Indhold
Dette afsnit handler om, hvordan momsgrundlaget skal fastsættes ved handel ved interessefælleskab mellem køber og sælger.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Hvornår foreligger der interessefællesskab?
- Momsgrundlaget
- Kostpris.
Regel
Reglerne om interessefællesskab i momsloven skal anvendes i følgende tre specifikke situationer, hvor modværdien enten er lavere end indkøbs- og fremstillingsprisen eller højere end normalværdien:
- Modværdien for en momspligtig leverance er lavere end kostprisen, og modtageren har ikke fuld fradragsret efter ML § 37, stk. 1.
- Modværdien for en momsfritaget leverance, jf. ML § 13, er lavere end kostprisen, og leverandøren har delvis fradragsret efter ML § 38, stk. 1.
- Modværdien for en momspligtig leverance er højere end normalværdien, og leverandøren har delvis fradragsret efter ML § 38, stk. 1.
Se ML § 29, stk. 1 og 2.
Ad 1)
Denne bestemmelse vedrører især, men ikke udelukkende, foreningers salg til medlemmer og virksomheders salg til ansatte og ejere, fx via virksomhedens kantine og andet medlems- og personalesalg, når salgsprisen er lavere end kostprisen.
Ad 2) og 3)
Disse to bestemmelser skal sikre, at virksomheder m.fl. med delvis fradragsret i forbindelse med leverancer til interesseforbundne parter ikke anvender et momsgrundlag, der medfører, at virksomhedens fradragsprocent bliver uforholdsmæssig høj.
Hvornår foreligger der interessefællesskab?
Der er som udgangspunkt ingen definition af begrebet interessefællesskab, men der er en formodning for, at der foreligger interessefællesskab i momslovens forstand, når:
- parterne er nært forbundet gennem familie eller andre nære personlige bindinger
- parterne er nært forbundet gennem retlige, ledelsesmæssige eller medlemsmæssige bindinger
- en af parterne har økonomisk interesse i den anden parts virksomhed eller ejendom.
Momsgrundlaget
Momsgrundlaget er normalværdien, defineret som det beløb, som en kunde i samme omsætningsled som det, hvori leverancen finder sted, under frie konkurrencevilkår, skulle have betalt for de pågældende varer eller ydelser til en selvstændig leverandør her i landet på tidspunktet for transaktionen.
Hvis virksomheden sælger varer til sit personale til priser under kostpris, betragtes salgsprisen som normalværdien, hvis varen samtidig udbydes til salg til ikke-interesseforbundne parter til samme lave pris.
Hvis virksomheden sælger varer til sit personale til priser under kostpris, og varen samtidig udbydes til salg til ikke-interesseforbundne parter til en højere pris, er det sidstnævnte pris, der udgør normalværdien.
Det er en forudsætning for at kunne bruge salgsprisen til ikke-interesseforbundne parter som normalværdi, at prisfastsættelsen er erhvervsmæssigt begrundet. Det er tilfældet, når virksomheden fx på grund af markedsføringsmæssige tiltag sælger varer og ydelser til lave priser, herunder priser under kostprisen.
Se SKM2012.114.SR, hvor et rejsebureau ved opgørelse af fortjenstmargenmomsen på pakkerejser kunne modregne den fakturerede pris for flysæder, som selskabet købte fra et søsterselskab, idet prisen efter det oplyste var fastsat til markedspris. ML § 29, stk. 2, nr. 2 fandt derfor ikke anvendelse.
Kostpris
Hvis der ikke findes en salgspris for en sammenlignelig leverance på det frie marked, er momsgrundlaget indkøbs- eller fremstillingsprisen. Se ML § 28, stk. 3, dog uden tillæg af normal avance.
For at leverancen er "sammenlignelig", skal der tages hensyn til alle forhold omkring leverancen. Se afsnit D.A.8.1.3.3.
Alle udgifter, der medgår til køb og fremstilling af varen og udførelse af ydelsen, skal indgå i beregningen af kostprisen. Som eksempler kan nævnes:
- udgifter til indkøb varer og ydelser, herunder svind i forbindelse med fremstilling
- transportudgifter
- lokaleudgifter, herunder vand, varme og elektricitet
- løn og feriepenge til ansatte
- køb af arbejdsydelser, fx vikarer
- udgifter til diverse sociale ydelser og pensioner
- andre personaleudgifter, fx uddannelse
- anskaffelse/afskrivning af driftsmidler og inventar m.m.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
SKAT
|
SKM2012.114.SR |
Et rejsebureau valgte at etablere et søsterselskab med henblik på at fordele risikoen. Søsterselskabet skulle således indkøbe garanterede flysæder fra flyselskaberne. Bureauet købte herefter af søsterselskabet det antal flysæder, som bureauet havde solgt.
Afregningen imellem de to koncernforbundne selskaber skulle ske til markedspris. Det kunne umiddelbart være svært at fastsætte disse markedspriser. Koncernen valgte at fastsætte de interne afregningspriser ved at spørge de mest konkurrencedygtige selskaber på markedet om en gruppepris på flysæder. Den interne afregningspris blev prisfastsat efter disse priser som udtryk for en markedspris.
Søsterselskabet løb dermed en risiko for, at ikke alle de garanterede flysæder kunne videresælges. Det måtte derfor anses for at være naturligt, at vederlaget afspejlede den risiko som søsterselskabet løb.
Bureauet kunne ved opgørelse af fortjenstmargenmomsen på pakkerejser modregne den fakturerede pris for flysæder, som selskabet købte fra et søsterselskab, idet prisen efter det oplyste var fastsat til markedspris, og ML § 29, stk. 2, nr. 2 fandt ikke anvendelse.
|
|