Indhold
Dette afsnit handler om formålet med TIR-ordningen og om de regler og betingelser, der gælder for den.
Afsnittet indeholder:
- Formålet
- Baggrund og historik
- Betingelserne for at kunne bruge TIR-ordningen
- Lovgrundlaget.
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Formålet
TIR er en forkortelse for Transports Internationaux Routiers.
Efter TIR-ordningen kan gods, der befinder sig under en told- og afgiftssuspensionsordning, transporteres over internationale grænser med et minimum af indgreb fra toldmyndighedernes side. TIR-ordningen fremmer udviklingen af den internationale samhandel ved at lette traditionelle hindringer for betydelige beløb på transportomkostningerne. Den vigtigste fordel ved ordningen er, at TIR-transporterne er sikret gennem en internationale garantikæde. Adgangen til de fornødne garantier er forholdsvis enkel.
Baggrund og historik
TIR-ordningen bygger på Toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-konventionen) af 14. november 1975, og trådte i kraft i Fællesskabet den 20. juni 1983.
TIR-konventionen, som forvaltes af De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (UNECE), der har til huse i Genève, fastlægger toldforsendelsesprocedurer for international vejgodstransport. Der er i øjeblikket 68 kontraherende parter i konventionen, herunder Den Europæiske Unions medlemsstater og Unionen som sådan.
TIR-konventionen er blevet ændret adskillige gange siden 1975, fx ændringer af teknisk karakter, der vedrører køretøjer eller containere, som kan anses for at være sikre til transport af gods på grundlag af TIR-carnetet. TIR-carnetets udformning er også blevet ændret adskillige gange siden indførelsen for at gøre carnetet lettere at anvende og for at sikre, at alle oplysninger om TIR-transporten kommer med.
TIR-Ordningen bygger på fem grundpiller:
- Varerne forsendes i toldsikrede, godkendte køretøjer eller containere.
- Told og afgifter på varerne er suspenderet under hele TIR-transporten og sikret ved en kæde af internationalt gyldige garantier. Der findes en garanterende sammenslutning i hvert land. Garantibeløbet pr. TIR-carnet udgør 60.000 EUR, se artikel 457 i GB.
- TIR-carnetet er en toldangivelse for godstransport. Det beviser, at der er stillet en sikkerhed. TIR-carneter uddeles af en international organisation (i øjeblikket IRU, Den internationale vejtransportorganisation) til de nationale garanterende sammenslutninger.
- Toldkontrolforanstaltninger, der træffes i afgangslandet, accepteres af såvel transitlande som bestemmelseslande. Som konsekvens heraf bliver varer, der transporteres under TIR-ordningen i toldlukkede køretøjer eller containere, normalt ikke undersøgt af toldsteder i transitlande.
- For at kunne kontrollere adgangen til TIR-ordningen skal nationale sammenslutninger, som ønsker at udstede TIR-carneter, og personer, som ønsker at benytte TIR-carneter som forsendelsesangivelse, opfylde visse minimumsbetingelser og -krav. De skal være autoriseret til TIR-ordningen af de kompetente myndigheder (normalt toldmyndighederne) i det land, hvor de er etableret.
Betingelserne for at kunne bruge TIR-ordningen
For at kunne bruge TIR-ordningen, skal disse betingelser være opfyldt:
- Transporten skal være godstransport med vejkøretøjer, kombinationer af vejkøretøjer eller i containere
- Der må ikke ske omladning undervejs
- Godset skal transporteres over en eller flere grænser mellem et afgangstoldsted og et bestemmelsestoldsted
- En del af rejsen mellem begyndelsen og slutningen af TIR-transporten skal finde sted ad landevejen.
- Godstransporten skal gå ud over EU's toldområde; enten den ene eller den anden vej, eller via et land uden for EU, se artikel 91 og 163 i TK. EU´s toldområde betragtes som et enkelt territorium, se artikel 451 i GB.
De varer, der transporteres under TIR-carnet, anses for at være ikke-unionsvarer, medmindre deres status som unionsvarer er etableret, se artikel 453 i GB.
Lovgrundlaget
For TIR-ordningen gælder en række bestemmelser:
Håndbøger
UNECE TIR-sekretariatet står for udgivelsen samt vedligeholdelsen af en TIR-håndbog. Håndbogen indeholder dels TIR-konventionen, men også alle bilag, tekniske beskrivelser vejledninger mv., der er til stor hjælp for brugerne.
EU-kommissionen har også udarbejdet en forsendelseshåndbog, der udelukkende dækker TIR-ordningen. Se hér.
Håndbogen, der er et rigtig godt opslagsværktøj, indeholder bl.a. bestemmelser om:
- Autorisation
- Sikkerhedsstillelse
- Formaliteter ved afgangs- eller indpassagestedet
- Formaliteter ved bestemmelses- eller udpassagestedet
- Rykkerproceduren
- Bilagene (bl.a. med udfyldelse af TIR-carnet, nødprocedure mv.).
Se også
Der kan også hentes anden nyttig information på EU-Kommissionens hjemmeside hér.
►Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse |
Kommentarer |
EU-domme |
C-78/01 |
Toldskyldens opståen i en anden EU-medlemsstat. Hæftelsesspørgsmål - Carnet indehaveren eller den garanterende organisation |
C-312/04 |
Traktatbrud - TIR-carneter, der ikke er afviklet - procedurer til opkrævning af importafgifter - mangelnde overførsel af de tilsvarende egne indtægter og manglende betaling af morarenter |
C-488/09 |
Uregelmæssig aflæsning - fastlæggelse af det sted, hvor overtrædelsen fandt sted - opkrævning af indførselstold |
SKAT-meddelelser |
SKM2007.629.HR |
TIR-Carnetets gyldighedsperiode |
SKM2004.381.ØLR |
TIR-Carnetets gyldighedsperiode |
◄