Indhold
Dette afsnit handler om Skatteankestyrelsens opgaver.
Skatteankestyrelsens opgaver
Opgaverne for Skatteankestyrelsen består i at
- modtage klagesager, som enten skal afgøres af Skatteankestyrelsen selv, et skatte-, vurderings- eller motorankenævn eller Landsskatteretten
- visitere de indkomne klagesager
- træffe afgørelse i de sager, der visiteres til Skatteankestyrelsen selv
- yde sekretariatsbistand til skatte-, vurderings- og motorankenævnene og Landsskatteretten
Se SFL § 4 a.
Modtagelse af klagesager
Klager over afgørelser skal i alle tilfælde indsendes til Skatteankestyrelsen. Hvis en klage ved en fejl sendes til en anden myndighed, vil denne skulle videresende klagen til Skatteankestyrelsen. Klagen anses for rettidig, hvis den modtages af pågældende myndighed inden for klagefristen, uanset at Skatteankestyrelsen først modtager den videresendte klage efter udløbet af fristen.
Se SFL § 35 a og FVL § 7, stk. 2.
Visitering af klager
Skatteankestyrelsen foretager visitering af klager. En visitering kan ændres af Skatteankestyrelsen, hvis der endnu ikke er truffet afgørelse vedrørende klagen, og det konstateres, at sagen skal eller kan afgøres af en anden myndighed end den, sagen er visiteret til.
Klager omfattet af ankenævnenes kompetence afgøres af disse. Hvis
- afgørelsen vil kunne få konsekvenser for et større antal skattepligtige
- afgørelsen vedrører større økonomiske værdier
- afgørelsen angår fortolkning af væsentlig betydning for lovgivningen
- der skal tages stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentlig rækkevidde
- sagen i øvrigt har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentlig interesse
skal sagen dog afgøres af Landsskatteretten.
Endvidere kan en afgørelse behandles af Landsskatteretten, hvis klagen udspringer af samme forhold som en sag, der verserer ved Landsskatteretten.
Øvrige klager afgøres af Landsskatteretten. Dog kan den ledende retsformand efter inddragelse af Skatteankestyrelsen fasstsætte regler om at visse nærmere angivne typer af afgørelser, bortset fra afgørelser truffet af Skatterådet, skal afgøres af Skatteankestyrelsen. Se BEK nr. 1 af 02/01/2014.
Klageren kan vælge, at en sag der er visiteret til et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn, skal behandles af Landsskatteretten. Klagerens valg skal være meddelt Skatteankestyrelsen senest 4 uger efter, at klageren har modtaget meddelelse om, at klagen er visiteret til et skatte- eller vurderingsankenævn.
Se SFL § § 35 b.
Arbejdsgang ved visitering
Skatteankestyrelsen kan til brug for visiteringen af klager indhente sådanne yderligere oplysninger, som Skatteankestyrelsen anser for nødvendige til brug for visiteringen.
Skatteankestyrelsen underretter klageren om den foretagne visitering på det tidspunkt, hvor Skatteankestyrelsen har tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om klagen skal visiteres til et skatteankenævn, et vurderingsankenævn, et motorankenævn, Landsskatteretten eller Skatteankestyrelsen.
Hvis den foretagne visitering ændres af Skatteankestyrelsen underretter Skatteankestyrelsen klageren herom.
Visiteres klagen til et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn, vejleder Skatteankestyrelsen klageren om retten til at vælge klagen behandlet i Landsskatteretten og om fristen på fire uger herfor. Fremkommer der ingen henvendelse fra klageren vedrørende visiteringen inden for fristen, viderebehandles klagen i overensstemmelse med den foretagne visitering.
Se BEK nr. 1516 af 13/12/2013 § 4.
Træffe afgørelse i klagesager
Den ledende retsformand kan efter inddragelse af Skatteankestyrelsen fastsætte regler om, at visse nærmere angivne typer af afgørelser, bortset fra afgørelser truffet af Skatterådet, skal afgøres af Skatteankestyrelsen.
Se SFL § § 35 b, stk. 3 og BEK nr. 1 af 02/01/2014.
Udførelse af sekretariatsbistand
Skatteankestyrelsen stiller sekretariatsbistand til rådighed for skatteankenævnene, vurderingsankenævnene, motorankenævnene og Landsskatteretten.
SFL § § 4, stk. 2
Se om Skatteankestyrelsens klagebehandling afsnit A.A.10.2.3