Indhold
Dette afsnit handler om bøde for overtrædelse af reglerne i Miljøministeriets pantbekendtgørelse om pantmærkning af emballage og om tilmelding af importøren af pantpligtige emballager og tilmelding af emballagetyper.
Afsnittet indeholder:
- Pligt til at pantmærke emballage
- Pligt til at tilmelde sig som importør og tilmelde emballagetyper der skal importeres
- Lovgrundlaget
- Samarbejdsaftalen mellem Miljøministeriet og SKAT
- Bødeniveau
- Gentagelsesvirkning
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Pligt til at pantmærke emballage
Enhver, som markedsfører engangsemballage med drikkevarer i Danmark, skal med henblik på opkrævning og udbetaling af pant sikre, at engangsemballagen er mærket i overensstemmelse med reglerne i bilag 2 i bekendtgørelse nr. 104 af 27. januar 2014 om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer (pantbekendtgørelsen).
Engangsemballager skal være mærket, når emballagerne henstår inden for en radius af 1 km fra det sted, hvor emballagerne markedsføres. Se pantbekendtgørelsens § 24, stk. 2.
Pligt til at tilmelde sig som importør og tilmelde emballagetyper der skal importeres
Importører skal tilmelde sig Dansk Retursystem A/S senest samtidig med tilmelding af produkt- og emballagetyper efter pantbekendtgørelsens § 10, stk. 2-5. Mellemhandlere skal tilmelde sig senest samtidig med, at mellemhandleren påtænker at markedsføre produkt- eller emballagetypen. Se pantbekendtgørelsens § 9.
Importører skal tilmelde hver produkt- og emballagetype omfattet af bekendtgørelsen, som påtænkes markedsført i Danmark, til Dansk Retursystem A/S. Tilmeldingen af produkt- og emballagetyper skal ske senest 4 uger før den første erhvervsmæssige import af den pågældende produkt- og emballagetype. Se pantbekendtgørelsens § 10.
Lovgrundlaget
Efter miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 2, nr. 2, kan miljøministeren fastsætte regler om bl.a. forhandleres pligt til at mærke produkter, varer eller emballager forud for markedsføring, udlevering eller salg.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 9, stk. 2, nr. 3, kan miljøministeren fastsætte regler om pligt for bl.a. importører af de af pantordningerne omfattede produkter og emballagetyper til at være tilsluttet ordningerne, herunder pligt til at tilmelde produkterne m.v. den relevante pantordning forud for import med henblik på videresalg.
I medfør af bestemmelsen er der fastsat regler i §§ 9 og 10 i pantbekendtgørelsen om tilmelding til Dansk Retursystem A/S af henholdsvis importører og produkt- og emballagetyper.
Kravet til pantmærkning fremgår af pantbekendtgørelsens § 24.
Efter pantbekendtgørelsens § 106, stk. 1, nr. 5 og 11, straffes med bøde den, der
Der er i miljøbeskyttelseslovens § 110 a indført hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg.
Samarbejdsaftale mellem Miljøministeriet og SKAT
SKAT fører i henhold til samarbejdsaftale mellem Miljøministeriet og SKAT tilsyn med overholdelse af visse regler i pantlovgivningen. SKAT har således som tilsynsmyndighed opgaven med kontrol og ansvarsbehandling vedrørende pantmærkning samt tilmelding af importør og emballage til Dansk Retursystem A/S.
Bødeniveau
Overtrædelse første gang af reglerne i pantbekendtgørelsens § 24 om pantmærkning straffes med en bøde på 5.000 kr. Det fremgår af lovforslaget til lov nr. 408 af 8. maj 2006, at bødestørrelsen er fastslået ved prøvesager.
Skatteministeriet har forelagt Rigsadvokaten en række byretsdomme og en landsretsdom vedrørende overtrædelse af tilmeldingsreglerne i pantbekendtgørelsens §§ 9 og 10 i 1. gangstilfælde. I alle byretsdommene og ved Østre Landsrets dom af 23. maj 2012 SKM2012.659.ØLR har retten i overensstemmelse med lovforarbejderne udmålt bøden for overtrædelse af henholdsvis pantbekendtgørelsens §§ 9 og 10 til 5.000 kr. pr. overtrædelse i 1. gangstilfælde.
Rigsadvokaten har tiltrådt, at de afsagte domme kan danne grundlag for SKATs udstedelse af administrative bødeforelæg på 5.000 kr. for overtrædelse af tilmeldingsreglerne i pantbekendtgørelsens § 9 og på 5.000 kr. for overtrædelse af pantbekendtgørelsens § 10 pr. overtrædelse i 1. gangstilfælde.
