åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "G.A.3.1.4.4 Begrænsninger i modregningsadgangen" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Modregning kan være udelukket, uanset at alle generelle modregningsbetingelser er opfyldte. I dette afsnit beskrives en række eksempler på begrænsninger i modregningsadgangen.

Afsnittet indeholder:

  • Tilgodehavendets karakter
  • Fordringens specielle formål
  • Justitsministeriets cirkulære om begrænsning af statens modregningsret
  • Udlægsforbud afleder modregningsforbud
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Tilgodehavendets karakter

Hvis tilgodehavendet efter sin karakter er bestemt til dækning af nødvendige leveomkostninger, er modregning almindeligvis udelukket. I praksis vil det ofte dreje sig om tilgodehavender i form af løn, underholdsbidrag, sociale ydelser eller lignende.

Bemærk

Tilgodehavender i form af overskydende skat har ikke en sådan karakter, at modregning er udelukket. Se SKM2008.673.LSR.

Fordringens specielle formål

Modregning kan også være udelukket, hvor en fordring på staten har et specielt formål.

Den daværende Told- og Skattestyrelse har afgjort, at modregning er udelukket i arbejdslegater, igangsætningsstipendier, præmieringer, kunsthonorarer og livsvarige ydelser fra Statens Kunstfond.

Det samme gælder løntilskud, der kan bevilges arbejdsgivere, som ansætter ledige personer. Løntilskud har vist sig at have en stor beskæftigelsesfremmende effekt. Det er derfor blevet besluttet, at sådanne løntilskud ikke må gøres til genstand for hverken udlæg eller modregning. Se SKM2006.302.SKAT.

Justitsministeriets cirkulære om begrænsning af statens modregningsret

Hvor der er tale om, at modregning for statslige krav uden for formuerettens område søges foretaget i skyldnerens formueretlige krav mod staten, er modregning udelukket. Dette er fastslået i Justitsministeriets cirkulære nr. 186 af 22. november 1983 om begrænsning af statens modregningsret.

Statslige krav i form af fx skatter, moms, bøder og renter og sagsomkostninger i anledning af sådanne krav kan derfor ikke modregnes i skyldnerens krav mod staten i form af fx vederlag for leverancer, byggearbejder, arbejdsydelser, tjenesteydelser m.v. Der må heller ikke aftales modregning mellem sådanne krav.

Regreskrav vedrørende indfriede eksportkreditkautioner og statsgaranterede lån samt andre krav inden for formuerettens område berøres ikke af Justitsministeriets cirkulære. Sådanne krav vil derfor fortsat kunne bringes i modregning såvel i formueretlige krav mod staten som i krav mod staten uden for formuerettens område, fx i krav på tilbagebetaling af overskydende skat eller moms. Se i øvrigt i den forbindelse UfR 1982.315 HD. Dommen fastslog, at Eksportkreditrådet uanset sin uafhængige stilling var en statsinstitution.

Se også SKM2008.146.LSR, der fastslog, at der uanset Justitsministeriets cirkulære kunne ske modregning i en situation, hvor staten havde et formueretligt krav mod skyldneren, og skyldneren havde et offentligretligt krav mod staten.

Bemærk

Justitsministeriets cirkulære er ikke til hinder for, at der kan ske modregning af statslige krav uden for formuerettens område i erstatningskrav, som er opstået i forbindelse med myndighedsudøvelse, da sådanne erstatningskrav ikke er krav af formueretlig karakter. Se SKM2011.458.VLR

Bemærk også

Justitsministeriets cirkulære gælder kun for statslige krav. Begrænsningen i modregningsadgangen gælder derfor ikke for kommunale og regionskommunale krav.

Udlægsforbud afleder modregningsforbud

Man antager, at udlægsforbud afleder modregningsforbud. Se

  • Førtidspensionsloven § 46, stk. 1. Disponering forhindres reelt af udlægsforbuddet i § 46, stk. 1.
  • Pensionsloven §§ 32, 32d, stk. 2 og 47, stk. 1. For meget udbetalt
  • folkepension og boligstøtte kan fratrækkes pensionen
  • førtidspension og boligstøtte kan fratrækkes pensionen
  • Yderligere disponering forhindres reelt af udlægsforbuddet i § 47, stk. 1.

