Indhold

Dette afsnit handler om betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter i ramme af én skattekonto, herunder renter, når kontoen er i debet (nettoskyld til SKAT) eller kredit (nettoskyld til den skatte- og afgiftspligtige).

Afsnittet indeholder:

  • Resumé
  • Virksomheder og skatter og afgifter, der omfattes af én skattekonto
  • Saldoprincip, modregning samt debetsaldo og kreditsaldo 
  • Renter, indbetaling af debetsaldo og udbetaling af kreditsaldo.

Resumé

Reglerne om én skattekonto er fastsat i lov nr. 513 af 7. juni 2006 om ændring af opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Opkrævning via én skattekonto).

Ikrafttrædelsen, der har afventet den fornødne it-understøttelse af reglerne, er sket den 1. august 2013 ved

Én skattekonto må herefter anses for hovedreglerne for skatte- og afgiftspligtige virksomheders betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter, idet

  • alle betalinger fra virkomhederne til SKAT af fx A-skat, AM-bidrag, selskabsskat, moms, lønsumsafgift, punktafgifter og told
  • og alle betalinger fra SKAT til virksomhederne af fx negativ moms og tilbagebetaling af for meget opkrævede afgifter

indgår i en samlet opgørelse efter et saldoprincip, og hvor alle SKATs udbetalinger til virksomhederne automatisk modregnes direkte i de krav på indbetalinger, som SKAT har på virksomhederne.

Herunder anses en indbetaling fra en virksomhed for at dække SKATs fordring eller krav på betaling, der har den ældste forfaldsdato (efter princippet om FirstIn-FirstOut, forkortet FIFO-princip).  

Der beregnes en dag-til-dag-rente af skattekontoen, hvis saldoen er i debet (nettoskyld til SKAT) eller i kredit (nettoskyld til virksomheden). Dog beregnes der ikke rente af den del af en kreditsaldo, der overstiger 5.000 kr., mens SKAT først rykker for indbetaling af en debetsaldo, der overstiger 5.000 kr.     

En skattekonto, der udviser en kreditsaldo fra og med 100 kr., udbetales til virksomheden, idet virksomheden kan vælge at få udbetalt en kreditsaldo uanset beløb eller vælge at få fastsat en højere beløbsgrænse for en kreditsaldo som kriterium for udbetaling.

Virksomhederne får digital on-line-adgang til egen skattekonto, så virksomheden kan se, om virksomheden skylder beløb eller har beløb til gode hos SKAT. 

Én skattekonto ændrer ikke perioder og frister for virksomhedernes indberetninger og angivelser af skatter og afgifter samt forfaldstidspunkter og frister for betalinger af skatter og afgifter efter opkrævningsloven og andre skatte- og afgiftslove.

Virksomheder og skatter og afgifter, der omfattes af én skattekonto            

Hovedregel

Virksomheder mv., der er registreret for én eller flere typer skatter eller afgifter

Ind- og udbetalinger vedrørende

  • skatter og afgifter, der er omfattet af OPKL § 1, stk. 1 og 2,
  • selskabsskatteloven,
  • fondsbeskatningsloven,
  • kulbrinteskatteloven,
  • toldloven,
  • lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter,
  • lov om skadesforsikringer,
  • lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.,
  • arbejdsskadeafgiftsloven,
  • bekendtgørelse om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk (under miljøbeskyttelsesloven) og
  • bøder, gebyrer og renter vedrørende de ovennævnte love og bekendtgørelser

fra og til

  • virksomheder,
  • selskaber,
  • fonde og foreninger,
  • offentlige myndigheder, herunder statslige myndigheder, kommuner og regioner,
  • institutioner mv., herunder selvejende institutioner,

indgår i én samlet saldoopgørelse (skattekontoen) efter reglerne i OPKL kap. 5.

Se OPKL § 16, stk. 1, nr. 1-5, 8-10, 19-20,

Bemærk

Betaling af afgifter af spil til og fra virksomheder, der er registreret eller er registreringspligtige efter SPILAL § 19, er omfattet af én skattekonto.

