringsbekendtgørelsen § 15. Hvis en fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted her i landet ønsker at bruge et køretøj, der er registreret i udlandet, her i landet, skal køretøjet, hvis det skal registreres i Motorregistret, anmeldes til registrering inden 14 dage efter, at køretøjet er taget i brug på færdselslovens område.
SKAT skal underrettes om ibrugtagningen på færdselslovens område inden 24 timer efter, at ibrugtagningen er sket, på Internetadressen: www.skat.dk/motor-udland. Er disse frister overholdt, udsteder SKAT en kvittering for anmeldelsen med oplysning om, at køretøjet med den udenlandske registrering fortsat må bruges på færdselslovens område, indtil registreringsafgiften er fastsat. Køretøjet må her i landet kun føres af den, der har anmeldt køretøjet til afgiftsberigtigelse, og af personer, der tilhører den pågældendes husstand. Den af SKAT udstedte kvittering skal medbringes under kørslen og efter anmodning vises til politiet eller SKAT.
Hvis ejeren eller brugeren af et motorkøretøj er hjemmehørende i en anden stat, Færøerne eller Grønland, skal køretøjet være registreret og forsynet med nummerplader af en kompetent myndighed i den pågældende stat, før køretøjet må bruges på færdselslovens område. Se registreringsbekendtgørelsen § 16.
Det samme gælder et påhængskøretøj til et motorkøretøj, hvis påhængskøretøjet har en tilladt totalvægt over 750 kg, og påhængskøretøjets ejer eller bruger har bopæl eller hjemsted i en stat, der har ratificeret Wienerkonventionen. Hvis ejeren eller brugeren har bopæl eller hjemsted i en stat, der ikke har ratificeret Wienerkonventionen, behøver køretøjet ikke være registreret uanset køretøjets vægt.
Det gælder også et motorredskab, en traktor eller et påhængskøretøj til et motorredskab, hvis køretøjet skal registreres i ejers eller brugers hjemland samt for en knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen. Se registreringsbekendtgørelsen § 28.
Et køretøj, der er registreret og forsynet med nummerplader i en anden stat, Færøerne eller Grønland, men som ikke må bruges i den pågældende stat, fx på grund af at køretøjet ikke har været til syn må heller ikke bruges på færdselslovens område.
SKAT anser et køretøj, der enten har korttidsnummerplader med en gyldighed på højst 7 dage eller "commercial number plates" (prøveskilte), som er givet af en kompetent myndighed i en EU/EØS-stat, Færøerne eller Grønland for at være registreret i udlandet. For køretøjer med disse typer nummerplader gælder, at de ikke må bruges i Danmark, hvis de bruges til erhvervsmæssig befordring af gods eller personer.
Oversigt over domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Byretsdomme |
►SKM2013.77.BR◄ |
►Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren skulle betale registreringsafgift af sin tysk indregistrerede Ferrari. Sagsøgeren havde nedlagt påstand om at skatteministeriet skulle anerkende, at han ikke skulle betale registreringsafgift.
Sagsøgeren havde købt en Ferrari i Italien og fået den indregistreret den i Tyskland, hvorefter den blev leveret til ham i Danmark. I Danmark fik sagsøgeren - ved at afgive forkerte oplysninger til motorkontoret - udleveret faste prøveskilte til sin virksomhed. De faste prøveskilte blev bl.a. anvendt til kørsel med Ferrarien. Sagsøgeren betalte ikke registreringsafgift af bilen, og blev ved Østre Landsret dømt for forsætlig afgiftsunddragelse.
Sagsøgeren var af den opfattelse, at han ikke skulle betale registreringsafgift af bilen i Danmark. Han gjorde derved gældende, dels at bilen var blevet anvendt med faste prøveskilte, og dels at bilen (som var en specialkonstrueret racerbil til brug for banekørsel) slet ikke kunne indregistreres i Danmark (bilen var således monteret med H-seler, som ikke opfylder de danske krav om 3-punktseler), og at der derfor ikke skulle betales registreringsafgift.
Retten lagde til grund, at bilen ikke kunne indregistreres i Danmark. Retten fulgte dermed ikke skatteministeriets synspunkt om, at bilen som følge af en fremlagt EU-typegodkendelse kunne indregistreres i Danmark uden yderligere krav til bl.a. seler.
Retten lagde endvidere til grund, at sagsøgeren ikke havde været berettiget til at få udleveret faste prøveskilte, ligesom han ikke havde været berettiget til at benytte en udenlandsk indregistreret bil til kørsel i Danmark. Retten udtalte, at det afgørende for sagen var, om bilen var taget i brug på færdselslovens område, således at registreringspligten - og dermed pligten til at betale registreringsafgift - var indtrådt. Det var således ikke afgørende, om bilen kunne indregistreres, hvis bilen de facto var taget i brug på færdselslovens område. Retten lagde til grund, at bilen (som forklaret af sagsøgeren) havde kørt 3 gange på offentlig vej (i alt ca. 500 km.), og at bilen derfor var taget i brug på færdselslovens område. Pligten til at betale registreringsafgift var derfor indtrådt, og skatteministeriet blev frifundet.
◄
|
►Sagen er anket til Landsretten◄ |