åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.B.4.6 Forsinket angivelse, indberetning og betaling af skatter og afgifter" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit handler om konsekvenser, hvis skatter og afgifter ikke angives/indberettes eller betales inden for de fastsatte frister.

Afsnittet indeholder:

  • Pålæg af gebyrer og renter
  • Foreløbig fastsættelse af tilsvar af skatter og afgifter
  • Samspil mellem foreløbig fastsættelse og betaling via én skattekonto
  • Fritagelse for gebyrer og renter mv.
  • Registrering i Ét Fælles Inddrivelsessystem
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Pålæg af gebyrer og renter

Gebyr 

En virksomhed, der er forsinket med at angive/indberette eller betale skatter og afgifter, skal betale et gebyr på 65 kr. for hver gang, at SKAT må gøre virksomheden opmærksom på ("erindre om"), at skatter og afgifter ikke er angivet/indberettet eller betalt inden for de fastsatte frister. Se OPKL § 6.

Renter

Grundlaget for forrentning

Hvis en virksomhed ikke betaler et beløb på skatter og afgifter rettidigt, eller hvis SKAT yder en virksomhed henstand med betalingen af et beløb på skatter og afgifter, skal virksomheden betale en månedlig rente fra den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, og frem til beløbet betales. Se OPKL § 7, stk. 1, 1. pkt.

Det er på grundlag af SKATs modtagelse af en virksomheds angivelse og betaling af skatter og afgifter, der er forsinket i forhold til de ordinære angivelses-, indberetnings- og betalingsfrister efter OPKL § 2, stk. 2-6, at SKAT gør et rentekrav gældende efter OPKL § 7, og at renten efter OPKL § 7, stk. 1, beregnes i forhold til tidspunktet for overskridelsen af de ordinære betalingsfrister efter OPKL § 2, stk. 2-6.

Se forudsætningsvis SKM2010.671.BR samt SKM2013.472.LSRSKM2012.478.LSR, SKM2012.268.LSR og SKM2010.628.LSR.

Forrentning af SKATs foreløbige fastsættelse af en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 4, stk. 1 og 2, kan først ske under hensyn til SKATs påkrav om betaling inden for 14 dage. Se OPKL § 4, stk. 1, 3. pkt.

Hvis beløbet betales inden for 14-dages-fristen for SKATs betalingspåkrav efter OPKL § 4, stk. 1, 3. pkt., skal der ikke betales renter. Betales beløbet først efter de 14 dage, skal beløbet forrentes fra den dag, SKAT har fremsat påkrav om betaling. I øvrigt anvendes forrentningsprincippet og rentesatsen efter OPKL § 7, stk. 1 og 2. Se Landsskatterettens kendelse Afgørelsesdatabasen, j.nr. 11-01181. 

Samme princip for forrentning efter OPKL § 7 under hensyn til SKATs påkrav om betaling inden for 14 dage gælder også ved SKATs opkrævning efter OPKL § 5, stk. 1, af skatter og afgifter hos en virksomhed, der er konstateret at have betalt for lidt i skatter og afgifter. Se afsnit A.B.5.4.1 Efterbetaling.    

Renter ved forsinket betaling af skatter og afgifter, der opkræves via én skattekonto

  • Hvis en virksomhed ikke indberetter eller angiver og dernæst betaler skatter og afgifter inden for de fastsatte frister, 
  • de pågældende skatter og afgifter opkræves via én skattekonto efter OPKL kap. 5 (§§ 16-16 d)
  • saldoen derved udviser en debetsaldo i SKATs favør,
  • skal saldoen efter OPKL § 16 c, stk. 1, forrentes med renten, der fastsættes efter OPKL § 7, stk. 1 og 2.

Se OPKL § 7, stk. 1, 4. pkt.

Gebyrer og renter ved forsinket betaling af skatter og afgifter, der ikke opkræves via én skattekonto 

Skatter og afgifter, der på den ene side ikke er omfattet af én skattekonto, men hvor de pågældende typer af skatter og afgifter på den anden side er omfattet af reglerne i OPKL § 6 og § 7 for gebyrer og renter ved forsinket betaling af skatter og afgifter, omfatter fx:

Ens forrentningsprincip og rentesats, uanset om skatter og afgifter opkræves via eller uden for én skattekonto 

Den faste del af renten er 0,7 pct. pr. måned, der beregnes fra den sidste rettidige betalingsdato. Se OPKL § 7, stk. 1.

Den variable del af debetrenten fastsættes ultimo hvert år efter OPKL § 7, stk. 2, og gælder for det følgende kalenderår. Den variable del er med virkning fra 1. januar 2014 fastsat til 0,1 pct. 

