Indhold

Dette afsnit handler om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, herunder om renter ved tilbagebetaling på dette grundlag. 

Afsnittet indeholder:

  • Grundlaget for tilbagebetaling
  • SKATs frist for tilbagebetaling
  • Tilbageholdelse og modregning før tilbagebetaling
  • Tilbagebetaling efter OPKL § 12, der sker via én skattekonto
  • Renter ved overskridelse af fristen for tilbagebetaling
  • SKATs afslag på tilbagebetaling eller på renter ved tilbagebetaling
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Grundlaget for tilbagebetaling

En virksomhed, der er registreret for moms, lønsumsafgift og/eller en eller flere punktafgifter, har adgang til at få tilbagebetalt

  • et netto negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, eller
  • moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, som virksomheden har indbetalt med for store beløb.

Herunder kan moms, lønsumsafgift eller punktafgifter være indbetalt med for store beløb enten

  • som følge af fejl ved en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, eller
  • hvis godtgørelsesberettigede skatter og afgifter, der skal modregnes i et ellers positivt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, overstiger tilsvaret.

Se OPKL § 12, stk. 1.

Bemærk

Selv om SKAT tidligere har behandlet og truffet afgørelse i en sag om tilbagebetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en afregningsperiode efter OPKL § 12, kan SKAT efter SFL § 31 eller SFL § 32 varsle og endeligt ændre virksomhedens tilsvar af moms mv. for den afregningsperiode, der udløste den negative angivelse.

Tilbagebetaling efter OPKL § 12 og tilbagebetaling ved genoptagelse efter SFL § 31 eller § 32

Grundlaget for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter kan være for et for stort indbetalt beløb som følge af fejl ved en tidligere angivelse. Se OPKL § 12, stk. 1, 2. pkt.

De nævnte fejl omfatter alene egentlige fejl i relation til indbetalingen, dvs. fejlagtige indbetalinger af beløb, der er større end det angivne tilsvar, og fejl, der er begrænset til simple taste- eller regnefejl.

Tilbagebetalinger, der følger af ordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift efter SFL § 31, stk. 2, eller ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift efter SFL § 32, stk. 1, falder derimod uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12.

Se Landsskatterettens kendelse SKM2013.883.LSR.

Se også

Se også afsnit A.A.8.3 om ordinær og ekstraordinær genoptagelse af tilsvar eller godtgørelse af afgift efter SFL § 31 eller SFL § 32

Bemærk

Tilbagebetaling af for meget indbetalt A-skat og AM-bidrag er også omfattet af OPKL § 12. Men både den oprindelig indbetaling - og en evt. tilbagebetaling - af A-skat og AM-bidrag beror på den indeholdelsespligtige arbejdsgivers indberetning til eIndkomst, og selve tilbagebetalingen af A-skat og AM-bidrag vil ske som overskydende skat og AM-bidrag på årsopgørelsen for den individuelle skattepligtige lønmodtager.

Kerneområdet for en tilbagebetaling af A-skat og AM-bidrag til en arbejdsgiver efter OPKL § 12 er tilfælde, hvor arbejdsgiveren i forhold til de individuelle skattepligtige lønmodtagere har indeholdt det korrekte beløb i A-skat og AM-bidrag, men ved en fejl kommer til at indbetale et større beløb end det indeholdte.

Se afsnit A.B.4.1.1.3 Indberetning og betaling af A-skat og AM-bidrag, afsnittet Supplerende indberetning til eIndkomst.

Moms og punktafgifter, der ikke tilbagebetales efter OPKL § 12

I følgende tilfælde tilbagebetales moms og punktafgifter mv. ikke på grundlag af OPKL § 12:

  • Motorkøretøjsafgifter i form af brændstofforbrugsafgift ("grøn ejerafgift") og vægtafgift samt vejbenyttelsesafgift af dansk registrerede køretøjer. Tilbagebetales eller refunderes "uden forudgående ansøgning", dvs. pr. automatik på grundlag af omregistrering (fx ejerskifte) af det pågældende motorkøretøj i Digitalt Motorkøretøjsregister.
  • Told og moms for en registreret varemodtager efter TDL § 29, der har kredit for betaling af told og moms efter TDL § 30. For denne type virksomhed fremføres et negativt tilsvar af told og moms først til modregning i indeværende og næste periodes positive tilsvar af henholdsvis told og moms, mens et evt. overskydende beløb tilbagebetales. Se TDL § 36 og afsnit F.A.9.11.

