Indhold
Dette afsnit handler om bindende tariferingsoplysning (BTO) og indeholder:
- Formål og lovgrundlag
- Anmodning og anvendelse af en BTO
- Klageadgang
- Annullering, ophør og tilbagekaldelse
- BTO-databasen
- Oversigten over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Formål og lovgrundlag
Formålet med bindende tariferingsoplysning (BTO) er at give virksomheder, der skal importere eller eksportere varer, mulighed for at få en bindende afgørelse om varernes tarifering. Herved sikres, at de økonomiske konsekvenser, fx størrelsen af importtold eller eksportrestitution, kendes, før transaktionen sættes i gang.
Lovgrundlaget for BTO er TK art. 6-12 og GB art. 5-14.
Anmodning og anvendelse af en BTO
BTO'er udstedes af SKAT efter anmodning. Ønskes en BTO, udfyldes en anmodningsblanket nr. 14.021, som findes på SKATs hjemmeside.
Anmodningen må kun omfatte én vare.
De relevante rubrikker på blanketten skal udfyldes efter den gældende vejledning (vedhæftet blanketten). Det er vigtigt, at varens fremstilling, sammensætning og anvendelse beskrives så detaljeret som muligt. Hvis det er praktisk muligt, medsendes en prøve af varen. Der vedlægges i videst muligt omfang dokumentation for sammensætningen, fx analyseattest med relevante oplysninger for tariferingen, faktura, brochure osv. Bliver der fremlagt dokumenter på andet sprog end dansk, kan SKAT kræve dem oversat til dansk.
Der kan anmodes om, at fabrikationsdetaljer, billeder osv. holdes fortrolige i BTO'en.
Det skal oplyses, hvorfor der ønskes en BTO, fx om det drejer sig om import fra lande uden for EU eller om eksport mod restitutionsudbetaling. Det bemærkes, at der skal være tale om påtænkte import- eller eksport forretninger. BTOén er ikke bindende for import- eller eksport forretninger, der allerede har fundet sted.
SKATs afgørelse i form af en BTO angiver varekoden (normalt 6-cifret HS underposition, 8-cifret KN underposition eller 10-cifret TARIC underposition) i den gældende toldtarif.
BTO'en kan derfor ikke benyttes efter ændringer i Toldtariffen, som påvirker tariferingen af den pågældende vare. I øvrigt er BTO'en gældende i 6 år, medmindre den annulleres, ophører med at være gyldig eller tilbagekaldes forinden, se nedenfor.
BTO'en må ikke benyttes, hvis varens beskaffenhed er ændret.
En BTO har kun gyldighed for modtageren og kan derfor ikke benyttes af andre virksomheder mv., jf. TK art. 12, stk. 2.
En BTO udstedt her i landet er også bindende for toldmyndighederne i de andre EU-medlemslande. Det betyder, at en dansksproget BTO kan fremlægges, hvis en vare ønskes fortoldet i eller udført fra fx Nederlandene. Toldmyndighederne i det pågældende medlemsland har dog ret til at forlange en BTO oversat til landets eget sprog for ansøgerens egen regning.
Klageadgang
Hvis modtageren af en BTO er uenig i BTO'en, kan den påklages til Landsskatteretten.
Annullering, ophør og tilbagekaldelse
En BTO er som udgangspunkt gyldig i 6 år, jf. TK art. 12, stk. 4, 1. pkt. Inden for denne periode kan en BTO:
a) annulleres,
b) ophøre med at være gyldig eller
c) tilbagekaldes
efter nedenstående regler.
Bemærk
Det er den enkelte indehaver af en BTOs eget ansvar at følge med i EU-lovgivningen.
Annullering og tilbagekaldelse vil blive meddelt modtageren af BTOen, men ophør af gyldighed på grund af ændringer i KN meddeles ikke.
Ad a) Annullering
En BTO annulleres, hvis den bygger på urigtige eller ufuldstændige oplysninger fra ansøgeren, jf. TK art. 12, stk. 4, 2. pkt.
Ad b) Ophør af gyldighed
En BTO ophører med at være gyldig, når
- en ny forordning vedtages, og BTOen ikke længere er i overensstemmelse med de fastsatte retsregler.
- fortolkningen af de nomenklaturer, der er omtalt i TK art. 20, stk. 6 ændres. Dette sker:
- på EU-plan ved en ændring af de forklarende bemærkninger til den kombinerede nomenklatur eller ved en dom afsagt af EU-domstolen, eller
- på internationalt plan ved en tariferingsudtalelse eller ved en ændring af de forklarende bemærkninger til HS-nomenklaturen.
Datoen for, hvornår BTO'en i disse tilfælde ophører med at være gyldig kan ses i TK art. 12, stk. 5
Ad c) Tilbagekaldelse
En BTO kan tilbagekaldes eller ændres hvis denne beslutning meddeles modtageren. Se TK art. 9
EU-Domstolen har den 22. januar 2004 i de forenede sager C-133/02 og C-134/02 (Timmermann) afsagt dom om, at TK art. 9, stk. 1, sammenholdt med art. 12, stk. 5, litra a, nr. iii), indeholder hjemmel til, at de nationale myndigheder kan tilbagekalde en BTO, når toldmyndigheden ændrer fortolkningen af de bestemmelser, der er anvendt til tarifering af den pågældende vare.
BTO-databasen
Alle udstedte BTO'er bliver lagret i en database hos Kommissionen. Der er offentlig adgang til at søge i databasen via Internettet. Dog er der ikke adgang til at se de fortrolige oplysninger. Der er adgang til den offentlige version af BTO-databasen på følgende adresse:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/ebti/ebti_home.jsp?Lang=en
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
EU-domme
|
C-133/02 og C-134/02 Timmermann
|
En BTO kan tilbagekaldes, når toldmyndigheden ændrer fortolkningen af de bestemmelser, der er anvendt til tarifering af den pågældende vare.
|
|
C-199/09 Schenker
|
En anmodning om BTO kan vedrøre forskellige varer på betingelse af, at de må anses for én vare. Kun varer der har ensartede kendetegn, og med indbyrdes forskelle, der er helt uden relevans for tariferingen, kan anses for at være én vare.
|
|
C-153/10 Sony Supply Chain Solutions
|
Tredjemand kan ikke støtte ret på en BTO som er udstedt til en anden modtager, medmindre pågældende handler som repræsentant for modtageren af BTO'en.
|
|