Indhold
Dette afsnit angiver afgiftssatserne på bekæmpelsesmidler og beskriver samtidig, hvordan afgiften skal beregnes.
Afsnittet indeholder:
- Afgiftssatser
- Beregning af værdiafgift ved modtagelse af varer fra andre lande
- Afgiftsværdi for biocider og mikrobiologiske bekæmpelsesmidler
- Transportdokumentation
- Emballageafgift
- Tidligere afgiftssatser.
Afgiftssatser
Plantebeskyttelsesmidler
Afgiften er en mængdeafgift pr. liter eller pr. kg. middel. Afgiften for det enkelte plantebeskyttelsesmidlets bestemmes på baggrund af midlets
- Sundhedsbelastning (Afgift: 107 kr. pr. kg eller liter middel pr. belastningsenhed)
- Miljøeffektbeslastning (Afgift: 107 kr. pr. kg eller liter middel pr. belastningsenhed)
- Miljøadfærdsbelastning (Afgift: 107 kr. pr. kg eller liter middel pr. belastningsenhed)
- Aktivstofkoncentration/basisafgift (Afgift: 50 kr. pr. kg eller liter aktivstof)
For hvert plantebeskyttelsesmiddel udregnes en sundhedsbelastning, en miljøeffektbelastning, en miljøadfærdsbelastning, samt en basisafgift. Grundlaget for at tildele de enkelte plantebeskyttelsesmidler en belastningsværdi er baseret på de afgørelser, som Miljøstyrelsen træffer, når produkterne godkendes, samt oplysninger om aktivstoffernes egenskaber. Den differentierede afgift udregnes af Miljøstyrelsen og offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside. Afgiftssatsen oprundes opad til nærmeste hele kroner.
Biocider og mikrobiologiske bekæmpelsesmidler
Afgiften er en værdiafgift. Den afgiftspligtige værdi er det vederlag, som modtageren skal betale for varerne inklusive afgift efter BEKÆMPAL, men eksklusive moms. Virksomheder, der forhandler eller anvender bekæmpelsesmidler må ikke modtage afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i fuldstændigt lukkede pakninger. Pakningen skal være forsynet med angivelse af navn og adresse på den registrerede virksomhed. Dog kan der gives tilladelse til i stedet at angive havn og adresse på den virksomhed, der har eneforhandling af den pågældende vare heri landet. Virksomheden er forpligtet til, såfremt varerne er leveret, uden at disse forskrifter er overholdt, omgående at give SKAT meddelelse herom.
(A-varer):
Afgiften udgør 40 % af den afgiftspligtige værdi for kemiske biocidmidler til bekæmpelse af insekter, midler, utøj, snegle, regnorme og lignende laverestående dyr bortset fra midler til bekæmpelse af skadedyr i træ fra og på savværker eller træprodukter. Afgiften beregnes som 40/60 af vederlaget for varen uden afgift og moms.
(B-varer):
Afgiften udgør 30 % af den afgiftspligtige værdi for kemiske biocidmidler til afskrækkelse af insekter mv. og vildtlevende pattedyr og fugle. Afgiften beregnes som 30/70 af vederlaget for varen uden afgift og moms.
(C-varer):
Afgiften udgør 3 % af den afgiftspligtige værdi for mikrobiologiske bekæmpelsesmidler, samt kemiske biocidmidler til
- Bekæmpelse af træødelæggende svamp og skadedyr i træ.
- Bekæmpelse af algevækst.
- Bekæmpelse af slimdannende organismer i papirmasse.
- Bekæmpelse af rotter, mus, mosegrise, muldvarpe og kaniner.
Afgiften beregnes som 3/97 af vederlaget for varen uden afgift og moms.
Er et middel både et insektmiddel og et afskrækningsmiddel, betales der afgift efter den højeste afgiftssats. Hvis et middel både er godkendt som et plantebeskyttelsesmiddel og et biocid betales afgift som for plantebeskyttelsesmidler.
Se afgiftssatserne i BEKÆMPAL§§ 1 og 7.