Bemærk

Spørgsmålet, hvorvidt tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift, punktafgifter eller told er inden eller uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12, har betydning for tidspunktet fra, hvornår der evt. skal beregnes renter af et krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift, punktafgifter eller told.     

SKATs frist for tilbagebetaling

Hovedregel: SKATs frist for tilbagebetaling er 3 uger

  • Hvis et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en afsluttet afregningsperiode, eller
  • hvis moms, lønsumsafgift eller punktafgifter er indbetalt med et for stort beløb som følge af fejl i en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter,
  • skal SKAT tilbagebetale beløbet senest 3 uger regnet fra tidspunktet, hvor
    • SKAT har modtaget angivelsen af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter inden for fristen for den afsluttede afregningsperiode, eller
    • virksomheden har gjort SKAT opmærksom på et fejlagtigt for meget indbetalt beløb, eller SKAT selv har konstateret fejlen.

Se OPKL § 12, stk. 2.

Undtagelse: SKATs adgang til at afbryde fristen for tilbagebetaling

Hvis SKAT ikke kan foretage den fornødne kontrol af en angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der udviser et negativt tilsvar til udbetaling, og de manglende kontrolmuligheder skyldes forholdene hos virksomheden, fx ferielukning, bortrejse eller mangelfuldt regnskab, kan SKAT afbryde fristen for tilbagebetaling på de 3 uger, indtil forholdene ikke længere hindrer SKATs kontrol. Se OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt.

SKAT har også adgang til at afbryde fristen for tilbagebetaling, hvis SKAT skønner, at tilbagebetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for tab af afgiftsprovenu. I denne situation kan SKAT dog vælge at imødekomme virksomhedens ansøgning om tilbagebetaling, hvis virksomheden stiller sikkerhed, indtil SKAT har fået undersøgt virksomhedens forhold. Se OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt.

Hvis SKAT skønner det nødvendigt for at opfylde det forvaltningsretlige officialprincip (se herom i afsnit A.A.7.4.3), kan SKAT afbryde fristen for tilbagebetaling i flere omgange ved behandling af én og samme ansøgning om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter. Se OPKL § 12, stk. 3.

Det kan fx være relevant i tilfælde med særligt komplicerede faktiske sagsforløb eller ved tilbagebetaling af ikke uvæsentlige beløbsstørrelser, og hvor virksomheden, der ansøger om tilbagebetaling, i både første, anden og måske flere omgange ikke formår at fremkomme med de oplysninger og det materiale, som SKAT anser for nødvendigt for at undersøge forholdene og træffe endelig afgørelse i sagen.

Det er i praksis blevet nærmere fortolket, om SKAT har haft det fornødne grundlag for at afbryde fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3.

Se 

  • SKM2001.334.ØLR,
    • hvor Østre Landsret fandt, at SKAT havde det fornødne grundlag efter dagældende momslovs § 63, stk. 2, for at afbryde fristen for tilbagebetaling pga. virksomhedens manglende dokumentation.
  • SKM2011.377.LSR,
    • hvor Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde det fornødne grundlag for at afbryde fristen for tilbagebetaling.

SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling er en afgørelse

Den forvaltningsretlige definition på en afgørelse er, at en myndighed i et konkret foreliggende tilfælde fastslår i forhold til en borger eller en virksomhed, hvad der er gældende ret. Eksempler på afgørelser på SKATs område er ansættelser om skat eller afgifter, herunder årsopgørelser, samt gennemførelse af modregning. Se afsnit A.A.2.2 Afgørelsesbegrebet.

