Indhold

Dette afsnit indeholder de regler om regnskab og kontrol, der gælder for udbydere af spil omfattet af SPILAL.

Afsnittet indeholder:

  • Generelle regnskabsbestemmelser
  • Yderligere regnskabskrav i forbindelse med udbud af specifikke spil
  • Kontrolbestemmelser.

Generelle regnskabsbestemmelser

En spiludbyder, der er afgiftspligtig efter SPILAL, skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiften og kontrollen med afgiftens berigtigelse. Se SPILAL § 29.

Hvis en spiludbyder har flere tilladelser til udbud af spil (fx både tilladelse til udbud af væddemål og onlinekasino) skal der føres særskilt regnskab for samtlige tilladelser. Der skal også føres særskilt regnskab, hvis en spiludbyder udbyder både spil med tilladelse og spil uden tilladelse, fx onlinekasino og spil uden indsats.

Regnskabet skal føres i det almindelige forretningsregnskab. De krav til bogføring, der er fastsat i bogføringsloven skal opfyldes, selv om den registrerede spiludbyder ikke er bogføringspligtig efter denne lov. Bestemmelserne om bogføring ved hjælp af edb i bogføringsloven, gælder også for regnskabsføring i forbindelse med spilafgifter.

Regnskabet skal føres for hver afgiftsperiode. Det skal føres på en klar og overskuelig måde. Det skal være tilrettelagt så alle registreringer kan afstemmes med oplysningerne på virksomhedens afgiftsangivelse. Oplysningerne på angivelsen skal kunne opløses i de registreringer, som de er sammensat af.

Regnskabsmaterialet skal altid indeholde afgiftskonti, der afsluttes for hver afgiftsperiodes udløb, samt daterede oplysninger om indskud, salg af lodder eller lignende og udbetalte gevinster.

Afgiftsregnskabet for en afgiftsperiode skal være ført, inden angivelsen sendes til SKAT. 

Afgiftsregnskabet skal føres i den valuta, som det enkelte spil foregår i. Angivelse og betaling af afgiften skal imidlertid ske i danske kroner, Hvis regnskabet helt eller delvist er ført i anden valuta end danske koner, skal summen af afgiftstilsvaret for hver af disse andre valutaer, som det enkelte spil foregår i, omregnes til danske kroner. Omregningen foretages på angivelsestidspunktet. Som omregningskurs kan kun tillades

  • dagskursen for den pågældende valuta fastsat af Danmarks Nationalbank, eller
  • den seneste toldkurs fastsat af SKAT.

Valget mellem omregningskurser er bindende i mindst to år. Valget af omregningskurs skal for den enkelte tilladelsesindehaver være fælles for samtlige tilladelser og spil, der udbydes i anden valuta end danske kroner.

Regnskabsmateriale skal opbevares tilgængeligt for SKAT. Det vil sige, at materialet skal opbevares hos den registrerede virksomhed, medmindre det kan gøres tilgængeligt for SKAT inden for fem hverdage.

Regnskabsmaterialet skal opbevares i fem år efter regnskabsårets afslutning.

Bemærk

Hvis en udenlandsk virksomhed er registreret ved en herboende repræsentant, skal regnskabet opbevares her i landet af repræsentanten. Se SPILAL § 20.

Yderligere regnskabsbestemmelser i forbindelse med udbud af specifikke spil

En tilladelsesindehaver, der har aktiviteter med drift af gevinstgivende spilleautomater (dvs. i spillehaller og på restaurationer), skal for hvert spillested føre regnskab over spilleindsatser og udbetalte gevinster fra automater. Der skal føres en konto over den samlede bruttospilleindtægt og en konto over den del af indtægten, der falder på den supplerende afgift. Der oprettes tilsvarende afgiftskonti. Disse oplysninger skal indberettes og skal kunne føres tilbage til regnskabet.

Tilladelsesindehavere med spillehaller skal føre regnskabet på en måde, så der hele tiden er overblik over, hvad der er foretaget af nedslag og udloddet af midler. Samtidig skal tilladelsesindehavere føre regnskabet, så det klart og tydeligt fremgår, hvad der er fremført af uudnyttede nedslag henholdsvis uudnyttede udlodning af midler. Det samlede førte regnskab skal kunne afstemmes til den indberettede afgiftsangivelse.