Beregning af værdiafgift ved modtagelse af varer fra andre lande
Afgiftsgrundlaget for biocider og mikrobiologiske bekæmpelsesmidler er engrosværdien inklusive afgift. Dermed skal afgiftsgrundlaget beregnes med udgangspunkt i varens importværdi eksklusive afgift.
Se BEKÆMPAL § 26.
Eksempel - varemodtager
Beregning af afgiften på en vare, der har en importværdi på 120 kr. (A-varer nævnt i § 7, stk. 1, nr. 1 med 40 pct. afgift) Med udgangspunkt i varens pris uden afgift, skal varen pålægges en afgift på 40/60. Dvs. 120 kr. * 40/60 = 80 kr. i afgift.
B-varer nævnt i § 7, stk. 1, nr. 2, pålægges 30/70 afgift inklusiv told
C-varer nævnt i § 7, stk. 1, nr. 3-7 med 3 pct., som beregnes som 3/97 af varens toldværdi inklusiv told.
Afgiftsværdi for biocider og mikrobiologiske bekæmpelsesmidler
Den afgiftspligtige værdi er det vederlag, som modtageren skal betale for varen inkl. bekæmpelsesmiddelafgift, men ekskl. moms (engrosprisen). Se BEKÆMPAL § 8.
Agentprovision, ekspeditionsgebyr og lignende skal medregnes i afgiftsværdien.
Kasserabatter og rabatter, der er betinget af vilkår, som ikke er opfyldt ved leveringen, skal medregnes til afgiftsværdien. Dette gælder fx:
- Alle rabatter, der har relation til betalingsfristen
- Dividende, bonus og lignende godtgørelser, som afhænger af leverancer i en bestemt periode.
Betingede rabatter mv. skal medregnes til afgiftsværdien, selv om de straks ved den enkelte levering bliver trukket fra i fakturaen (strakskreditering).
Rabatter, der ubetinget ydes kunden ved leveringen, skal ikke regnes med i afgiftsværdien. Dette gælder fx:
- Almindelige varerabatter (forhandlerrabatter)
- Mængderabatter, der alene er betinget af størrelsen af det enkelte køb
- Rabat for kontant betaling ved leveringen, fx ved forsendelse pr. efterkrav.
Udgifter til emballage skal normalt regnes med i afgiftsværdien. Udgifterne kan dog holdes uden for afgiftsværdien, hvis kunden returnerer emballagen, og virksomheden yder fuld godtgørelse for den.
Udgifter til fragt eller forsendelse (herunder porto), for hvilke virksomheden afkræver kunden særskilt betaling, kan holdes uden for den afgiftspligtige værdi i det omfang, en fremmed søger for transporten, fx fragtvirksomheden. Det er en betingelse, at beløbet bliver faktureret særskilt som fragt eller forsendelsesomkostninger eller under en lignende betegnelse, og at betalingen ikke overstiger de reelle forsendelsesomkostninger.
Afgiftsværdien af varer, der bliver udleveret gratis, er den samme som virksomhedens almindelige pris for varer, som bliver udleveret mod betaling. Hvis der ikke er nogen almindelig pris, skal virksomheden henvende sig til SKAT for at få fastsat afgiftsværdien. Den afgiftspligtige værdi fastsættes af SKAT på grundlag af virksomhedens indkøbspris med tillæg af de omkostninger og den avance, der i almindelighed skønnes at indgå i den afgiftspligtige værdi for sådanne varer.
Varer, der bliver solgt til personalet, eller som indehaveren udtager til eget brug, beskattes af den almindelige afgiftsværdi. Hvis der er særlige personalepriser, kan beskatningen dog ske på grundlag af disse priser.
Ved salg direkte til forbrugeren fastsættes afgiftsværdien til varens almindelige engrospris.
Hvis der ikke findes en almindelig engrospris, er afgiftsværdien ved salg direkte til forbruger eller ved overførsel til eget detailudsalg varens detailsalgspris med fradrag af 20 pct. Ved salg til storforbrugere til priser, som ikke enhver forbruger kan benytte sig af ved køb af en enkelt vare, er afgiftsværdien varens faktiske salgspris uden fradrag af 20 pct. Ved licitationssalg og lignede større leverancer er afgiftsværdien ligeledes den faktiske salgspris uden fradrag af 20 pct.
