åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.10.1.2 Særlige klageregler" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit handler om særlige klageregler på SKATs område.

Afsnittet indeholder:

  • Klage på inddrivelsesområdet
  • Klage over sagsbehandlingen
  • Klage i personalesager
  • Klage vedrørende kompetent myndighed efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne
  • Klage vedrørende aktindsigt
  • Klage vedrørende den registreredes rettigheder efter persondataloven
  • Klage vedrørende Spillemyndigheden
  • Særlige regler vedrørende vurderinger
  • Klage vedrørende bindende svar
  • Klage over brud på tavshedspligten
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Klage på inddrivelsesområdet

På inddrivelsesområdet er der særlige klageregler. Se G.A.2.2.

Klage over sagsbehandlingen

SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, kan ikke klages til Skatteministeriets Departement. Se BEK. nr. 1151 af 3. december 2012 § 1, stk. 2 og SFL § 14, stk. 3.

SKAT har fastsat retningslinier for klagebehandlingen af disse spørgsmål. Se SKM2013.211.SKAT

SKM2013.211.SKAT er under revision◄.

Eksempler:

I SKM2010.833.LSR afviste Landsskatteretten at behandle en klage over en afdragsordning for en igangværende virksomhed. Afdragsordninger for igangværende virksomheder aftales som led i SKATs faktiske forvaltningsvirksomhed, som ikke kan klages til Landsskatteretten, se SFL § 11, stk. 1 modsætningsvis.

SKATs anmodning om udlevering af bankkontoudskrifter efter SKL § 1 er en processuel beslutning. Se SKM2012.335.LSR.

SKATs beslutning om, at en skattepligtig får karantæne med hensyn til benyttelse af TastSelv er en processuel beslutning. Se SKM2010.638.SKAT.

Se også A.A.2.4.

Hvilke klager

Det drejer sig fx. om klager over:

  • Sagsbehandlingen
  • Sagsbehandleren
  • Sagsbehandlingstiden
  • Manglende vejledning
  • Videregivelse af oplysninger
  • Brud på tavshedspligten

Ugyldighedsindsigelser

Ugyldighedsindsigelser behandles i det almindelige klagesystem. Se A.A.10.1.1. Klagerne skal vejledes herom. Se FVL § 7 og A.A.7.4.1.

Behandling af klagen

Første behandling af klagen

Klagen skal behandles af direktøren for det pågældende forretningsområde, som indsigelsen vedrører.

Direktøren skal inden svaret sendes orientere direktøren for SKAT.

Der skal på svaret gives klagevejledning vedrørende 2. behandling af klagen.

Anden behandling af klagen

Klagen skal behandles af SKATs Borger- og Retssikkerhedschef.

Svaret kan ikke klages til anden administrativ myndighed.

Det bemærkes, at der ved 1. behandling af klagen ikke må medvirke medarbejdere, som har deltaget i behandlingen af den oprindelige sag. På samme måde må der ved 2. behandlingen af klagen ikke medvirke medarbejdere, som har deltaget i 1. behandling af klagen.

Hvordan skal der klages

Alle klager over sagsbehandlingen mv. i SKAT skal sendes til: SKAT, Østbanegade 123, 2100 København Ø eller SKAT-Klage-sagsbehandling@Skat.dk

Klage i personalesager

SKAT´s afgørelser i personalesager kan klages til Skatteministeriets Departement. Se SFL § 14, stk. 2 og BEK nr. 1514 af 13/12/2013 § 1, stk. 2.

Dette gælder dog ikke afgørelser om uansøgt afsked af tjenestemænd i lønramme 36 og derover. Se BEK nr. 1514 af 13/12/2013 § 1, stk. 2, nr. 2.

Klagefristen er tre måneder. Se BEK nr. 1514 af 13/12/2013 § 3.

Klage vedrørende kompetent myndighed efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne

SKAT er den kompetente myndighed i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Se BEK. nr. 1029 af 24. oktober 2005 § 1

SKATs afgørelser kan ikke klages til andre administrative myndigheder. Se BEK. nr. 1029 af 24. oktober 2005 § 2.

Klage vedrørende aktindsigt

Hovedregel

Klager over afgørelser i sager om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger og indsigt i databeskrivelser truffet af SKAT, Skatterådet eller Spillemyndigheden afgøres af Landsskatteretten, medmindre andet følger af regler udstedt i medfør af SFL § 35 b, stk. 3.

Se BEK nr. 1564 af 13/12/2013 § 2, stk. 1.

Klager over sagsbehandlingstiden efter lov om offentlighed i forvaltningen i sager, der vedrører anmodning om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger og indsigt i databeskrivelser, som SKAT, Skatterådet eller Spillemyndigheden behandler, afgøres af Landsskatteretten, medmindre andet følger af regler udstedt i medfør af SFL § 35 b, stk. 3.

