Dato for udgivelse
28 Sep 2010 13:30
Gyldig til
1. januar 2012
Til
Nyhedsbrev til borgere, virksomheder og rådgivere
Sagsnummer
10-160265
Ved spørgsmål, kontakt
72 22 18 18 + SKATs afdeling for Tinglysnings- og stempelafgift, Skattecenter Høje Taastrup
Resumé
Hvis du køber punktafgiftspligtige varer fra andre EU-lande - uden at være registreret for punktafgifter - kan du fremover kontakte SKAT via en e-mail og forudbetale afgiften ved en betalingsoverførsel til SKAT. Det betyder, at du fra den 1. oktober 2010 ikke behøver at møde personligt op hos SKAT for at forudbetale punktafgifter.  

Opgaven omkring sikkerhedsstillelse for punktafgiften og bestilling af banderoler / stempelmærker er pr. 1. oktober 2010 samlet ved SKATs afdeling for Tinglysnings- og stempelafgift ved Skattecenter Høje Taastrup. Den ny procedure betyder, at du ikke længere skal møde op ved et Skattecenter og stille sikkerhed for punktafgiften enten ved blanket D104 eller D106 m.v., når du køber punktafgiftspligtige varer fra andre EU-lande, og du ikke samtidig er registreret for punktafgiften.

Ny procedure for sikkerhedsstillelse for punktafgiften og bestilling af banderoler / stempelmærker

Før leverandøren afsender varen fra et andet EU-land, skal du indbetale punktafgiften til SKAT. Når du har bestilt et indkøb eller en levering, og leverandøren har sendt en ordrebekræftelse eller proformafaktura, skal du sende en mail til:

sikkerhedsstillelse.punktafgift@skat.dk

Du skal gøre sådan:

  1. Skriv "anmodning om betaling af punktafgifter" i e-mailens emnefelt.
  2. Skriv virksomhedens CVR-nr. eller privatpersonens CPR-nr. i e-mailens tekstfelt.
  3. For privatpersoner anføres navn, adresse og telefonnummer
  4. Vedhæft ordrebekræftelse eller proformafaktura som fil til e-mailen
  5. Momsregistrerede virksomheder der ønsker påtrykt CVR-nr. og flaskestørrelse på banderolerne (over 100 flasker) bedes anføre dette i e-mailen. Se endvidere under punktet Banderoler til spiritus.
  6. Meget vigtigt!!! - såfremt oplysningerne ikke fremgår af ordrebekræftelsen eller proformafakturaen,

-         giv oplysninger om varer med harmoniserede afgifter; præcist navn, f.eks. Bacardi Rom, arten, mængden, antal af flasker/styk, flaskestørrelse, alkoholprocent

-         og for andre varer med nationale afgifter; præcist navn, f.eks. Haribo Matador Mix, præcist indhold, f.eks. 400 gram.

-         giv oplysninger om leverandøren, specielt er det vigtigt, at der er oplysning om det udenlandske momsnummer og punktafgiftsnummer.

 

Opkrævning af punktafgiften

Når SKAT har modtaget din mail, sender SKAT herefter en mail retur med oplysninger om betaling af punktafgiften og af eventuelle gebyrer for banderoler til spiritus etc. Af oplysningerne i opkrævningen vil det fremgå, hvornår og hvordan du skal betale.

Når du har betalt afgiften skal du returnere kopi af betalingsoverførslen til samme mail-adresse:

sikkerhedsstillelse.punktafgift@skat.dk

Hvis du ikke fremsender en kopi af betalingsoverførslen, kan du forvente en længere sagsbehandlingstid.

Hvis det er en vare omfattet af de harmoniserede afgifter:

Når betalingen er registreret hos SKAT, vil du for de harmoniserede afgifter modtage et sikkerhedsstillelsesdokument, ny formular D 104.

Eksemplaret "Til afsenderen" skal sendes til leverandøren, som dokumentation for at afgiften er betalt i Danmark. Herefter kan varerne afsendes fra leverandøren.

Eventuelle banderoler og stempelmærker vil du modtage med posten.

Banderolerne til spiritus skal påsættes spiritusflaskerne straks efter modtagelsen. Ved køb af røgtobak skal de blanke stempelmærker ligeledes påsættes emballagen straks efter varernes modtagelse.

Hvis det er en vare omfattet af nationale afgifter:

Når betalingen er registreret hos SKAT, vil du for de nationale afgifter modtage et sikkerhedsstillelsesdokument, formular D 106.

Dokumentet skal ikke sendes til leverandøren, da leverandøren ikke skal se dokumentation for, at der er betalt nationale afgifter af varerne i Danmark. Formular D 106 fungerer alene som en kvittering for, at der er betalt danske afgifter af varerne.