Eksempel på afgiftsberegning - oplagshaver
Beregning af afgiften på en vare, der koster 200 kr. med afgift. (A-varer nævnt i § 7, stk. 1, nr. 1 med 40 pct. afgift) Afgiften udgør 80 kr. svarende til 40 pct. Varens pris uden afgift er 120 kr. Med udgangspunkt i varens pris uden afgift, skal varen pålægges en afgift på 40/60. Dvs. 120 kr. * 40/60 = 80 kr. i afgift.
B-varer nævnt i § 7, stk. 1, nr. 2 med 30 pct. afgift, som beregnes som 30/70 af varens pris uden afgift.
C-varer nævnt i § 7, stk. 1, nr. 3-7 med 3 pct., som beregnes som 3/97 af varens pris uden afgift.
Se også
Bekendtgørelse nr. 984 af 10. oktober 2005 om omregning til danske kroner ved fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi efter lov om afgift af bekæmpelsesmidler.
Transportdokumentation
Ved transport af afgiftspligtige varer gælder der særlige krav til dokumentation for, at der er tale om lovlige varer.
Under transport af godkendte bekæmpelsesmidler skal der kunne fremlægges dokumentation i form af godkendelsesskrivelse uden bilag for, at produktet er godkendt af Miljøstyrelsen efter kapitel 7 i kemikalieloven, lovbekendtgørelse nr. 878 af 26. juni 2010 om kemiske stoffer og produkter med senere ændringer. Transportøren skal medbringe dokumentationen under transporten for at kunne opfylde kravet om fremlæggelse på stedet.
Dokumentationskravet gælder for både nationale og grænseoverskridende transporter. Ved transport af godkendte midler med udenlandsk etikette (typisk fra udlandet til den danske registrerede virksomhed) eller, hvor midlerne ikke er i den endelige emballage, skal transportøren medbringe godkendelsesskrivelsen. For varer, der er under transit, skal dokumentationen følge Miljøstyrelsens anvisning. Miljøstyrelsen vil efterspørge, at følgende oplysninger tydeligt fremgår af dokumentationen: Oplysning om at varerne er i transit, modtageroplysninger (navn/virksomhedsnavn, adresse), leveringstidspunkt og mængden af plantebeskyttelsesmidler, som er i transit/bliver eksporteret.
Med hensyn til dokumentation i forbindelse med interne transporter af godkendte midler med en godkendt etikette, så vil etiketten indeholde registreringsnummer, som er en dokumentation for, at midlet er godkendt. I disse tilfælde er det ikke nødvendigt at medbringe en kopi af godkendelsesbrevet. Interne transporter er udelukkende transporter indenfor virksomheden. Det kan være mellem forskellige afdelinger eller fra fabrikken i udlandet, hvor etiketten sættes på produktet og til lageret i Danmark.
Transport fra grovvareselskabet og hjem til gården eller fra butikken til forbrugerens hjem vil altid ske med en godkendt etikette. Landmanden kan transportere midlet til marken i arbejdsredskabers tankanlæg. Der er ikke krav om dokumentation i selve traktoren eller sprøjten, men resten af produktet med godkendt etikette skal forefindes på gården, og der skal være oplysninger om midlet i sprøjtejournalen.
Emballageafgift
Hvis bekæmpelsesmidlerne er i emballager med et rumindhold på under 20 liter, skal der også betales emballageafgift. Se E.A.7.1.6 Emballager omfattet af den vægtbaserede afgift. xSom følge af Delaftale om Vækstplan DK har Folketinget den 27. juni 2013 vedtaget en ændring af emballageafgiftsloven, som afskaffer den vægtbaserede emballageafgift pr. 1. januar 2015. Se lov nr. 789 af 28. juni 2013.