Landsskatteretten forudsætter i kendelsen SKM2011.377.LSR, at "SKATs afgørelse", der foreligger til prøvelse, er SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3. Landsskatteretten finder i det konkrete tilfælde, at SKAT ikke har haft det fornødne grundlag for at afbryde fristen for tilbagebetaling, og "den påklagede afgørelse ændres i overensstemmelse hermed".

En processuel beslutning er ikke en forvaltningsafgørelse og er derfor ikke omfattet af procedurereglerne i FVL §§ 19-26 og SFL §§ 19-20. Et kendetegn for en processuel beslutning er, at den typisk har som formål at forberede en senere afgørelse. Et eksempel på en processuel beslutning på SKATs område er SKATs indhentelse af oplysninger til brug for en senere afgørelse. Se afsnit A.A.2.4 Processuelle beslutninger.

Hvis SKAT benytter tidsrummet, hvor SKAT har truffet afgørelse om at afbryde fristen for tilbagebetaling, til at anmode virksomheden om (yderligere) dokumentation for grundlaget for tilbagebetaling, er SKATs anmodning om materiale i sig selv en processuel beslutning.  

Den afbrudte frist for tilbagebetaling løber på ny efter en tidligere afbrydelse

SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling af de grunde, der er nævnt i OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt., eller af de grunde, der er nævnt i OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt., udgør netop alene en afbrydelse eller suspension af fristen for tilbagebetaling.

Der påløber ikke en ny fuld 3-ugers-frist for tilbagebetaling fra og med det tidspunkt, hvor SKAT konstaterer, at virksomhedens forhold ikke længere hindrer SKATs kontrol, eller at der ikke længere foreligger en nærliggende risiko for afgiftstab, fx fordi der nu er stillet den fornødne sikkerhed. Det er den indeværende og afbrudte frist for tilbagebetaling, der løber på ny efter den tidligere afbrydelse.

Kriteriet "virksomhedens forhold hindrer SKATs kontrol" som grundlag for SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt., kan nærmere afgrænses ved følgende eksempler:

Eksempel 1 

  • Hvis SKAT benytter tidsrummet, hvor fristen for tilbagebetaling er afbrudt, til at indhente materiale for at bedømme grundlaget for en tilbagebetaling,
  • og SKAT kan se, at det fremsendte materiale ikke svarer til det, som SKAT har anmodet om,
  • må virksomhedens forhold fortsat anses for at hindre SKATs kontrol.
  • SKAT må skrive til virksomheden på ny,
    • at det fremsendte materiale ikke svarer til det, som SKAT har anmodet om,
    • og at fristen for tilbagebetaling fortsat er afbrudt efter SKATs foregående afgørelse,
    • indtil SKAT i fuldt ud omfang har modtaget det materiale, som SKAT har anmodet om.

Eksempel 2

  • Hvis SKAT benytter tidsrummet, hvor fristen for tilbagebetaling er afbrudt, til at indhente materiale for at bedømme grundlaget for en  tilbagebetaling,
  • og SKAT kan se, at det fremsendte materiale svarer til det, som SKAT har anmodet om,
  • kan virksomhedens forhold ikke længere anses for at hindre SKATs kontrol.
  • Hvis SKAT finder, at det fremkomne materiale ikke er fuldt ud tilstrækkeligt til at træffe afgørelse om at foretage tilbagebetaling,
    • må SKAT skrive til virksomheden på ny med en ny afgørelse om, at SKAT afbryder fristen for tilbagebetaling på ny,
    • indtil SKAT har modtaget yderligere, nærmere specificeret materiale.

Tilbageholdelse og modregning før tilbagebetaling

SKATs almindelige adgang til at tilbageholde krav og modregne i krav før tilbagebetaling

Uanset OPKL § 12, stk. 1 og 2, har en virksomheden kun ret til at få tilbagebetalt beløb af SKAT, hvis virksomheden inden for fristerne for de hidtidigt afsluttede afregningsperioder har opfyldt samtlige forpligtelser efter virksomhedens registreringsforhold til at angive eller indberette skatter og afgifter. Se OPKL § 12, stk. 4, 1. pkt. 

