Indhold

Afsnittet handler om hvilken ejendomsværdi, der eventuelt skal benyttes til at beregne tinglysningsafgiften.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Ejendomsværdipåtegning
  • Seneste offentliggjorte ejendomsværdi - almindelig vurdering
  • Nedsættelse af ejendomsværdien
  • Ejendommen er ikke vurderet
  • Væsentlige forandringer på ejendommen.

Regel 

Afgiften for tinglysning af ejerskifte af fast ejendom skal som udgangspunkt beregnes af ejerskiftesummen, se afsnit E.B.3.1.2.2 hvor de tilfælde, hvor afgiften skal beregnes af ejendomskiftesummen, xog de tilfælde, hvor afgiften skal beregnes af ejendomsværdien,x er beskrevet.

Ejendomsværdipåtegning

Ved tinglysning af skøde om ejerskifte af fast ejendom skal den offentlige ejendomsvurdering være oplyst. Når der oprettes et skøde i det digitale tinglysningssystem e-TL, indhentes ejendomsværdien automatisk fra andet offentligt register.

Bemærk

Det er ikke i alle situationer, hvor ejendomsvurderingen fra e-TL kan anvendes. Se næste afsnit om "Seneste offentliggjorte ejendomsværdi - almindelig vurdering".

Seneste offentliggjorte ejendomsværdi  

Den almindelige vurdering foretages hvert andet år. I ulige år vurderes bl.a. beboelsesejendomme og sommerhuse. I lige år vurderes bl.a. erhvervsejendomme, landbrugsejendomme mv.  Da der kun foretages almindelig vurdering hvert andet år skal der i de år, hvor der ikke finder almindelig vurdering sted, foretages omvurdering (årsomvurdering) af ejendomme, for hvilke der er sket væsentlige ændringer siden den sidste almindelige vurdering. Se VUL § 3. Denne vurdering træder i stedet for den almindelige vurdering og offentliggøres for ejerboliger i skattemappen, som en del af årsopgørelsen.

Det er den senest offentliggjorte ejendomsværdi på det tidspunkt, hvor skødet anmeldes til tinglysning, som lægges til grund ved beregning af afgiften.

xSærligt vedrørende tidspunkt for anvendelse af 2013-vurderingen for ejerboligerx

xDen 1. januar trådte en ændring af vurderingsloven i kraft, som bl.a. fastsatte regler for vurderingen af ejerboliger i vurderingsåret 2013. Som følge heraf er det SKATs opfattelse, at i de tilfælde, hvor afgiften skal beregnes af seneste offentliggjorte ejendomsværdi, skal den seneste offentliggjorte ejendomsværdi for ejerboliger fra 1. januar 2014 skal anses for 2011-vurderingen fratrukket 2,5 procent, som beskrevet i lovændringen af vurderingsloven. Dette følger af, at 2013-vurderingen efter reglerne i lov nr. 1635 af 26. december 2013 sker som en videreførelse af 2011-vurderingen, reduceret med 2,5 procent. Det følger endvidere af, at denne lov trådte i kraft 1. januar 2014, hvilket må sidestilles med en offentliggørelse.x

x2013-vurderingen for ejerboliger må derfor anses for gældende i forhold til beregning af tinglysningsafgift fra 1. januar 2014. Dette har kun betydning for ejerskifter af ejerboliger anmeldt til tinglysning fra 1. januar 2014, og i de særlige tilfælde, hvor ejendomsværdien anvendes som beregningsgrundlag for afgiften. Se nærmere om beregningsgrundlaget i afsnit  E.B.3.1.2.2.x

xDet følger nærmere af vurderingslovens § 42, i hvilke situationer ejendomsvurderinger bliver videreført med en reduktion på 2,5 procent.x

xI forbindelse med en tinglysning sker der en vejledende beregning af tinglysningsafgiften i det digitale tinglysningssystem. Tinglysningssystemet har først i slutningen af juni 2014 fået overført oplysninger om den nye vurdering af ejerboliger, som er reduceret med 2,5 procent. Den vejledende beregning af tinglysningsafgift har derfor fra 1. januar 2014 ikke taget højde for, at beregningsgrundlaget for procentafgiften kan reduceres med 2,5 procent i de særlige situationer, hvor afgiften stadig beregnes af ejendomsværdien. På denne baggrund kan der i de tilfælde, hvor der er beregnet og betalt afgift på grundlag af ejendomsværdien (2011-vurderingen) ske tilbagebetaling af 2,5 procent af den variable afgift vedr. tinglysninger anmeldt fra og med 1. januar 2014. Tilbagebetaling kan ske til den, der har afholdt udgiften til tinglysningsafgift af det pågældende ejerskifte. SKAT har udsendt styresignalet SKM2014.418.SKAT, som nærmere redegør for de specifikke tilfælde, hvor der vil kunne ske tilbagebetaling af afgift.x