Renten fra og med den 1. januar 2014 er herefter i alt 0,8 pct., der beregnes dagligt og tilskrives månedligt.

Se 

  • SKAT-meddelelse SKM2013.834.SKAT om rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2014.

Bemærk

Skatte- og afgiftspligtige personer har ikke adgang til fradrag for renten efter OPKL § 7 ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter SL § 6, litra e. Se OPKL § 7, stk. 1, 3. pkt.

Bemærk også, at selv om SKAT opkræver gebyr af dæk via én skattekonto efter OPKL § 16, stk. 1, nr. 20, udgør rentesatsen og forrentningsprincippet ved forsinket betaling af krav på gebyr af dæk 1,3 pct. for hver påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken gebyret skulle være betalt, dog altid mindst 50 kr. Se § 15 i BEK nr. 148 af 16. februar 2009 om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk.

Foreløbig fastsættelse af tilsvar af skatter og afgifter

Tilsvar af skatter og afgifter, der kan foreløbigt fastsættes

Hvis en virksomhed, der er registreret for skatter og afgifter, ikke angiver eller indberetter skatter og afgifter inden for de fastsatte frister, har SKAT adgang til at foretage en foreløbig fastsættelse (FF'er) af virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter.

Det foreløbigt fastsatte tilsvar af skatter og afgifter skal betales senest 14 dage efter påkrav.

Der skal yderligere betales et tillæg på 800 kr. for hver FF'er, som en virksomhed modtager. Hvis både A-skat og AM-bidrag foreløbigt fastsættes for en afregningsperiode, skal der dog kun betales ét tillæg på 800 kr. pr. afregningsperiode. 

Se OPKL § 4, stk. 1 og 2.

SKAT kan foreløbigt fastsatte tilsvar pga. forsinket angivelse eller indberetning mv. af følgende typer af skatter og afgifter:

  • A-indkomst og A-skat.
  • Arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst og AM-bidrag.
  • Udbytte af aktier.
  • Moms.
  • Lønsumsafgift.
  • Punktafgifter.     

Grundlaget for SKATs adgang til foreløbig fastsættelse af tilsvar af udbytteskat, hvis udbytte ikke indberettes til SKAT inden for de fastsatte frister, er indført i OPKL § 2, stk. 1, og OPKL § 4, stk. 1, som ændret ved § 14 i lov nr. 1354 af 21. december 2012.

Ændringerne har virkning fra og med den 1. januar 2014. 

Bemærk

SKAT har efter OPKL § 4, stk. 1 og 2, adgang til foreløbig fastsættelse af tilsvar af:

  • Afgifter af spil.
    • Opkrævningsloven gælder for virksomheder, der er registreret eller registreringspligtig for afgifter af spil. Se SPILAL § 19 i sammenhæng med OPKL § 1, stk. 1.

Retningslinjer  

Når SKAT foretager en foreløbig fastsættelse af en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 4, stk. 1 og 2, og herunder pålægger tillæg af 800 kr. samt gebyrer og renter efter OPKL § 6 og § 7, træffer SKAT en endelig afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26. Se afsnit A.A.7.4.5, A.A.7.4.6, A.A.7.4.7, A.A.7.4.8 og A.A.7.4.9.

I disse tilfælde kan SKAT dog træffe en endelig afgørelse uden at skulle udarbejde sagsfremstilling mv., fordi afgørelsen er omfattet af SFL § 19, stk. 5, nr. 4 (tidl. nr. 3, ændret ved lov nr. 649 af 12. juni 2013), i sammenhæng med BEK nr. 1 af 2. januar 2014 § 1, nr. 98.

Hvis en virksomhed ikke er enig i SKATs afgørelse om foreløbige fastsættelse af virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter, herunder 800 kr.-tillæg, gebyrer og renter, kan virksomheden indgive klage over SKATs afgørelse til Skatteankestyrelsen efter SFL § 4 a, indsat ved lov nr. 649 af 12. juni 2013.

Tilsvar af skatter og afgifter, der ikke kan foreløbigt fastsættes

SKAT administrerer på vegne af miljømyndighederne opkrævning af gebyr af dæk efter BEK nr. 148 af 16. februar 2009 om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk. Se afsnit E.A.7.6.

I bekendtgørelsens § 13, stk. 1 og 2, er der regler, der er parallele til OPKL § 5, stk. 1 og 2, og som indebærer, at

  • hvis en virksomhed har afgivet urigtige angivelser, således at virksomheden har betalt for lidt i gebyr, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, og
  • hvis størrelsen af det gebyrbeløb, der påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber mv., kan SKAT foretage skønsmæssig ansættelse af det skyldige gebyr.