Generelle regler for sikkerhedsstillelse ved køb af punktafgiftspligtige varer inden for EU

Ved indkøb af varer fra andre EU-lande, hvoraf der skal betales punktafgifter i Danmark, skal der ske en sikkerhedsstillelse (forudbetaling) af punktafgiften.

Der skelnes mellem EU-harmoniserede afgifter og nationale afgifter.

EU-harmoniserede afgifter omfatter:

  • Afgift af øl og vin
  • Afgift af spiritus
  • Afgift af tobak (Den omtalte procedure kan ikke benyttes til cigaretter - her skal man være registreret efter tobaksafgiftsloven)
  • Afgift af mineralolie (der skal ske henvendelse til SKAT før bestilling af mineralolie).

Nationale afgifter omfatter.:

  • Afgift af mineralvand
  • Afgift af chokolade- og sukkervarer
  • Afgift af emballage (hvis afgiften overstiger registreringsgrænsen på 5.000 kr.)

Ved indkøb af andre punktafgiftspligtige varer skal der rettes henvendelse til SKAT.

For varer der medbringes af den rejsende til privat brug henvises til vejledningen: Se hvad du må have med! Rejser inden for EU.

Ved køb af punktafgiftspligtige varer fra lande uden for EU - se særskilt nyhedsbrev af dags dato.

Banderoler til spiritus

Ved indkøb af spiritus skal flaskerne påsættes en banderole.

Virksomheder der er momsregistrerede skal påstemple eller skrive deres CVR-nr. og flaskestørrelsen på banderolen. Virksomheder, der ikke er momsregistrerede, og privatpersoner skal kun påsætte banderolen på flasken. 

Momsregistrerede virksomheder vil kunne få påtrykt CVR-nr. og flaskestørrelse på spiritusbanderolen, når der er tale om indførsel af mere end 100 flasker. Leveringstiden for banderoler med påtrykt CVR-nr. og flaskestørrelse er ca. 12-14 arbejdsdage.

Stempelmærker til røgtobak

Den indkøbte røgtobak skal påsættes et stempelmærke på varens emballage.

Momsregistrerede virksomheder skal påstemple eller skrive virksomhedens navn på stempelmærket samt antal gram. Virksomheder, der ikke er momsregistrerede, og privatpersoner skal kun påsætte det blanke stempelmærke på emballagen. Der er ikke mulighed for at få påtrykt firmanavn og antal gram på stempelmærkerne.

Yderligere afgifter

Måske skal der også ske betaling af emballageafgift og moms, se følgende:

  • Er du momsregistreret? Du skal betale erhvervelsesmoms via din momsangivelse.
  • Er du privatperson eller forening og ikke momsregistreret? Du skal normalt ikke betale moms af varer købt i andre EU-lande, idet der betales moms i det land, hvor varerne er købt.
  • Er du momsregistreret, men ikke registreret for emballageafgift? Hvis emballageafgiften udgør mere end 5000 kr. inden for 12 måneder, skal du enten betale afgiften inden varernes afsendelse, eller registreres som varemodtager og betale afgift.
  • Er du privatperson eller forening? Hvis emballageafgiften udgør mere end 5.000 kr. inden for 12 måneder skal du betale afgiften sammen med spiritusafgiften mv.

Såfremt, der er uregelmæssigheder mellem den modtagne mængde varer og den mængde varer, der er betalt afgift for, skal du indsende den endelige faktura og eventuelt ledsagedokumentet til SKAT på mail sikkerhedsstillelse.punktafgift@skat.dk

Er forsendelsen større, efteropkræver SKAT afgiften - er forsendelsen mindre, tilbagebetaler SKAT den for meget betalte punktafgift.

Hvis der eventuelt er købt for mange banderoler/stempelmærker til spiritus etc., skal du returnere disse til SKAT, som makulerer dem. Den for meget indbetalte afgift udbetales ikke, før eventuelle banderoler/stempelmærker er returneret. Det beløb, der er betalt for banderoler/stempelmærker, refunderes ikke.

Kommende ny procedure pr. 1. januar 2011

Fra den 1. januar 2011 afskaffes sikkerhedsstillelsesdokumentet D 104 for de harmoniserede afgifter og erstattes med en procedure, hvor privatpersoner og de virksomheder, der ikke er registreret for punktafgifter, skal registreres som "midlertidigt registreret varemodtager". Ved indkøb af varer der er pålagt nationale afgifter, sker der ingen ændringer pr. 1. januar 2011.

Der vil senere blive udsendt et nyhedsbrev om den kommende nye procedure.