Dette afsnit handler om aftalen mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater til forbedring af efterrettelighed vedrørende international beskatning og til gennemførelse af lovgivning om efterrettelighed vedrørende beskatning af konti i udlandet. (FATCA-aftalen.)

Afsnittet indeholder:

  • Indledning
  • Formål
  • Baggrund.

Indledning

Internationaliseringen medfører, at en stadig større andel af skatterelevante oplysninger vedrørende personer og selskaber mv. i Danmark findes i udenlandske finansielle institutter. En øget indberetningspligt for danske finansielle institutter er derfor ikke tilstrækkelig til at sikre, at SKAT får de relevante oplysninger.

På denne baggrund indgik Danmark den 15. november 2012 en aftale med USA til forbedring af efterrettelighed vedrørende international beskatning og til gennemførelse af lovgivning om efterrettelighed vedrørende beskatning af konti i udlandet. Se BKI nr. 8 af 4. marts 2013.

Aftalen mellem Danmark og USA indebærer, at danske finansielle institutter skal gennemføre nogle nærmere beskrevne procedurer til identifikation af konti med tilknytning til USA og indberette om de pågældende konti årligt til SKAT. SKAT skal uopfordret videregive de indberettede oplysninger samlet til de amerikanske skattemyndigheder. Herudover vil SKAT efter aftalen modtage oplysninger fra de amerikanske skattemyndigheder om konti med dansk tilknytning oprettet i amerikanske finansielle institutter.

Formål

Formålet med FATCA-aftalen er, dels at sætte Danmark i stand til at overholde sin internationale forpligtelser til automatisk udveksling af oplysninger med skattemyndighederne i USA. Dels at sikre efterlevelse af amerikanske beskatningsregler og hindre den form for skatteunddragelse, som kan forekomme i forbindelse med, at amerikanske skattepligtige anbringer midler i udenlandske finansielle institutter.

De oplysninger, som SKAT vil få fra de danske finansielle institutter, vil endvidere kunne bruges til at sikre højere grad af regelefterlevelse. Erfaringerne - såvel danske som internationale - viser, at risikoen for fejl i selvangivelserne er særligt høj på områder, hvor skattemyndighederne ikke modtager indberetninger fra tredjeparter.

Internationaliseringen medfører, at en stadig større andel af skatterelevante oplysninger findes i udenlandske finansielle institutter. Derfor er FATCA-aftalen med USA indgået, derfor støtter Danmark de bestræbelser, der er for at sikre en tilsvarende udveksling af oplysninger mellem landene, og derfor støtter Danmark bestræbelserne for at fremme global automatisk udveksling af skatterelevante oplysninger.

Bagrunden

Baggrunden for FATCA, er lovgivning vedtaget af den amerikanske Kongres i marts 2010. Denne lovgivning indebærer, at alle udenlandske finansielle institutter hvert år skal give de amerikanske skattemyndigheder en række oplysninger om amerikanske kunders konti og depoter. Gør de finansielle institutter ikke det, risikerer de at blive underlagt en kildeskat på 30 pct. af betalinger, som de modtager fra amerikansk kilde. Den amerikanske betegnelse for lovgivningen er "Foreign Account Tax Compliance Act" (forkortet FATCA).

FATCA forudsætter, at udenlandske finansielle institutter indberetter de omfattede oplysninger direkte til det amerikanske skattevæsen, Internal Revenue Service (IRS), og indeholder incitamenter til sikring af, at de udenlandske finansielle institutter vil bestræbe sig for at gøre det. Reglerne er de samme for alle ikke-amerikanske finansielle institutter i verden.

FATCA-aftalen tager afsæt i, at de danske finansielle institutter i forvejen efter gældende danske regler er underlagt indberetningspligter over for SKAT. Det betyder, at en del af de oplysninger, som IRS efterspørger, i forvejen findes hos SKAT. Danmark kan desuden udveksle skatteoplysninger automatisk med USA. Hjemmel til dette findes bl.a. i artikel 26 i den dansk-amerikanske DBO af 19. august 1999. Se BEK nr. 13 af 14. april 2000. At udveksling sker automatisk vil sige, at der med aftalte regelmæssige mellemrum uden anmodning sendes mange ensartede oplysninger fra den ene part til den anden ved hjælp af et elektronisk medium.

Ved FATCA-aftalen, der er indgået med hjemmel i artikel 26 i den dansk-amerikanske DBO, forpligter Danmark sig til at indsamle og videregive de efterspurgte oplysninger til USA. Der skal efter FATCA-aftalen første gang videregives oplysninger i 2015 vedrørende kalenderårene 2013 og 2014. Samtidig forpligter USA sig til at give Danmark oplysninger om danske skattepligtiges konti og depoter i amerikanske finansielle institutter.

Bemærk

USA har efter indgåelsen af FATCA-aftalen tilkendegivet, at man har til hensigt at ændre på tidsplanen for implementeringen af FATCA, så man ikke længere vil stille krav om indberetning vedrørende 2013. Bliver en sådan udskydelse fra amerikansk side implementeret i dansk lovgivning, vil der i forbindelse med udnyttelsen af bemyndigelserne ikke blive stillet krav om indberetning vedrørende 2013.

Se også

Se også afsnit C.F.9.2.19.5.2 om USA for gennemgang af FATCA-aftalen.