Nedsættelse af ejendomsværdien

Nedsættelse efter klage

Hvis vurderingsmyndigheden nedsætter ejendomsvurderingen som følge af en klage over den almindelige vurdering kan den ændrede ejendomsvurdering anvendes som afgiftsgrundlag, når klagen er indgivet før skødet anmeldes til tinglysning.  Se TAL § 23, stk. 2. Den afgift, som er betalt for meget ved tinglysningen, tilbagebetaler SKAT efter ansøgning.

En klage i henhold til TAL § 23, stk. 2 omfatter alle situationer, hvor der er klaget over ejendomsvurderingen efter skatteforvaltningslovens kapitel 15 "klage til vurderingsankenævn".

Nedsættelse efter § 4 og genoptagelsessag

Sker nedsættelse af vurderingen på baggrund af en genoptagelsessag eller § 4 vurdering skal den endelige afgørelse være modtaget før skødet anmeldes til tinglysning, for at den nye ejendomsvurdering kan lægges til grund ved beregning af afgiften.

Bemærk:

En klage til vurderingsankenævnet over en modtaget § 4 vurdering eller over den endelige afgørelse i en genoptagelsessag vil være omfattet af TAL § 23, stk. 2, og klagen skal derfor blot være indgivet før skødet anmeldes til tinglysning.

Agterskrivelse fra vurderingsmyndigheden

Ved ændring af en ejendomsvurdering skal der ske høring. Høring sker i form af en agterskrivelse (forslag til afgørelse). Se SFL § 20. En agterskrivelse kan ikke anvendes som grundlag for at beregne tinglysningsafgiften.

Endelig afgørelse fra vurderingsmyndigheden

Når SKAT har truffet endelig afgørelse om ændring af en ejendomsværdi, fremgår denne ændrede værdi IKKE af e-TL. Afgørelsen fra vurderingsmyndigheden bør derfor vedhæftes som bilag (uploades) ved anmeldelsen til tinglysning af skødet i e-TL.

Se også afsnit E.B.2.8 om ansøgning om tilbagebetaling af afgiften.

Ejendommen er ikke vurderet

Hvis der ikke foreligger en ejendomsværdi for den ejendom som ejerskiftes, skal ejendommens værdi ved oprettelse af skødet angives efter bedste skøn. Se TAL § 4, stk. 2, 3. pkt.

Derudover skal der afgives én af følgende erklæringer om værdien af ejendommen. Se TALbek § 3. Erklæringerne er indsat i eTl og markeres i forbindelse med skødeoprettelsen.

 

  • "Ejendommen er ikke særskilt vurderet. Ejendommens bygninger er ikke under ombygning, opførelse eller nyopført på anmeldelsestidspunktet. Værdien af ejendommen på anmeldelsestidspunktet udgør efter bedste skøn det angivne beløb."
  • "Ejendommen er ikke særskilt vurderet. Ejendommens bygninger er under ombygning, opførelse eller nyopført på anmeldelsestidspunktet. Værdien af ejendommen på anmeldelsestidspunktet udgør efter bedste skøn det angivne beløb"

Væsentlige forandringer på ejendommen

Er ejendommen vurderet, men har skiftet karakter som følge af byggeri mv. eller matrikulære ændringer siden seneste vurdering, skal én af følgende erklæringer om værdien af ejendommen afgives. Se TALbek § 3. Erklæringerne er indsat i eTl og markeres i forbindelse med skødeoprettelsen.

  • "Ejendommen er under ombygning, opførelse eller nyopført på anmeldelsestids-punktet. Værdien af ejendommen på anmeldelsestidspunktet udgør efter bedste skøn det angivne beløb."
  • "Ejendommen er under udstykning/arealoverførsel. Værdien af ejendommen på anmeldelsestidspunktet udgør efter sælgers bedste skøn det angivne beløb"

Er der tvivl, om den erklærede værdi er rigtig, kan SKAT lade ejendommen vurdere efter reglerne i vurderingsloven. Se TAL § 4, stk. 3.