Der findes en hovedregel om de særlige identifikationsprocedurer og en udtagelse til denne hovedregel. Disse regler beskrives i det følgende sammen med de situationer, som kan gøre det nødvendigt at iværksætte særlige identifikationsprocedurer.  

Se også

Se også:

  • Afsnit J.A.4.1 Generelt om forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme om kravene til de almindelige identifikationsprocedurer.

Hovedregel vedrørende de særlige identifikationsprocedurer

Hvis spilleren er bosiddende i udlandet, skal tilladelsesindehaver bede spilleren om at oplyse følgende:

  • nuværende stilling
  • om spilleren har eller har haft et højerestående offentligt hverv, eller om spilleren er i familie med eller har et nært samarbejde med en person, der har eller har haft et højerestående offentligt hverv.

Tilladelsesindehaver skal herefter:

  • have tilstrækkelige procedurer til at afgøre, om spilleren er en politisk udsat person bosiddende i et andet land, samt
  • i givet fald indhente den øverste daglige ledelses godkendelse ved eventuel etablering af forretningsforbindelser med sådanne spillere. Ved den daglige ledelse forstås virksomhedens ledelse eller chefen for den organisatoriske enhed af virksomheden, fx en division eller en filial.

Undtagelse til hovedregel vedrørende de særlige identifikationsprocedurer

Tilladelsesindehaver skal ikke iværksætte særlige identifikationsprocedurer, hvis der foreligger andre oplysninger, som dokumenterer, at spilleren ikke er en politisk udsat person.

Situationer som kan gøre det nødvendigt at iværksætte særlige identifikationsprocedurer

Tilladelsesindehavers oplysninger om spilleren kan medvirke til vurderingen af, om der skal foretages yderligere undersøgelser af, om spilleren er en politisk udsat person:

  • Hvis tilladelsesindehaver har mange spillere bosiddende i udlandet, kan det være relevant for tilladelsesindehaver at abonnere på service fra internationale informationsudbydere, der har specialiseret sig i at udarbejde og ajourføre lister over politisk udsatte personer. Tilladelsesindehaver vurderer ud fra en risikovurdering selv, om dette er tilstrækkeligt.
  • Antallet af spillere bosiddende i udlandet samt karakteren af de lande, som spillerne er bosat i, kan øge sandsynligheden for, at der blandt tilladelsesindehavers kunder findes politisk udsatte personer, som ikke er opført på de private udbyderes lister. Dette kan ud fra en risikovurdering føre til, at tilladelsesindehaver må indlede et samarbejde med lokale på stedet, eksempelvis advokater eller bankforbindelser, for at få afklaret, om der er tale om en politisk udsat person i det pågældende land.
  • Det kan også være relevant for tilladelsesindehaver at foretage rutinemæssige søgninger efter spillerens navn på internettet via en søgemaskine.