Se OPKL § 16, stk. 1, stk. 1, nr. 1,

  • der henviser til, at reglerne for én skattekonto gælder for skatter og afgifter,
  • mens OPKL § 1, stk. 1, henviser til,
    • at opkrævningslovens regler gælder for virksomheder, der er registreret eller er registreringspligtige for skatter og afgifter.

Sammenhængen mellem en virksomheds registreringspligter for skatter og afgifter, som nævnt i OPKL § 1, stk. 1, og virksomhedens generelle omfattelse af én skattekonto, kan endvidere vises ved følgende 

Eksempel     

En virksomhed, der er registreret for en eller flere typer af skatter og afgifter, fx A-skat, AM-bidrag og moms, får lejlighedsvis leveret vin fra et andet EU-land til brug for personalearrangementer mv. Virksomheden er ikke registreret for punktafgift af vin, men virksomhedens betaling af punktafgift af den leverede vin på grundlag af en angivelse efter OPKL § 9 vil være omfattet af én skattekonto i kraft af virksomhedens regulære registrering for A-skat, AM-bidrag og moms.

Samspil mellem én skattekonto og sambeskatning, fællesregistrering eller delregistrering

Hvis to eller flere selskaber indgår i en obligatorisk national sambeskatning efter SEL § 31, er det administrationsselskabet (oftest, men ikke nødvendigvis, det ultimative moder- eller holdingselskab i koncernen), der er registreret med sambeskatningens SE-nr., som er den afregnende enhed og derfor er "kontoindehaver" af sambeskatningens skattekonto.

Hvis to eller flere virksomheder indgår i en fællesregistrering for skatter og afgifter, er det virksomheden, der er registreret med fællesregistreringens SE-nr., som er den afregnende enhed og derfor er "kontoindehaver" af fællesregistreringens skattekonto.

Hvis en virksomhed er udskilt som en særskilt delregistreret virksomhed for skatter og afgifter, er det denne delregistrerede virksomhed, der som registreret med eget cvr-nr. eller SE-nr. er den afregnende enhed og derfor er "kontoindehaver" af delregistreringens egen skattekonto.     

Undtagelse 1

Visse skatter og afgifter og dertil knyttede gebyrer, renter og bøder er betinget undtaget fra én skattekonto på den måde, at der er juridisk grundlag efter lov nr. 513 af 7. juni 2006 for, at disse skatter og afgifter mv. med tiden kan blive omfattet af én skattekonto.

Det drejer sig navnlig om betaling til eller fra

  • virksomheder
  • af skatter, afgifter og gebyrer mv. efter
    • pensionsafkastbeskatningsloven og
    • pensionsbeskatningsloven.

Samt betaling til eller fra

  • virksomheder og
  • fysiske privatpersoner
  • af skatter, afgifter og gebyrer mv. efter
    • lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler,
    • lov om afgift af vejbenyttelse,
    • lov om vægtafgift af motorkøretøjer,
    • registreringsafgiftsloven og
    • lov om registrering af køretøjer.

Undtagelse 2

Generelt undtaget fra én skattekonto efter lov nr. 513 af 7. juni 2006 er

  • betaling til eller fra fysiske privatpersoner
  • af andre skatter, afgifter og gebyrer mv.
  • end afgifter og gebyrer mv. efter lovgivningen for motorkøretøjsafgifter.

Saldoprincip, modregning samt debetsaldo og kreditsaldo

Saldoprincip og automatisk modregning 

Ind- og udbetalinger af skatter og afgifter mv. til og fra en virksomheds skattekonto modregnes automatisk efter et saldoprincip. Meddelelse om modregning fremgår af skattekontoen. Se OPKL § 16 a, stk. 1.

Modregning kan også ske med beløb ifølge en generel sikkerhed, som en virksomhed stiller efter OPKL § 11. Beløb ifølge en sikkerhed, der bliver stillet efter andre skatte- og afgiftslove end opkrævningsloven, kan alene anvendes til modregning i ramme af én skattekonto, for det eller de skatte- og afgiftskrav, som den konkrete sikkerhedsstillelse angår. 