Derimod er der i BEK nr. 148 af 16. februar 2009 om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk hverken en regel, der svarer til OPKL § 4, eller en henvisning til, at OPKL § 4 finder tilsvarende anvendelse på bekendtgørelsens område.

Retningslinjer  

Når SKAT afkræver en virksomhed skyldigt gebyr af dæk efter § 13, stk. 1, i BEK nr. 148 af 16. februar 2009 om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk, træffer SKAT en endelig afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26. Se afsnit A.A.7.4.5, A.A.7.4.6, A.A.7.4.7, A.A.7.4.8 og A.A.7.4.9.

Ved SKATs afgørelse om skønsmæssig ansættelse af gebyr af dæk efter § 13, stk. 2, i BEK nr. 148 af 16. februar 2009, skal SKAT derimod udarbejde forslag til afgørelse med sagsfremstilling, som skal i høring hos den gebyrpligtige, før SKAT kan træffe den endelige afgørelse. Se SFL § 19, stk. 1

Hvis en virksomhed ikke er enig i SKATs afgørelse om skønsmæssig ansættelse af gebyr af dæk, kan virksomheden indgive klage over SKATs afgørelse til Skatteankestyrelsen efter SFL § 4 a, indsat ved lov nr. 649 af 12. juni 2013.

Samspil mellem foreløbig fastsættelse og betaling via én skattekonto

Reglerne for betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto er indført i opkrævningsloven, primært i OPKL kap. 5 (§§ 16-16 d), ved lov nr. 513 af 7. juni 2006 og er trådt i kraft den 1. august 2013 ved BEK nr. 577 af 30. maj 2013 og BEK nr. 727 af 21. juni 2013.

Foreløbig fastsættelse af tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 4, stk. 1 og 2, skal herefter ses i nær sammenhæng med betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto.

Én skattekonto indebærer bl.a., at hvor en forsinkelse med fristen for betaling af skatter og afgifter efter de hidtidigt gældende regler udløser renter for én til to måneder, vil der med én skattekonto kun skulle betales renter for det antal dage, som betalingsfristen faktisk overskrides med.

Endvidere er det hensigten, at der i ramme af én skattekonto skal ske, hvad der betegnes som "fuld tilbagerulning" af foreløbige fastsættelser. Dette indebærer, at hvis en virksomhed tilskyndet af en foreløbig fastsættelse af tilsvar af skatter og afgifter får indberettet eller angivet samt betalt det korrekte beløb for skatter og afgifter, vil den hidtidige foreløbige fastsættelse og de hertil knyttede renter blive slettet. Det korrekte beløb indsættes på virksomhedens skattekonto med tilbagevirkende kraft, og der beregnes renter af dette beløb.

Se afsnit A.B.4.5 Betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto.

Fritagelse for gebyrer og renter mv.

SKAT har adgang til at fritage for betaling af

  • tillægget på 800 kr., der er pålagt ved foreløbige fastsættelser af tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 4, stk. 1 og 2,
  • gebyrer efter OPKL § 6, 
  • renter efter OPKL § 7, samt
  • fra og med den 1. august 2013 også renter af én skattekonto i debet eller kredit efter OPKL § 16 c, stk. 1 og 2. 

Se OPKL § 8.

Det er herunder nærmere fastsat, at SKAT kan fritage for gebyrer og renter mv., hvis

  • overskridelse af angivelses-, indberetnings- eller betalingsfristen skyldes pludseligt opståede hændelser,
    • som virksomheden ikke har haft indflydelse på og ikke har kunnet forudse,
    • og virksomheden straks efter hindringens ophør indgiver angivelse, foretager indberetning eller indbetaling,
  • eller overskridelser af angivelses-, indberetnings- eller betalingsfristen er på få dage, og
    • der er tale om et førstegangstilfælde, eller
    • der foreligger undskyldelige forhold.   

Se BEK nr. 731 af 21. juni 2013 om opkrævning af skatter og afgifter mv. § 4, nr. 1 og 2.

Efter forarbejderne til opkrævningsloven skal SKAT administrere adgangen til at fritage for gebyrer og renter mv. efter OPKL § 8 restriktivt. 

Domstolenes og Landsskatterettens praksis på området må anses for at bekræfte den restriktive tilgang. Se fx SKM2010.671.BR samt SKM2013.472.LSRSKM2012.478.LSR, SKM2012.268.LSR og SKM2010.628.LSR.

