åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.6.2.2.2.6 Meroffentlighed efter forvaltningsloven" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Meroffentlighedsprincippet er nu lovfæstet. Det er fastsat i FVL, at en forvaltningsmyndighed i forbindelse med behandling af en anmodning om partsaktindsigt har pligt til at overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af FVL §§ 12-15 b. Se FVL § 10, stk. 1.

Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være strid med anden lovgivning herunder regler om tavshedspligt og regler om behandlig af personoplysninger. Se FVL § 10, stk. 1

I det omfang den nævnte afvejning fører til, at der ikke kan meddeles aktindsigt efter meroffentlighedsprincippet i medfør af FVL § 10, stk. 1, skal myndigheden begrunde afslaget nærmere. 

I de tilfælde, hvor en myndighed ikke på grund af tavshedspligt er afskåret fra at give meraktindsigt, forudsætter et afslag på meraktindsigt, at myndigheden udøver et konkret skøn og afvejer de hensyn som taler for at imødekomme anmodningen, over for de hensyn som taler imod. De hovedhensyn, som er bestemmende for skønsudøvelsen under en sådan afvejning, skal også indgå i et skriftligt afslag på meraktindsigt, jf. forvaltningslovens § 24. Se FOB 2009, 5-3 om Afvejning af hensyn og udformning af begrundelse ved afslag på meraktindsigt (J.nr. 2009-1997-601).

Meroffentlighedsprincippet gælder også i forbindelse med behandling af anmodning om partsaktindsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager, der er undtaget fra aktindsigt efter FVL § 11, sager om strafferetlig forfølgning af lovovertrædelser. Se FVL § 10, stk. 2.

I disse type sager skal myndigheden foretage en samlet og overordnet vurdering af, om der bør meddeles aktindsigt i dokumenter og oplysninger. Det indebærer, at der skal foretages en mere generel vurdering af, om de hensyn, der begrunder undtagelsen af den pågældende type sager fra retten til aktindsigt, kan antages at gælde på det tidspunkt, hvor anmodningen om aktindsigt modtages.         

Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand

Skemaet viser relevante udtalelser på området:

Udtalelser fra Ombudsmanden

Udtalelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Udtalelse fra Ombudsmanden

FOB 2009, 5-3

Afslag på meraktindsigt forudsætter, at myndigheden udøver et konkret skøn, og at de hovedhensyn, som er bestemmende for skønsudøvelsen indgår i et skriftligt afslag på meraktindsigt, jf. forvaltningslovens § 24 om begrundelse.