Derimod antager man, at modregning - modsat udlæg - må gennemføres trods en eksisterende sikkerhedsstillelse efter skatte- og afgiftslovgivningen, hvis de almindelige betingelser for tvungen modregning i øvrigt er til stede. Se SKM2006.365.SKAT.

Bemærk

Adgangen til at modregne i overskydende skat er ikke begrænset af princippet i RPL § 509 om trangsbeneficiet ved udlæg. Se SKM2006.745.VLR.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre på området:

Afgørelse samt evt.
tilhørende SKAT-
meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

 

 

UfR 1982.315 HD

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt der var den fornødne gensidighed mellem Eksportkreditrådets krav mod et konkursbo og et krav, som boet havde mod skattevæsnet på overskydende skat.

Dommen fastslog, at Eksportkreditrådet var en statsinstitution.

Der måtte derfor ske modregning mellem kravene, da den fornødne gensidighed var til stede.

 

Landsretsdomme

 

 

SKM2011.458.VLR

Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt SKAT måtte modregne momsgæld i en erstatning, som politiet havde tilkendt en borger for et aktiv, som bortkom, mens aktivet befandt sig i politiets varetægt.

Landsretten fastslog, at erstatningskravet opstod i forbindelse med politiets myndighedsudøvelse og derfor måtte anses for et krav af offentligretlig karakter.

Da erstatningskravet således ikke var et krav af formueretlig karakter, var Justitsministeriets cirkulære nr. 186 af 22. november 1983 om begrænsning af statens modregningsret ikke til hinder for modregning. Det forhold, at kravet hvilede på almindelige erstatningsretlige regler, bevirkede ikke i sig selv, at kravet kunne anses for et formueretligt krav.

Der måtte derfor ske modregning.

 

SKM2006.745.VLR

Landsretten fastslog, at SKAT kunne foretage modregning for restancer i form af skyldig A-skat, moms og renter i overskydende skat fremkommet ved forkert forskudsregistering i form af manglende transportfradrag.

Modregningsadgangen kunne ikke anses for begrænset i medfør af bl.a. RPL § 509 om trangsbeneficiet ved udlæg.

Den omstændighed, at skatteyderen løbende havde betalt af på gælden i henhold til et af SKAT godkendt budget kunne ikke føre til et andet resultat.

 

Landsskatteretskendelser

 

 

SKM2008.673.LSR

Der kunne ske modregning i overskydende skat for forfalden studiegæld, selv om den overskydende skat var opstået som følge af indtægtsnedgang i forbindelse med børnepasningsorlov.

 

SKM2008.146.LSR

Skyldner havde været ansat i Udenrigsministeriet. I 2004 meddelte Udenrigsministeriet skyldner, at han skulle tilbagebetale i alt 6.025,64 kr., som var udbetalt til ham som udlæg til udgifter i forbindelse med hans hjemrejse til Danmark.

Skyldner ejede en virksomhed, der var momspligtig. SKAT foretog modregning af tilbagebetalingskravet i skyldners overskydende moms for 3. kvartal 2006 på 1.295 kr.

Det er ifølge retspraksis ikke et krav for at foretage modregning, at modfordringen er erkendt af debitor. Betingelserne for at foretage modregning til dækning af skyldners gæld til Udenrigsministeriet var derfor umiddelbart opfyldte, selvom klager bestred kravet.

I relation til Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 186 af 22. november 1983 om begrænsning af statens modregningsret bemærkede Landsskatteretten, at cirkulæret ikke var til hinder for, at der kunne ske modregning i en situation som den foreliggende, hvor der var tale om, at staten havde et privatretligt krav mod borgeren, og borgeren havde et offentligretligt krav mod staten.

Der måtte derfor ske modregning.

 

SKAT

 

 

SKM2006.365.SKAT

Det må antages, at en modregning - modsat udlæg - må gennemføres trods en eksisterende sikkerhedsstillelse efter skatte- og afgiftslovgivningen, hvis de almindelige betingelser for tvungen modregning i øvrigt er til stede.

 

SKM2006.302.SKAT

Løntilskud, der udbetales efter beskæftigelsesindsatsloven, må ikke gøres til genstand for udlæg og modregning.