Indehavere af tilladelse til udbud af lokale puljevæddemål skal i regnskabet have en opgørelse pr. løbsdag over summen af indskud og udbetalte gevinster fordelt på spiltype (vinderspil, pladsspil, kombineret spil, V5 og V6 spil) i de enkelte løb, der har været afviklet hen over dagen.

Danske Spil A/S skal som indehaver af tilladelse til puljevæddemål på heste- og hundevæddeløb føre særskilt regnskab for hver bane. Regnskabet skal indeholde en opgørelse pr. løbsdag af summen af indskud og gevinster for hver indskudsbod. Der skal desuden ligesom for lokale puljevæddemål føres regnskab over de enkelte spiltyper.

Indehavere af tilladelser, der giver mulighed for at udbyde lotteri, og som undlader at betale afgift af gevinster, i tilfælde hvor gevinsten falder på usolgte lodder, eller hvor gevinsten bruges igen på tilsvarende spil, skal føre særlige dokumenterede regnskaber over disse afgiftsfri gevinster. Dokumentationen kan fx bestå af de usolgte lodder samt gevinstlister. Tilsvarende gælder for udbydere af spil uden indsats.

Kontrolbestemmelser

Kontrolreglerne findes i SPILAL § 30.

SKAT har adgang til lokaler, der benyttes af registreringspligtige personer og selskaber mv. med henblik på kontrol af virksomheden. Der kræves derfor ikke retskendelse, men behørig legitimation.

I den forbindelse er SKAT berettiget til at foretage eftersyn i lokaler, der benyttes af virksomheden og til at efterse:

  • Forretningsbøger
  • Øvrigt regnskabsmateriale
  • Korrespondance og andre dokumenter, der kan have betydning for opgørelsen af afgiften.

Der vil kunne foretages eftersyn i lokaler, der ligger andre steder end der, hvor eksempelvis spillet gennemføres, men som benyttes til fx administrative aktiviteter i forbindelse med arrangementet, herunder kontorlokaler og beboelseslokaler.

Virksomhedens indehaver og ansatte har pligt til at bistå SKAT ved eftersynet. Det vil fx sige, at de har pligt til at redegøre for de forretningsmæssige forhold, som SKAT finder nødvendige til brug for eftersynet.

Virksomheden har pligt til at udlevere eller indsende regnskabsmateriale mv. til SKAT. Det er uden betydning for udleveringspligten, at materialet befinder sig hos tredjemand, samt at tredjemand har tilbageholdelsesret over materialet. Hvis materialet modtages fra tredjemand, skal det leveres tilbage til denne efter endt eftersyn.

Leverandører og udlejere af materiel mv., herunder software, til en registreringspligtig spiludbyder til dennes brug for et spil, har pligt til at afgive oplysninger til SKAT på anmodning. Der vil kun være tale om specifikke oplysninger, som er nødvendige for kontrollen med afgiftsbetalingen.

Pengeinstitutter, advokater og andre, der modtager midler til forvaltning eller erhvervsmæssigt udlåner penge, skal efter anmodning give SKAT enhver oplysning om deres økonomiske mellemværender med navngivne registreringspligtige virksomheder. Det vil sige, at der i konkrete sager skal gives oplysninger om størrelsen af midler modtaget til forvaltning fra en given registreringspligtig person eller selskab mv.

SKAT har også adgang til materiale, når dette findes på elektroniske medier.

Politiet bistår SKAT i kontrollen efter aftale mellem de to ressortministerier. Der foreligger ikke sådanne formelle regler i dag, men bestemmelsen giver SKAT mulighed for at anmode politiet om bistand ved kontrollen. Efter denne bestemmelse omfatter politiets bistand udelukkende bistand til overvindelse af fysiske hindringer for kontrollens gennemførelse, og det er den stedlige politimester, der afgør, om politiet skal bistå SKAT.