Se OPKL § 16 d.

Bemærk

De grundlæggende civilretlige krav til modregning, som SKAT følger ved modregning mellem SKATs krav og virksomhedernes krav, ændres ikke ved indførelsen af én skattekonto. Det drejer sig bl.a. om, at SKAT skal fremsende en modregningserklæring, og at kravene skal være udjævnelige, afviklingsmodne (forfaldne), gensidige og retskraftige (ikke forældede mv.).

Men i ramme af én skattekonto, som er et digitalt system, bortfalder den skriftlige papirbaserede modregningserklæring og erstattes af en digital modregningserklæring, der indeholder de samme oplysninger som den hidtidige modregningserklæring på papir, og som virksomheden kan se ved digitalt opslag på egen skattekonto.    

Se også

Se også BEK nr. 908 af 24. juni 2013 om udsendelse af digitalt genererede skrivelser uden underskrift § 1, nr. 16, hvorefter digitalt genererede afgørelser om modregning, der vises ved åbning af én skattekonto, kan udsendes uden underskrift og i retlig henseende er sidestillet med et dokument med personlig underskrift.

Saldo på én skattekonto i debet eller kredit

Debetsaldo

  • Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens konto
  • overstiger den samlede sum af registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden,
  • udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder SKAT.

Kreditsaldo

  • Hvis den samlede sum af registrerede og forfaldne krav på indbetalinger fra virksomheden
  • er mindre end de registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til virksomheden,
  • udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede tilgodehavende fra SKAT.

Se OPKL § 16 a, stk. 2.  

Tidspunkter for debitering og kreditering af én skattekonto 

Krav på ind- og udbetalinger registreres på skattekontoen fra det tidspunkt,

  • hvor der er sket angivelse heraf, eller
  • hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.

Dette indebærer som det videre, 

  • at krav på indbetalinger fra virksomheder
    • påvirker (debiteres) saldoopgørelsen fra den seneste rettidige betalingsdag for beløbet,
  • at indbetalinger fra virksomheder til at opfylde SKATs krav 
    • påvirker (krediteres) saldoopgørelsen fra indbetalingsdagen uanset betalingsmetoden,
  • at tilgodehavender til virksomheder efter OPKL kap. 5 
    • påvirker (krediteres) saldoopgørelsen fra det tidspunkt, hvor beløbet kan opgøres efter OPKL § 12, og
  • at udbetalinger til virksomheder til at opfylde virksomhedernes krav
    • påvirker (debiteres) saldoopgørelsen på det tidspunkt, hvor der sker udbetaling til virksomheden.

Se OPKL § 16 a, stk. 3-7.

Anvendelse af et princip om FirstIn-FirstOut (FIFO) for virksomhedernes betalinger

Hvis en virksomheds indbetaling helt eller delvis anvendes til betaling af en debetsaldo, der er sammensat af flere krav, anses betalingen at dække det ældst forfaldne krav.

Se OPKL § 16 a, stk. 8.

Bemærk

Det herved fastsatte FIFO-princip afviger fra det civilretlige "øremærkningsprincip", hvorefter en virksomhed ellers frit ville kunne anvise, hvad en given indbetaling af skatter og afgifter skulle dække af hensyn til en forskellig rentemæssig belastning af det enkelte krav.

Indførelsen af FIFO-princippet er begrundet med at opnå det fulde forenklingspotentiale for én skattekonto med en samlet saldo og ensartet forrentning af denne saldo.   

Krav, der overgår til inddrivelse hos SKATs restanceinddrivelsesmyndighed

Ubetalte krav til SKAT, der er oversendt til inddrivelse hos SKATs restanceinddrivelsesmyndighed, behandles efter reglerne i inddrivelseslovgivningen. Se OPKL § 16 a, stk. 9

Hvis en debetsaldo overgår til inddrivelse, vil beløbet stadigvæk kunne ses på skattekontoen, men beløbet vil ikke indgå som en del af den rentebærende saldo.