Herunder skal SKATs krav på betaling af positive tilsvar af skatter og afgifter samt eventuelle renter for tidligere afregningsperioder,

  • uanset om SKATs krav på betaling af positive tilsvar eller renter er forfaldne,
  • også modregnes forud for tilbagebetaling af
    • et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter eller
    • moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der fejlagtigt er indbetalt med et for stort beløb.

De angivelses- og indberetningspligter, der skal opfyldes, må navnlig anses for at angå følgende typer af indkomster, skatter og afgifter:

  • A-indkomst og A-skat,
  • arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst og AM-bidrag,
  • udbytte af aktier,
  • moms,
  • lønsumsafgift og
  • punktafgifter.

Se OPKL § 12, stk. 4, 2. pkt. 

SKAT kan desuden tilbageholde tilbagebetalingen af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der fejlagtigt er indbetalt med et for stort beløb,

  • hvis en fysisk skattepligtig person, herunder blot én ud af flere fysiske skattepligtige interessenter mv., som selvstændigt erhvervsdrivende indehaver af en virksomhed ikke rettidigt har indgivet personlig selvangivelse, eller
  • hvis en virksomhed, der er skattepligtig som juridisk person, ikke rettidigt har indgivet selskabsselvangivelse.

Se OPKL § 12, stk. 4, 3. pkt.

Bemærk

Forskellene i indhold og systematik mellem betingelserne efter OPKL § 12, stk. 2 og 4:

  • Betingelserne i OPKL § 12, stk. 2, tager udgangspunkt i den eller de enkelte typer af skatter eller afgifter. Grundlaget for et krav om tilbagebetaling af - fx moms - er kun, om moms for den seneste afsluttede afgiftsperiode er angivet inden for fristen.
  • Betingelserne i OPKL § 12, stk. 4, indebærer, at samtlige angivelses- og indberetningsforpligtelser for alle skatter og afgifter efter virksomhedens registreringsforhold skal være opfyldt inden for de relevante frister. Ellers vil der være grundlag for tilbageholdelse eller modregning.    

Det er afledt af OPKL § 12, stk. 4, at hvis en virksomhed på området for moms ("en afgiftspligtig person") har momsfritagne leverancer af varer til andre EU-lande efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4, eller af ydelser med leveringssted, bestemt til et andet EU-land efter den danske momslov ML § 16, stk. 1, omfatter den afgiftspligtige persons samtlige angivelsesforpligtelser efter OPKL § 12, stk. 4, 1. pkt., også pligterne til at angive leverancerne af varerne eller ydelserne til de andre EU-lande i den indenlandske momsangivelses "rubrik B-varer EU-salgsangivelse" og "rubrik B-ydelser" efter ML § 57 og som EU-salg uden moms efter ML § 54.

Bemærk også, at opkrævning via én skattekonto ifølge lov nr. 513 af 7. juni 2006 er trådt i kraft den 1. august 2013 ved BEK nr. 577 af 30. maj 2013 og BEK nr. 727 af 21. juni 2013. Dette indebærer automatisk modregning mellem virksomhedernes krav på tilbagebetaling af skatter og afgifter og SKATs krav på betaling af skatter og afgifter efter OPKL § 16 a, stk. 1. Fremadrettet må SKATs særskilte adgang til modregning efter OPKL § 12, stk. 4, 2. pkt., dermed forventes at få mindre selvstændig betydning.  

SKATs særskilte adgang til at tilbageholde og modregne i moms ved risiko for svig

  • Hvis SKAT skønner, at der er en nærliggende risiko for tab af provenu af skatter, moms og afgifter,
    • fx hvis SKAT afdækker, at transaktioner med varer eller ydelser indgår i en momskarrusel,
  • kan SKAT træffe afgørelse om, at der i op til 1 år fra registreringstidspunktet kan tilbageholdes negativ moms,
    • som ellers skulle have været udbetalt efter OPKL § 12.

Se ML § 63, der supplerer reglerne i OPKL § 11 og ML § 62 a om pligt til at stille sikkerhed for betaling af skatter og afgifter, når SKAT vurderer, at der foreligger en individuelt forhøjet risiko for tab af provenu af skatter, moms og afgifter.

