Indhold

Dette afsnit handler om OECD's og Europarådets konvention om bistand i skattesager.

Afsnittet indeholder:

  • Bistandskonventionens historik
  • Bistandskonventionens indhold
  • Kildesøgning: Hvordan finder man ud af, om konventionen kan bruges i en konkret sag?

Bistandskonventionens historik

OECD og Europarådet åbnede i 1988 for undertegnelse af Konventionen om administrativ bistand i skattesager. Danmark tiltrådte konventionen den 16. juli 1992.

Konventionen trådte i kraft den 1. april 1995, efter at de første fem lande havde tiltrådt konventionen. Det var Danmark, Finland, Norge, Sverige og USA.

Den 27. maj 2010 åbnede OECD og Europarådet for undertegnelse af en protokol om ændring af konventionen. Danmark underskrev protokollen ved den lejlighed og tiltrådte protokollen den 28. januar 2011.

2010-protokollen trådte i kraft den 1. juni 2011, efter at de første fem lande havde tiltrådt den. Det var Danmark, Finland, Georgien, Norge og Slovenien.

Se også

Se også

  • Lov nr. 132 af 26. februar 1992 om gensidig administrativ bistand i sager om direkte og indirekte skatter mellem stater, der er medlem af Europarådet eller OECD
  • BKI nr. 8 af 6. februar 1996 af OECD og Europarådets konvention om administrativ bistand i skattesager
  • BKI nr. 18 af 18. maj 2011 af Protokol om ændring af OECD og Europarådets konvention om administrativ bistand i skattesager.

Bistandskonventionens indhold

Bistandskonventionen indeholder regler om administrativ bistand i skattesager, der i det store og hele svarer til modeloverenskomstens artikel 26 om administrativ bistand og artikel 27 om bistand med inddrivelse af skattekrav.

2010-protokollen ændrer konventionen, hovedsagelig på to punkter, så

  • udveksling af oplysninger efter anmodning sker inden for de samme rammer som udveksling af oplysninger efter den nyeste version af OECD's modeloverenskomsts artikel 26 og OECD's modelaftale og
  • lande, der hverken er medlem af OECD eller Europarådet får mulighed for at tiltræde konventionen som ændret ved 2010-protokollen.

Bemærk

Det har ikke nogen praktisk betydning for de nye partnere i konventionen, om de har skrevet under på konventionen som ændret ved protokollen ("the amended Convention"), eller de har skrevet under på den oprindelige konvention og ændringsprotokollen hver for sig.

 

Kildesøgning: Hvordan finder man ud af, om konventionen kan bruges i en konkret sag?

OECD offentliggør på sin hjemmeside www.oecd.org løbende opdaterede oversigter over

  • lande, der har tiltrådt konventionen og protokollen,
  • de skatter, som konventionen og protokollen gælder for i det enkelte land, og
  • forbehold, som enkelte lande har taget for anvendelsen af konventionen i landet. Forbeholdene kan være:
    • Territorielle.
      Danmark tog således ved sin tiltrædelse i 1995 forbehold om, at konventionen ikke fandt anvendelse på Færøerne. Dette forbehold er senere ophævet, og konventionen gælder for Færøerne fra den 1. januar 2007. Se BKI nr. 11 af 21. februar 2007 om ændring af Danmarks erklæring om det område, der er omfattet af Danmarks tiltræden af OECD og Europarådets konvention om administrativ bistand i skattesager (Færøernes tiltræden af konventionen).
    • Indholdsmæssige.
      Sådanne forbehold er i et vist omfang mulige efter konventionens artikel 30. Fx har nogle lande tilkendegivet, at de ikke vil deltage i inddrivelsesbistand.    

Bemærk

Grønland har været omfattet af konventionen siden dens ikrafttræden. Både Grønland og Færøerne er omfattet af 2010-protokollen.