Se BEK nr. 1564 af 13/12/2013 § 2, stk. 2 og OFL § 39, stk. 1 og 5.

Skatteankestyrelsen afgør klager over spørgsmål om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger, indsigt i databeskrivelser og sagsbehandlingstid truffet af SKAT, Skatterådet eller Spillemyndigheden, medmindre sagen visiteres til Landsskatteretten.

Se BEK nr. 1 af 02/01/14 § 1, stk. 1, nr. 40 og nr. 97 og SFL § 35 b, stk. 1, 2. og 3. pkt.

Undtagelse 1

Afgørelser om aktindsigt truffet af SKAT eller Spillemyndigheden i ansættelses- og personalesager kan af den person, som sagen vedrører, påklages til Skatteministeriets departement.

Se BEK nr. 1564 af 13/12/2013 § 2, stk. 3.

Undtagelse 2

Afgørelser om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger og indsigt i databeskrivelser truffet af Skatterådet i tilfælde, hvor der ikke er klageadgang i den sag, anmodningen om aktindsigt, sammenstillingen af oplysninger eller indsigten i databeskrivelser vedrører, kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Tilsvarende gælder for klager over sagsbehandlingstiden.

Se BEK nr. 1564 af 13/12/2013 § 2, stk. 4.

Der er ingen klagefrist. Se FOB2005.621. Se afsnit A.A.6.2.2.3.4.

Der skal ikke betales gebyr ved klage. Se SFL § 35 c, stk. 2, nr. 1.

Der kan ikke gives omkostningsgodtgørelse ved klage til Landsskatteretten over afgørelser vedrørende aktindsigt. Se SKM2009.814.LSR. Se også afsnit A.A.13.5.

Se afsnit A.A.6.2.3 om kompetence og sagsbehandling ved afgørelser om aktindsigt.

Klage vedrørende den registreredes rettigheder efter persondataloven

SKAT´s afgørelser om den registreredes rettigheder i henhold til PDL §§ 31 - 39 og SKAT´s afgørelser vedrørende klage over manglende underretning i henhold til PDL §§ 28 - 30, kan klages til Datatilsynet. Se PDL §§ 40 og 58.

Der er ingen klagefrist.

Der skal ikke betales gebyr ved klage til Datatilsynet.

Datatilsynets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Se PDL § 61.

Klage vedrørende Spillemyndigheden

Spillemyndighedens afgørelser overfor tilladelsesindehaveren kan klages til Landsskatteretten medmindre andet følger af regler fastsat efter SFL § 35 b,stk. 3. 

Kompetencen til at træffe afgørelse efter Spilleloven er herefter henlagt til Skatteankestyrelsen bortset fra afgørelser truffet efter denne Spillelovens kapitle 3, 4, 6 og 8.

Se Spillelovens §§ 50 - 54 og BEK nr. 1 af 02/01/2014 § 1, nr. 135.

Se Spil J.A.8.

Særlige regler vedrørende vurderinger

Vurderingen pr. 1. oktober 2013 (den »forlængede« 2011-vurdering) af ejerboliger og vurderingen pr. 1. oktober 2014 (den »forlængede« 2012-vurdering) af erhvervsejendomme m.v. betragtes som almindelige vurderinger. 

De »forlængede« 2011- og 2012-vurderinger kan kun påklages i samme tidsrum, hvor det efter skatteforvaltningslovens regler vil være muligt at klage over den vurdering, der foretages pr. 1. oktober 2015.

Dette vil i praksis sige i tidsrummet fra ca. 1. marts 2016 til den 1. juli 2016. Det samme gælder vurderinger, der ændres efter genoptagelsesbestemmelsen i SFL § 33 og efter revisionsbestemmelsen i SFL § 33 a.

Se lov nr. 1635 af 26/12/2013 § 1

Klage vedrørende bindende svar

Se A.A.3.13.

Klage vedrørende brud på tavshedspligten

Se A.A.6.1.2.7.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelser

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2012.335.LSR

SKATs anmodning om udlevering af bankkontoudskrifter efter SKL § 1 er en processuel beslutning.

SKM2010.833.LSR

Landsskatteretten afviste at behandle en klage over en afdragsordning for en igangværende virksomhed. Afdragsordninger for igangværende virksomheder aftales som led i SKATs faktiske forvaltningsvirksomhed, som ikke kan klages til Landsskatteretten, se SFL § 11, stk. 1 modsætningsvis.

SKM2009.814.LSR

Der kan ikke gives omkostningsgodtgørelse ved klage til Landsskatteretten i sager vedrørende aktindsigt.