Anledningen for SKATs vurdering kan fx være en nyregistrering af en afgiftspligtig person for moms, hvor ejeren eller stifteren tilhører den personkreds, der er afgrænset i OPKL § 11, stk. 2, jf. stk. 4. SKAT kan herefter anvende det tilbageholdte beløb løbende til modregning af positive momstilsvar.

Bemærk

  • Hvis SKAT efter et skøn finder, at der er risiko for tab af momsprovenu som følge af svig eller lignende, og
  • SKAT på grundlag af ML § 63 tilbageholder moms, der ellers skulle være tilbagebetalt,
  • har den, der ansøger om tilbagebetaling af moms, ikke et alternativt grundlag for krav på renter af beløbet i perioden for tilbageholdelse efter afsnit A.A.12.3.

Tilbagebetaling efter OPKL § 12, der sker via én skattekonto

Reglerne for betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto ifølge lov nr. 513 af 7. juni 2006 er trådt i kraft den 1. august 2013 ved BEK nr. 577 af 30. maj 2013 og BEK nr. 727 af 21. juni 2013.

Tilbagebetaling af skatter og afgifter efter OPKL § 12 skal herefter ses i nær sammenhæng med tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto og i mindre grad som et selvstændigt retsområde.

Én skattekonto indebærer bl.a., at   

Se OPKL § 12, stk. 5.

Denne begrænsning i, hvad der kan udbetales, har sammenhæng med, at der med én skattekonto opereres med et saldoprincip og automatisk modregning mellem virksomhedens krav på tilbagebetaling af skatter og afgifter og SKATs krav på betaling af skatter og afgifter efter OPKL § 16 a, stk. 1. Hvis en virksomhed fx opgør et krav på negativ moms på 20.000 kr., og virksomhedens skattekonto er i debet med 10.000 kr., vil virksomheden alene få udbetalt 10.000 kr. efter gennemført modregning.        

Et andet aspekt er, at én skattekonto skal være i kredit med 100 kr. eller derover for at blive udbetalt til virksomheden efter OPKL § 16 c, stk. 4. Dermed kan det ske, at SKAT tilbageholder op til 100 kr. ud over 3-ugers-fristen for tilbagebetaling af et negativt tilsvar af skatter og afgifter efter OPKL § 12.

Da virksomheden imidlertid kan fravælge 100 kr.-grænsen og få udbetalt ethvert beløb uanset størrelsen, anses 100 kr.-grænsen ikke for at stride mod fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12. Virksomhedens adgang til at få fastsat en kreditsaldo af en given (anden) størrelse anses også at bringe forholdet uden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12.

Af særlig hensyn til 3-ugers-fristen i OPKL § 12, stk. 2, er det dog fastsat i OPKL § 16 c, stk. 5, at hvis en kreditsaldo opstår som følge af, at virksomhedens tilsvar er negativt, skal kreditsaldoen udbetales inden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12.

En tilbagebetaling ifølge en angivelse af et negativt tilsvar indgår imidlertid først på saldoen, når tilbagebetalingen er systemmæssigt valideret og godkendt, og der er foretaget eventuel modregning heri. Det kan således forekomme, at et beløb af den ene eller anden grund ikke vil kunne tilgå saldoen - og dermed tilbagebetales - inden for 3-ugers-fristen efter OPKL § 12. I disse situationer vil virksomheden få renter af kravet efter satsen i rentelovens § 5.

Se 

Bemærk

Der er et tilsvarende samspil mellem tilbagebetaling af et overskydende, negativt tilsvar af told og moms efter TDL § 36 og én skattekonto, således at

  • for en registreret varemodtager efter TDL § 29, der har kredit for betaling af told og moms efter TDL § 30, og som har
  • et overskydende, negativt tilsvar af told og moms efter TDL § 36,
  • der indgår ved en samlet kontoopgørelse af varemodtagerens tilsvar af skatter og afgifter mv. efter OPKL kap. 5 (§§ 16-16 d)
  • alene udbetales,
  • hvis det negative tilsvar modsvares af en kreditsaldo, der er opgjort efter OPKL § 16 a, stk. 2, 2. pkt.