Gentagelsesvirkning
Rigsadvokaten har endvidere tiltrådt, at der udstedes administrative bødeforelæg på henholdsvis 10.000 kr. og 12.500 kr. pr. overtrædelse af tilmeldingsreglerne i pantbekendtgørelsens §§ 9 og 10 i 2. og 3. gangstilfælde. Det sker med henvisning til forudsætningerne i lovbemærkningerne om, at bøden for overtrædelse af tilmeldingsreglerne i pantbekendtgørelsen udmåles på samme måde som bøden for overtrædelse af punktafgiftslovene i colalovgivningen samt til, at domstolene i de forelagte domme har tiltrådt, at udmåling af bøden for overtrædelse af tilmeldingsreglerne i pantbekendtgørelsens §§ 9 og 10 i 1. gangstilfælde skal ske i overensstemmelse med de forudsætninger, der fremgår af lovforarbejderne.
Rigsadvokaten har tidligere tilkendegivet, at foreliggende domspraksis, herunder Østre Landsrets dom af 23. september 2009 (SKM2009.654.ØLR), kan danne grundlag for udstedelse af administrative bødeforelæg på 10.000 kr. og 12.500 kr. for overtrædelse i henholdsvis 2. og 3. gangstilfælde af punktafgiftslovene i colalovgivningen og reglerne om pantmærkning. Se tidligere styresignal af 15. december 2009 (SKM2009.815.SKAT) herom.
Rigsadvokaten finder ikke uden støtte i retspraksis at kunne tiltræde, at overtrædelse af pantbekendtgørelsens §§ 9-10 (tilmeldingsreglerne) og § 24 (pantmærkningsreglen) kan tillægges indbyrdes gentagelsesvirkning ved udstedelse af administrative bødeforelæg.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Landsretsdomme
|
SKM2009.654.ØLR
SKM2009.815.SKAT
|
Tiltalte har en kiosk. Ved kontrol i 2006 havde man fundet mineralvand, spiritus og øl udbudt til salg. T havde ikke i forretningslokalet opbevaret følgesedler eller kvitteringer for de afgiftspligtige varer, og T havde ikke kunnet fremvise et forskriftsmæssigt regnskab, som kunne danne grundlag for opgørelsen af, om afgiften af de afgiftspligtige varer var betalt, og hvorfra varerne var leveret, hvorved det ikke var muligt at konstatere, om der var betalt afgift af de omhandlede varer.
T var to gange tidligere idømt bøde for overtrædelse af punktafgiftslove.
Byretten fandt T skyldig i anklagen og fandt, at bøden i tredjegangstilfælde skulle være 15.000 kr. for hver overtrædelse eller 75.000 kr. i alt. Byretten begrundede bødestørrelsen med, at der var tale om tredjegangsovertrædelse, og at der efter der efter reglerne og forarbejderne forudsættes fastsættelse af væsentligt højere bøder. Der er ligeledes fastsat i reglerne, at der skal fastsættes en bøde for hver overtrædelse, og at der skal ske fuldstændig kumulation af bøderne.
Landsretten fandt, at der var tale om tredjegangstilfælde, uanset at tiltalte ikke tidligere er straffet for spiritusafgiftsloven.
Landsretten fandt, at der under henvisning til bemærkningerne til lov nr. 408 af 8. maj 2006, hvorefter en bøde i 3. og 4. gangstilfælde bør være klart højere end det dobbelte af 5.000 kr., findes bøden for de af tiltalte begåede overtrædelse passende at kunne fastsættes til 12.500 kr. eller i alt 62.500 kr.
|
|
SKM2012.659.ØLR
|
T havde i en udlejningslastbil ved indrejse til Danmark indført 240 elefantøl og 5.184 dåser mineralvand uden at være registreret som oplagshaver/midlertidig registreret varemodtager og uden at indgive anmeldelse som privatperson. T havde på toldstedet underskrevet en efterangivelse, herunder en erklæring om, at de indførte øl og sodavand ikke var beregnet til eget brug. T ændrede efterfølgende forklaring.
T forklarede, at han skulle drikke de medbragte øl sammen med vennerne i en spilleklub, og at sodavandene var til ham selv. Han havde været inde på SKATs hjemmeside og var bekendt med, at man lovligt kunne indføre 110 liter øl til eget brug, men der stod ikke noget om sodavand. Der havde været meget støj på toldstedet, og tolderen havde ikke forklaret ham, hvad det var han skrev under på.
Byretten fandt T skyldig og idømte ham en bøde på 20.000 kr. Byretten lagde til grund, at T ved underskrivelsen af blanketterne havde været bekendt med, hvad han skrev under på. Ved bødestraffastsættelsen blev der lagt vægt på bemærkningerne i forarbejderne til lov nr. 408 af 8. maj 2006 om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove m.v., hvorefter der blev taget udgangspunkt i et niveau på 5.000 kr. pr. overtrædelse.
Landsretten stadfæstede byrettens dom og fastslog, at udgangspunktet var, at bøderne for hver enkelt overtrædelse skulle fastsættes til 5.000 kr., og der konkret ikke forelå særlige grunde til at fravige udgangspunktet.
|
|