I forbindelse med finanslovsaftalerne for 2014, er der indgået aftale om, at ikrafttrædelsen af afskaffelsen af den vægtbaserede emballageafgift fremrykkes fra 1. januar 2015 til 1. januar 2014. Der er den 20. december 2013 fremsat lovforslag L 103 om ændring af ligningsloven, momsloven og forskellige andre love (fremrykning af skatte- og afgiftslempelser mv.). Lovforslaget forventes vedtaget ultimo januar 2014. Lovforslaget indeholder forslag om, at emballageafgiften ophæves pr. 1. januar 2014. Se mere på www.skat.dk, når Folketinget har vedtaget lovforslagetx.
Tidligere afgiftssatser
Afgiftssatserne udgjorde 27 pct. for A-varer og 13 pct. for B-varer fra lovens ikrafttræden 1. januar 1996 til 31. oktober 1998. Afgiften på C-varer har været uændret siden lovens ikrafttræden og indtil den 1. juli 2013.
I perioden 1. november 1998 til 1. juli 2013 har afgiften udgjort:
Afgiftsgruppe - Stof/produkt
|
Afgift af prismærkeværdien ekskl. moms
|
- A-varer
- Insektmidler (insekticider), herunder mide- og sneglemidler
- Kombinerede svampe- og insektmidler
- Midler mod utøj på husdyr mv.
- Jorddesinfektionsmidler
|
35 pct.
(hvilket svarer til 53,85 pct. eller 7/13 af værdien uden miljøafgift og moms)
|
B-varer
- Ukrudtmidler (herbicider), herunder nedvisningsmidler
- Svampemidler (fungicider)
- Vækstreguleringsmidler, herunder spirings- og væksthæmmende midler
- Afskrækningsmidler (repellenter)
|
25 pct.
(hvilket svarer til 33,33 pct. eller 1/3 af værdien uden miljøafgift og moms)
|
C-varer
- Træbeskyttelsesmidler (mod svamp og skadedyr)
- Midler med mus, rotter og kaniner (rodenticides)
- Slimbekæmpelsesmidler
- Algemidler
- Mikrobiologiske plantebeskyttelsesmidler
|
3 pct. *)
(hvilket svarer til 3,09 pct. eller 3/97 af værdien uden miljøafgift og moms)
|
*) Afgiftsværdien er vederlaget (normalt engrosprisen), som modtageren skal betale for varen inkl. afgiften, men ekskl. moms. Der bruges ikke SKAT-prismærker til disse midler.
Prismærkeværdien er varens højeste detailsalgspris inkl. miljøafgift og moms. Fradraget for moms udgør 20 pct. med den gældende momssats på 25 pct.
Se SKM2012.113.ØLR hvor Skatteministeriet fik medhold i, at afgiftskravet i overensstemmelse med bekæmpelsesmiddelafgiftslovens § 2, stk. 1, skal opgøres efter den pågældende varetypes højeste detailsalgspris og ikke ud fra den pris, som den enkelte vare rent faktisk bliver solgt til.
Ved tvivlsspørgsmål om, hvilken afgiftsgruppe et middel tilhører, er Miljøstyrelsens godkendelse til formålet afgørende. I de tilfælde, hvor et middel er godkendt til kombineret anvendelse og falder indenfor flere afgiftsgrupper, skal den højeste afgiftssats anvendes.
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Landsretsdomme
|
SKM2012.113.ØLR
|
Skatteministeriet fik medhold i, at afgiftskravet i overensstemmelse med BEKÆMPAL § 2, stk. 1, skulle opgøres efter den pågældende varetypes højeste detailsalgspris og ikke ud fra den pris, som den enkelte varer rent faktisk var blevet solgt til. |
Efter bevisførelsen fik sagsøgte medhold i, at der i den konkrete sag var sket salg af andet end bekæmpelsesmidler, men i det principielle spørgsmål om salg til priser over prismærkeværdien kom Landsretten frem til, at varens højeste detailsalgspris skal forståes som den højeste pris, som den pågældende varetype er blevet solgt til.
Med virkning fra 1.7.2013 er afgiften omlagt til en mængdeafgift for plantebeskyttelsesmidler og en værdiafgift pålagt engrosprisen for biocider og mikrobiologiske plantebeskyttelsesmidler.
|