Se TDL § 36, stk. 3, 2. pkt., ændret ved lov nr. 513 af 7. juni 2006.

Renter ved overskridelse af fristen for tilbagebetaling

Tilbagebetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter ifølge en angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er indgivet rettidigt, eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er indbetalt med et for stort beløb, ligger inden for anvendelsesområde for OPKL § 12. Se OPKL § 12, stk. 1 og 2.

Dette indebærer, at hvis SKAT kommer til at overskride 3-ugers-frist for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 2, skal der beregnes rente af en virksomheds krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter fra og med dagen efter udløbet af fristen i forhold til enten

  • SKATs modtagelse af ansøgning om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter ifølge virksomhedens rettidige angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for den relevante afregningsperiode,
  • SKATs modagelse af ansøgning om tilbagebetaling ifølge virksomhedens henvendelse om indbetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter med et for stort beløb, eller
  • SKATs egen konstatering af, at virksomheden har indbetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter med et for stort beløb,

og til endelig tilbagebetaling finder sted.

Se OPKL § 12, stk. 2, i sammenhæng med, at kravet på tilbagebetaling må anses for "beløb indbetalt efter påkrav" efter Afsnit A.A.12.3

  • Hvis SKAT afbryder fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3, og
    • virksomheden ikke kommer med indsigelser på dette punkt, eller
    • virksomheden påklager SKATs afbrydelse af fristen,
    • men hverken Landsskatteretten eller domstolene underkender SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling som helt eller delvist uberettiget,
  • skal der først beregnes renter fra og med dagen efter udløb af 3-ugers-fristen
  • med tillæg af tiden, hvor 3-ugers-fristen har været afbrudt eller suspenderet,
  • og til endelig tilbagebetaling finder sted.

Dette må anses for en følge af "fristafbrydelsesreglen" i OPKL § 12, stk. 3, i sammenhæng med stk. 2, og idet kravet på tilbagebetaling må anses for "beløb indbetalt efter påkrav" efter afsnit A.A.12.3.

  • Hvis SKAT afbryder fristen for tilbagebetaling eller foretager modregning i - eller tilbageholder - kravet på tilbagebetaling,
    • og 3-ugers-fristen derved overskrides eller i forvejen er overskredet,
    • men Landsskatteretten eller domstolene efterfølgende underkender, at afbrydelsen, modregningen eller tilbageholdelsen var sket med rette,
    • skal SKAT ved en ny beregning af rente se bort fra de perioder,
    • hvor SKAT ikke er anset for at have haft det fornødne grundlag for afbrydelsen, modregningen eller tilbageholdelsen.

Disse danske nationale retsprincipper må anses for understøttet EU-retligt. Se EU-domstolens dom C-431/12 SC Rafinaria Steaua Româna SA.

Forrentningsprincip og rentesats

Hvis der skal ske forrentning, er der i givet fald tale om forrentning efter en simpel rente, dvs. ikke "renters rente". Se om forrentningsprincip og rentesats i rentelovens § 5 og afsnit A.A.12.3.

Bemærk

En skatte- og afgiftspligtig, der får udbetalt renter efter afsnit A.A.12.3, skal medregne renterne ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter SL § 4, litra e.

SKATs afslag på tilbagebetaling eller på renter ved tilbagebetaling     

  • Hvis SKAT helt eller delvist afslår en ansøgning fra en virksomhed om at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12,
  • skal SKAT for hvert enkelt af det eller de berørte punkter træffe en afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26.
  • Hvis SKAT imødekommer, at en virksomhed har krav på at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12
    • men SKAT helt eller delvist afslår, at der skal ske forrentning af tilbagebetalingskravets hovedstol, eller
    • SKAT foretager en nærmere beregning af et ellers anerkendt krav på rente, og virksomheden ikke er enig i beregningen,
  • skal SKAT tilsvarende for hvert enkelt af det eller de berørte punkter træffe en afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26.

Se afsnit A.A.7.4.5, A.A.7.4.6, A.A.7.4.7, A.A.7.4.8 og A.A.7.4.9.

