Indhold

Dette afsnit handler om, i hvilket omfang skatteministeren har udnyttet bemyndigelsen i  SFL § 35 - der er ændret ved § 1 i lov nr. 545 af 26. maj 2010 - til at fastsætte regler om, at henvendelser til og fra SKAT skal være i digital form og til i den anledning at fravige formkrav i lovgivningen. Endvidere rummer SFL § 35, stk. 3, en særlig bemyndigelse til i øvrigt at udstede dokumenter uden underskrift.  Bemyndigelserne i SFL § 35 er udnyttet i BEK. nr. 784 af 24. juni 2010, der er trådt i kraft d. 1. juli 2010. Denne bekendtgørelse er ændret med BEK. nr. 1311 af 15. december 2011.

Afsnittet indeholder:

  • En indberetters pligt til at oplyse e-mail-adresse
  • En borgers pligt til at oplyse e-mail-adresse
  • Ingen krav til skriftlighed eller underskrift i Skattemappen
  • Øvrige tilfælde hvor underskriftskravet fraviges.
  • Særlige digitale indberetningspligter
  • Særligt om digital kommunikation af forskudsopgørelsen for 2014

En indberetters pligt til at oplyse e-mail-adresse

Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, at en indberetningspligtig til SKAT skal oplyse sin e-mail-adresse på TastSelv-Erhverv på www.skat.dk. Tilsvarende gælder om opdatering af eventuelle ændringer af e-mail-adressen. SKAT kan anvende oplysningerne om e-mail-adressen til at kontakte den indberetningspligtige på denne adresse. Endvidere kan SKAT stille denne adresse til rådighed for en skattepligtig til brug for dennes kontakt til den indberetningspligtige om indberettede oplysninger.

SKAT har mulighed for at dispensere fra indberetterens pligt til at oplyse om e-mail-adresse.

En borgers pligt til at oplyse e-mail-adresse

Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at en borger, der anvender TastSelv-Borger og  med retligt bindende virkning vælger at modtage henvendelser fra SKAT digitalt, skal oplyse sin e-mail-adresse eller sit sms-nummer på TastSelv-Borger på www.skat.dk. Tilsvarende gælder om opdatering af eventuelle ændringer af e-mailadressen eller sms-nummeret.

Når en borger således har valgt at modtage digitale henvendelser fra SKAT, anses en underretning om nyt i Skattemappen via e-mail eller sms-nr. for at være kommet frem, når underretningen kan gøres tilgængelig for SKAT, henholdsvis den skatte- eller indberetningspligtige. Dvs. at det er uden betydning, hvornår SKAT, henholdsvis den skatte- eller indberetningspligtige faktisk gør sig bekendt med underretningen. Dette har eksempelvis betydning i relation til ansættelses- og forældelsesfrister og i relation til beregning af klagefrister.

Ingen krav til skriftlighed eller underskrift i Skattemappen

Det fremgår af bekendtgørelsens § 3, at krav i skattelovgivningen om skriftlighed eller underskrift anses for opfyldt, når meddelelser m.v. til SKAT sendes via Skattemappen på www.skat.dk.

Endvidere kan SKAT - når en borger eller virksomhed har valgt digital kommunikation og har oplyst e-mail-adresse eller sms-nr. - sende meddelelser og afgørelser m.v. ved, at den pågældende meddelelse lægges i borgerens eller virksomhedens skattemappe. I givet fald modtager borgeren eller virksomheden underretning om afsendelsen fra SKAT i form af en e-mail eller sms-besked, jf. bekendtgørelsens § 5.

Øvrige tilfælde hvor underskriftskravet fraviges

Det fremgår af xBEK. nr. 908 af 24. juni 2013x, der har hjemmel i SFL § 35, stk. 3, at følgende dokumenter kan udstedes uden underskrift og i retlig henseende er sidestillet med et dokument med personlig underskrift

  • 1) årsopgørelser
  • 2) underretninger efter SFL § 20, dvs. varslinger af afgørelser om ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat.
  • 3) forskudsopgørelser for fysiske og juridiske personer
  • 4) underretning om ændring af forskudsopgørelsen efter SFL § 19
  • 5) meddelelser om ejendomsvurdering
  • 6) meddelelser om værdifastsættelse af motorkøretøjer
  • 7) afgørelser om registreringsforhold for køretøjer i Køretøjsregistret, herunder om afgiftsbetaling og afgiftsfritagelse
  • 8) afgørelser om nummerplader, herunder om betaling for samt udlevering og inddragelse af nummerplader.
  • 9) afgørelser om registrering, ændring af registreringsforhold, ophør af registrering og afmeldelse fra registrering for afgifter og skatter.
  • 10) afgørelser om pålæg af rykkergebyr efter OPKL § 6.
  • 11) afgørelser om fastsættelse af foreløbigt tilsvar efter OPKL § 4, stk. 1, og gebyr for fastsættelse af foreløbigt tilsvar efter OPKL § 4, stk. 2.
  • 12) afgørelser om pålæg af morarenter efter OPKL § 7.
  • 13) afgørelser om nye afregningsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms
  • 14) afgørelser om opkrævning af told og afgifter ved import. 
  • 15) afgørelser om nedsættelse af ordinære acontoskatterrater, der modtages i TastSelv Erhverv
  • 16) afgørelser om modregning, der vises ved åbning af én skattekonto
  • 17) afgørelse om afdragsordninger
  • 18) afgørelser til medhæfter med oplysning om, at primær hæfter er blevet rykket for manglende betaling.       

Særlige digitale indberetningspligter

Med hjemmel i SFL § 35, stk. 1, 2 og 4 er der udstedt BEK. nr. 255 af 20. marts 2012 om obligatorisk digital indberetning af selvangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende.

Med hjemmel i EBL § 6 A, stk. 6 og SFL § 35, stk. 1, 2 og 4 er der udstedt BEK. nr. 256 af 20. marts 2012 om hvilke oplysninger der skal indgives til SKAT ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom.

Særligt om digital kommunikation af forskudsopgørelsen for 2014

Med hjemmel i SFL § 35 er der udstedt BEK. nr. 1136 af 3. december 2012, hvorefter forskudsopgørelsen alene vil være tilgængelig i den skattepligtiges skattemappe på SKATs hjemmeside, medmindre den skattepligtige har anmodet SKAT om at få forskudsopgørelsen i en papirudgave.

Bekendtgørelsen er trådt i kraft d. 1. januar 2013 og har virkning for forskudsopgørelsen for 2014. Fristen for at anmode om papirudgave er 1. september 2013.

Se A.B.1.1.2.2.