Indhold
Dette afsnit handler om fastlæggelse af leveringsstedet for ydelser vedrørende personbefordring.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Regel
- Busrejser
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Lovgrundlag
Leveringsstedsbestemmelsen i ML § 19, stk. 1, har følgende ordlyd:
"Leveringsstedet for personbefordringsydelser er her i landet for den del af befordringen, der finder sted her, idet der tages hensyn til de tilbagelagte strækninger."
Bestemmelsen implementerer momssystemdirektivets artikel x48x i dansk ret. Momssystemdirektivets artikel x48x, har følgende ordlyd:
"xLeveringsstedet for personbefordringsydelser er det sted, hvor befordringen finder sted, idet der tages hensyn til de tilbagelagte strækninger.x"
Regel
Leveringsstedet for personbefordringsydelser er i Danmark, når befordringen udføres her.
Bemærk
I Danmark er personbefordring fritaget for moms bortset fra kørsel med turistbus. ML § 19, stk. 1, har derfor især betydning for kørsel med turistbus. Se afsnit D.A.5.15 om turistbusser.
Busrejser
Når der er tale om en grænseoverskridende persontransportydelse i form af en pakkerejse, så skal den samlede modydelse for denne ydelse opdeles i forhold til de tilbagelagte strækninger. Se sag C-116/96, Reisebüro Binder og momssystemdirektivets artikel x48x.
Opdelingen af modydelsen sker med henblik på at fastlægge, hvilken del af transporten, som er momspligtig i hver af de berørte medlemsstater.
Reisebüro Binder-dommen udelukker, at den fordeling af momsgrundlaget mellem medlemsstaterne, som momssystemdirektivets artikel 46 foreskriver, kan ske under hensyntagen til andre faktorer end den tilbagelagte strækning.
Eksempel 1 - beregningsmetode
Der skal betales dansk moms af den del af det samlede vederlag for transportydelsen, som vedrører transportstrækninger her i landet. Opdelingen af vederlaget skal ske efter forholdet mellem antal kørte kilometer i Danmark og antal kørte kilometer i udlandet.
Hvis en dansk vognmand udfører en busrejse fra X-købing i Danmark til Y-ville i Frankrig og retur, skal dansk moms af bustransporten således beregnes på følgende måde:
Tilbagelagt strækning 2.400 km
Heraf tilbagelagt i Danmark 400 km
Betaling for busrejsen (inkl. moms) 15.000 kr.
Den indenlandske transport udgør 400/2.400 = 1/6 af den tilbagelagte strækning.
Transportvederlaget udgør 15.000 kr. inkl. moms.
Værdien af den indenlandske transport inkl. moms udgør 1/6 af 15.000 kr. = 2.500 kr.
Momsen udgør 20% af 2.500 kr. = 500 kr.
Eksempel 2 - tomkørsel
Tomkørsel (dvs. kørsel uden passagerer) har kun momsmæssig relevans i forbindelse med kørsel til og fra udlandet.
Når kørselsvederlaget opdeles i henholdsvis momsfri og momspligtig kørsel, skal eventuel tomkørsel ikke medregnes. Den kørselsstrækning, der indgår i beregningerne, er således kun den strækning, hvor der transporteres passagerer.
Når en vognmand fra Slagelse udfører en busrejse fra X-købing i Danmark til Y-ville i Frankrig skal strækningen Slagelse - X-købing ved rejsens start og strækningen X-købing - Slagelse ved rejsens afslutning derfor ikke indgå i det kilometerantal, der danner grundlag for beregningen af den andel af vederlaget, hvoraf der skal betales moms.
Se også
Se også afsnit D.A.20 om turistkørsel med udenlandske busser her i landet.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
EU-domme
|
C-116/96, Reisebüro Binder
|
Ved grænseoverskridende persontransportydelser i form af pakkerejser skal den samlede modydelse for transportydelsen opdeles i forhold til de tilbagelagte strækninger. Opdelingen sker med henblik på at fastlægge, hvilken del af transporten, som er momspligtig i hver af de berørte medlemsstater. Se momssystemdirektivets artikel x48x (tidligere 6. momsdirektivs artikel 9, stk. 2, litra b).
|
|