Beløb under inddrivelse og hertil relaterede renter og gebyrer vil således fremgå af skattekontoen, men vil være fuldstændigt adskilt fra den almindelige saldoopgørelse på skattekontoen.

Renter, indbetaling af debetsaldo og udbetaling af kreditsaldo

Renter af saldoen på én skattekonto 

Debetrenten

  • En debetsaldo forrentes med den rente, der er fastsat i OPKL § 7, stk. 1, jf. stk. 2.
  • Renten beregnes dagligt og tilskrives månedligt.
  • Renten er ikke fradragsberettiget for virksomheden efter SL § 6, litra e.

Se OPKL § 16 c, stk. 1.

Den faste del af debetrenten er 0,7 pct. pr. måned, der beregnes fra den sidste rettidige betalingsdato.

Den variable del af debetrenten fastsættes ultimo hvert år efter OPKL § 7, stk. 2, og gælder for det følgende kalenderår. Den variable del er med virkning fra 1. januar 2014 fastsat til 0,1 pct. 

Debetrenten fra og med den 1. januar 2014 er herefter i alt 0,8 pct., der beregnes dagligt (dag-til-dag-rente) af en debetsaldo og tilskrives månedligt.

Se 

  • SKAT-meddelelse SKM2013.834.SKAT om rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2014.

Bemærk

Selv om SKAT opkræver gebyr af dæk via én skattekonto efter OPKL § 16, stk. 1, stk. 1, nr. 20, udgør rentesatsen og forrentningsprincippet ved forsinket betaling af krav på gebyr af dæk 1,3 pct. for hver påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken gebyret skulle være betalt, dog altid mindst 50 kr. Se § 15 i BEK nr. 148 af 16. februar 2009 om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk.

Kreditrenten

  • En kreditsaldo forrentes med den rentesats, der er fastsat i OPKL § 7, stk. 2.
  • Renten beregnes fra den dag, hvor kreditsaldoen er fremkommet.
  • Renten beregnes dagligt og tilskrives månedligt.
  • En kreditsaldo, der overstiger 5.000 kr., forrentes ikke.
  • Renten er ikke skattepligtig for virksomheden efter SL § 4, litra e.

Se OPKL § 16 c, stk. 2.

Da renten varierer, fastsættes den ultimo hvert år efter OPKL § 7, stk. 2, og gælder for det følgende kalenderår. Renten er med virkning fra 1. januar 2014 fastsat til 0,1 pct. pr. måned.

Se 

  • SKAT-meddelelse SKM2013.834.SKAT om rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2014.

Indbetaling af en debetsaldo, der overstiger 5.000 kr.

Hvis en virksomheds debetsaldo overstiger 5.000 kr., skal virksomheden straks betale hele beløbet ifølge debetsaldoen, idet SKAT udsender et rykkerbrev herom til virksomheden.

SKAT udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo på 5.000 kr. eller derunder.

SKAT udsender dog rykkerbrev til ophørte virksomheder. Også hvor debetsaldoen er mindre end 5.000 kr.

Hvis virksomheden ikke betaler beløbet ikke inden for den frist, der er fastsat i rykkerbrevet, kan SKAT overgive beløbet til inddrivelse. Hvis et beløb overgives til inddrivelse, vil det fremgå af virksomhedens skattekonto. Der pålægges gebyr 65 kr. efter OPKL § 6 ved udsendelse af rykkerbrev.

Se OPKL § 16 c, stk. 3.

Udbetaling af en kreditsaldo 

En kreditsaldo udbetales til virksomhedens NEMkonto, medmindre virksomheden har ønsket en (anden) beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo.

Kreditsaldoen udbetales først, når den er på 100 kr. eller derover, medmindre virksomheden tilkendegiver at ville have ethvert beløb udbetalt, uanset størrelse.

Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, i det omfang virksomheden mangler at indsende indberetning og angivelser for afsluttede perioder eller at indsende selvangivelse. Se OPKL § 16 c, stk. 4, der henviser til OPKL § 12, stk. 4.

Udbetaling af en kreditsaldo afventer forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens opståen.

Hvis kreditsaldoen opstår som følge af, at virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt, udbetales kreditsaldoen dog senest efter 3-ugers-fristen efter OPKL § 12, stk. 2.

Se OPKL § 16 c, stk. 3 og 4.

Tilbagebetaling efter OPKL § 12, der sker via én skattekonto

Én skattekonto indebærer bl.a., at   

Se OPKL § 12, stk. 5.

Denne begrænsning i, hvad der kan udbetales, har sammenhæng med, at der med én skattekonto opereres med et saldoprincip og automatisk modregning mellem virksomhedens krav på tilbagebetaling af skatter og afgifter og SKATs krav på betaling af skatter og afgifter efter OPKL § 16 a, stk. 1. Hvis en virksomhed fx opgør et krav på negativ moms på 20.000 kr., og virksomhedens skattekonto er i debet med 10.000 kr., vil virksomheden alene få udbetalt 10.000 kr. efter gennemført modregning.        

Et andet aspekt er, at én skattekonto skal være i kredit med 100 kr. eller derover for at blive udbetalt til virksomheden efter OPKL § 16 c, stk. 4. Dermed kan det ske, at SKAT tilbageholder op til 100 kr. ud over 3-ugers-fristen for tilbagebetaling af et negativt tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 12.

Da virksomheden imidlertid kan fravælge 100 kr.-grænsen og få udbetalt ethvert beløb uanset størrelsen, anses 100 kr.-grænsen ikke for at stride mod fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12. Virksomhedens adgang til at få fastsat en kreditsaldo af en given (anden) størrelse anses også at bringe forholdet uden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12.

Af særlig hensyn til 3-ugers-fristen i OPKL § 12, stk. 2, er det dog fastsat i OPKL § 16 c, stk. 5, at hvis en kreditsaldo opstår som følge af, at virksomhedens tilsvar er negativt, skal kreditsaldoen udbetales inden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12.

En tilbagebetaling ifølge en angivelse af et negativt tilsvar indgår imidlertid først på saldoen, når tilbagebetalingen er systemmæssigt valideret og godkendt, og der er foretaget eventuel modregning heri. Det kan således forekomme, at et beløb af den ene eller anden grund ikke vil kunne tilgå saldoen - og dermed tilbagebetales - inden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12. I disse situationer vil virksomheden få renter af kravet efter satsen i rentelovens § 5.

Se 

Bemærk

Der er et tilsvarende samspil mellem tilbagebetaling af et overskydende, negativt tilsvar af told og moms efter TDL § 36 og én skattekonto, således at

  • for en registreret varemodtager efter TDL § 29, der har kredit for betaling af told og moms efter TDL § 30, og som har
  • et overskydende, negativt tilsvar af told og moms efter TDL § 36,
  • der indgår ved en samlet kontoopgørelse af varemodtagerens tilsvar af skatter og afgifter mv. efter OPKL kap. 5 (§§ 16-16 d)
  • alene udbetales,
  • hvis det negative tilsvar modsvares af en kreditsaldo, der er opgjort efter OPKL § 16 a, stk. 2, 2. pkt.

Se TDL § 36, stk. 3, 2. pkt., ændret ved lov nr. 513 af 7. juni 2006.

Samspil med frivillig aconto-betaling af selskabsskat

Som hovedregel skal en virksomhed indbetale beløb til skattekontoen uden at angive, hvad betalingen skal dække.

Som undtagelse er det fastsat, at hvis der foretages frivillig aconto-betaling af selskabsskat, skal der angives i forbindelse med indbetalingen, at der er tale om en frivillig indbetaling.

Frivillig aconto-betaling af selskabsskat angives via skat.dk/TastSelv Erhverv. 

Se OPKL § 16 b.