Indhold

Dette afsnit handler om momsgodtgørelse ved leverancer af varer eller ydelser til fremmede staters honorære konsuler i Danmark.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Formålet med den særlige momsgodtgørelsesordning
  • Eksempler
  • Krav til anmeldelse med henblik på momsgodtgørelse og SKATs prøvelse heraf
  • Krav til den konkrete ansøgning, SKATs afgørelse samt efterfølgende klageadgang.

Regel

Moms ved leverancer af varer eller ydelser til fremmed staters honorære konsuler i Danmark kan godtgøres i det omfang de indkøbte varer og ydelser anvendes fuldt ud ved den konsulære tjeneste. Se ML § 45, stk. 2, 2. pkt. 

Formålet med den særlige momsgodtgørelsesordning

Formålet med momsgodtgørelse for honorære konsulers indkøb i Danmark er at opnå en vis ligestilling af de momsmæssige forhold mellem fremmede staters egentlige diplomatiske repræsentationer og honorære konsuler i Danmark.

Det anvendte udtryk "en vis ligestilling" hænger sammen med, at momsgodtgørelsen for honorære konsuler skal begrænses til momsen af varer og ydelser, der anvendes fuldt ud ved den konsulære tjeneste. Dvs. udgifter, som hverken helt eller delvist anvendes til privat eller andet brug.

Det vil bero på en konkret bedømmelse hvilke varer og ydelser, der kan antages at være anvendt i den konsulære tjeneste, ligesom det vil bero på en konkret vurdering, om varerne og ydelserne er anvendt fuldt ud.

Kerneområdet for momsgodtgørelse ved leverancer til honorære konsuler er indkøb i form af husleje, translatørydelser, udgifter til almindeligt kontorhold og lignende, når indkøbene er anvendt fuldt ud ved den konsulære tjeneste.

Krav til anmeldelse med henblik på momsgodtgørelse og SKATs prøvelse heraf

For at få momsgodtgørelse efter ML § 45, stk. 2, 2 pkt., skal en honorær konsul anmelde sig hos SKAT. Anmeldelsen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Navn og adresse for den honorære konsul
  • CPR-nummer for den honorære konsul
  • Navnet på den fremmede stat, som den honorære konsul repræsenterer.

SKAT skal ved anmeldelsen undersøge, om udnævnelsen som honorær konsul er aktuel, eller om hvervet som honorær konsul er ophørt. SKAT kan rette henvendelse herom til Udenrigsministeriet eller Corps Consulaire-Danmark.

Selv om SKAT som resultat af undersøgelsen af den oprindelige anmeldelse har anerkendt en honorær konsuls status som godtgørelsesberettiget efter ML § 45, stk. 2, 2. pkt., skal SKAT løbende undersøge, om den pågældendes hverv som honorær konsul er ophørt.

Krav til den konkrete ansøgning, SKATs afgørelse samt efterfølgende klageadgang

Honorære konsuler skal indgive ansøgning om momsgodtgørelse til SKAT.

Ved ansøgning skal anvendes en blanket for momsgodtgørelse af fremmede staters herværende honorære konsulers indkøb. Blanketten kan hentes på skat.dk/TastSelv Erhverv. 

  • I ansøgningen skal den honorære konsul angive oplysninger til identifikation af ansøgeren.
  • Der skal ske en sammentælling af det momsbeløb, der søges godtgjort. Beløbet skal angives i danske kroner.
  • Det momsbeløb, der søges godtgjort, skal udgøre mindst 200 kr. SKAT vil ikke udbetale beløb under 200 kr.
  • Udbetaling af momsgodtgørelse skal ske til den honorære konsuls Nemkonto, som konsulen er forpligtet til at oprette og anvende ved udbetaling af pengebeløb fra offentlig myndighed. Se LBK nr. 798 af 28. juni 2007 (lov om offentlige betalinger m.v.).  
  • I ansøgningen skal den honorære konsul afgive en erklæring om anvendelsen af de indkøb, der søges om momsgodtgørelse for, herunder om indkøbene er anvendt fuldt ud i den konsulære tjeneste.
  • Ansøgningen skal ledsages af originale fakturaer med angivelse af de momsbeløb, som ansøgeren har betalt. SKAT skal sende disse dokumenter i påtegnet stand tilbage til ansøgeren inden for en måned.

Fakturaer, der danner grundlag for ansøgningen, skal mindst opfylde kravene til forenklet faktura efter momsbekendtgørelsens § ►66◄, stk. 1. Dette indebærer, at den enkelte faktura skal indeholde

  • udstedelsesdato (fakturadato), idet årstal vejledende skal anføres med 4 cifre
  • fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen,
  • den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer (dvs. det relevante CVR-nummer eller SE-nummer), navn og adresse,
  • mængden og arten af de leverede varer eller omfanget eller arten af de leverede ydelser,
  • det samlede omsætningsbeløb samt det betalingspligtige momsbeløb, eller de nødvendige oplysninger til beregning af momsbeløbet, hvilket kan ske ved at skrive, at momsen udgør 20 pct. af det samlede omsætningsbeløb, og
  • specifik og utvetydig henvisning til den oprindelige faktura og de specifikke oplysninger, der ændres, hvis den udstedte faktura udgør et dokument eller meddelelse, som nævnt i momsbekendtgørelsens § ►61◄, stk. 2. 

Hvis en faktura også omfatter momsfritagne leverancer, skal det af fakturaen fremgå hvilke leverancer, der er pålagt moms. Sådanne leverancer skal opføres for sig med særskilt sammentælling.

Hvis en faktura indeholder leverancer, som ikke anvendes fuldt ud i den konsulære tjeneste, og derfor ikke berettiger til momsgodtgørelse efter ML § 45, stk. 2, 2. pkt., skal dette fremgå tydeligt af ansøgningen, ligesom de pågældende poster i fakturaen skal markeres.

SKAT videregiver oplysningerne ifølge den enkelte honorære konsuls ansøgning om momsgodtgørelse til Corps Consulaire - Danmark, hvis den pågældende konsul giver skriftligt samtykke dertil.

SKAT træffer afgørelse i 1. instans, om momsen kan godtgøres og i givet fald i hvilket omfang.

SKATs afgørelse kan påklages til Landsskatteretten. Se SFL kap. 16. Medmindre andet er bestemt, er klagefristen 3 måneder efter SFL § 42.