Fritagelse for gebyrer og renter ved forsinket betaling af motorkøretøjsafgifter

BRÆNDAL § 11, stk. 2, og VÆGTAL § 12, stk. 2, henviser hver især udtrykkeligt til OPKL § 6 og § 7 som grundlag for pålæg af gebyrer og renter ved forsinket betaling af brændstofforbrugsafgift ("grøn ejerafgift") og vægtafgift, men henviser ikke tillige til OPKL § 8 som grundlag for fritagelse for pålagte gebyrer og renter.

Grundlaget og de nærmere kriterier for fritagelse efter OPKL § 8 og i BEK nr. 731 af 21. juni 2013 om opkrævning af skatter og afgifter mv. § 4, nr. 1 og 2, må dog kunne anvendes som udfyldende regel ved behandling af spørgsmål om fritagelse for renter og gebyrer, der oprindeligt er pålagt efter OPKL § 6 og § 7 ved forsinket betaling af brændstofforbrugsafgift og vægtafgift.    

Registrering i Ét Fælles Inddrivelsessystem

Restancer, herunder skyldige skatter og afgifter mv., der skal betales til SKAT, registreres i Ét Fælles Inddrivelsessystem (SKATs EFI-system).

De registrerede fordringer har til formål at danne grundlag for modregning og udlæg, og de registrerede oplysninger bliver slettet i registret, når fordringerne er indfriet. Oplysningerne i registret stilles til rådighed for andre offentlige myndigheder fx kommuner og politiet m.fl.

Se også

Se også om SKATs adgang til at foretage lønindeholdelse for restancer for skyldige skatter og afgifter:

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området: 

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Byretsdomme

SKM2010.671.BR

En virksomhed, der tidligere havde overskredet frister for betaling af skatter og afgifter, betalte moms 4 dage for sent og fik pålagt renter efter OPKL § 7. Der fandtes ikke grundlag for at fritage for renterne efter OPKL § 8.

Renter blev pålagt som følge af overskridelse af de ordinære frister efter OPKL § 2.

Landsskatteretskendelser

SKM2013.472.LSR

Et selskab blev ikke fritaget for betaling af renter af for sent betalt afgift af ledningsført vand. Selskabet havde betalt afgiften mellem ca. 5 måneder og over et år for sent for 4. kvartal 2009 samt 1., 2. og 3. kvartal 2010. Dermed var der ikke tale om en overskridelse af betalingsfristen på få dage.

Renter blev pålagt som følge af overskridelse af de ordinære frister efter OPKL § 2.

SKM2012.478.LSR

Et selskab ansøgte SKAT om at blive fritaget for betaling af renter af for sent betalt afgift for ledningsført vand, idet ansøgningen var begrundet med medarbejderes sygdom og ferie. Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT ikke havde imødekommet ansøgningen.

Renter blev pålagt som følge af overskridelse af de ordinære frister efter OPKL § 2.

Afgørelsesdatabasen, j.nr. 11-01181

Et selskab blev ikke fritaget for betaling af renter af foreløbigt fastsat tilsvar af moms og af 800 kr.-tillæg ved foreløbigt fastsat tilsvar af A-skat og AM-bidrag.

Renter blev pålagt under hensyn til SKATs påkrav om betaling af det foreløbigt fastsatte momstilsvar  inden for 14 dage efter OPKL § 4, stk. 1, 3. pkt.

SKM2012.268.LSR

Et selskab, der var omregistreret fra lille til stor virksomhed efter OPKL § 2, stk. 6, og som havde betalt A-skat og AM-bidrag til SKAT for sent, kunne ikke fritages for betaling af renter efter OPKL § 8.

Renter blev pålagt som følge af overskridelse af de ordinære frister efter OPKL § 2.

SKM2010.628.LSR

Et selskab blev ikke fritaget for betaling af renter pga. for sent indberettet og betalt A-skat og AM-bidrag. Det var ikke en pludselig opstået hændelse, som selskabet ikke havde indflydelse på og ikke kunne forudse, at normale betalingsfrister gradvist blev indfaset efter forlængede frister i 1. halvår 2009. Der var heller ikke tale om førstegangstilfælde eller undskyldelige forhold, der kunne begrunde fritagelse.

Renter blev pålagt som følge af overskridelse af de ordinære frister efter OPKL § 2.

Skatteankestyrelsesafgørelser

SKM2014.442.SANST

Skatteankestyrelsen ændrede SKATs afgørelse, således at ansøgning om fritagelse for betaling af renter ved for sen betaling af moms blev imødekommet. Betalingsfristen var overskredet med 9 dage, hvoraf flere dage var i forbindelse med helligdagene i Påsken i 2013. Der var endvidere tale om et førstegangstilfælde.