I hvert af disse tilfælde kan SKAT dog træffe en endelig afgørelse uden at skulle udarbejde sagsfremstilling mv., fordi afgørelsen er omfattet af SFL § 19, stk. 5, nr. 4 (tidl. nr. 3, ændret ved lov nr. 649 af 12. juni 2013), i sammenhæng med BEK nr. 1 af 2. januar 2014 § 1, nr. 98.

  • Hvis SKAT træffer en afgørelse, der helt eller delvist afslår en ansøgning fra en virksomhed om at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, herunder SKATs eventuelle delafgørelser om
    • afbrydelse af fristen for tilbagebetaling,
    • tilbageholdelse og modregning eller
    • renter,
  • og virksomheden ikke er enig i SKATs afgørelse,

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme

C-431/12 SC Rafinaria Steaua Româna SA

En afgiftspligtig person, der har ansøgt om tilbagebetaling af overskydende moms fra en skattemyndighed i et EU-land, har ret til morarenter ved forsinket tilbagebetaling for perioden, hvor myndigheden har truffet en administrativ afgørelse om afslag på tilbagebetaling, som efterfølgende er blevet annulleret ved en retsafgørelse.

Dermed understøtter EU-retten gældende dansk ret, at hvis SKAT afbryder fristen for tilbagebetaling eller foretager modregning i - eller tilbageholder - krav på tilbagebetaling af moms mv., og LSR eller domstolene efterfølgende underkender, at afbrydelsen, modregningen eller tilbageholdelsen var sket med rette, skal SKAT ved en ny beregning af rente se bort fra de perioder, hvor SKAT ikke havde fornødnet grundlag for afbrydelsen, modregningen eller tilbageholdelsen.

Højesteretsdomme

SKM2008.218.HR

ToldSkat var berettiget til at modregne et krav på betaling af indkomstskat i et krav på tilbagebetaling af negativ moms. Herunder fordi skyldneren ikke kunne dokumentere, at kravet på indkomstskat, som ToldSkat foretog udlæg for og anvendte til modregning, ikke bestod.

Sagen angår grundlaget for SKATs modregning efter OPKL § 12, stk. 4.

Mere udførligt referat af faktiske forhold og tidl. sagsforløb i dommen i tidl. instans: SKM2007.414.VLR

SKM2007.730.HR

ToldSkat udbetalte ved en fejl en eksportvirksomheds negative eksportmoms til hovedvirksomheden, da ToldSkat ikke havde modregnet enten i eksportvirksomhedens forskudsvis udbetalte eksportmoms eller i hovedvirksomhedens restancer for moms og A-skat, idet ToldSkats kontrol af restancer konkret ikke var sket på hovedvirksomhedens cvr-nr./SE-nr., men alene på eksportvirksomhedens SE-nr., og idet ToldSkat ikke havde fået kendskab til hovedvirksomhedens konkurs.

ToldSkats vildfarelse ved udbetalingen af den negative eksportmoms skulle vurderes efter de almindelige civilretlige principper for krav om tilbagesøgning af beløb, der er betalt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti). Disse principper førte til, at udbetalingen af eksportmomsen ikke kunne anses for bindende. Dette gjaldt også, selv om ToldSkat ved en mere omfattende kontrol af restancer kunne have konstateret, at hovedvirksomheden var i restance med moms og A-skat.

Sagen angår grundlaget for SKATs modregning efter OPKL § 12, stk. 4, og de almindelige civilretlige principper om tilbagesøgning af beløb, der er betalt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti).

 

 

 

Landsretsdomme

SKM2001.334.ØLR

 

ToldSkat var berettiget til at tilbageholde tilbagebetaling af negativ moms, da der ikke forelå momsregnskab eller andre dokumenter, der kunne danne grundlag for opgørelse og kontrol af den negative moms. Modregningsadgang var først indtrådt, da den negative moms forfaldt til tilbagebetaling.

Sagen angår grundlaget for SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3, og grundlaget for SKATs tilbageholdelse og modregning før tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 4.

Landsskatterettens kendelser 

SKM2013.883.LSR

 

Ved tilbagebetaling af indbetalte afgiftsbeløb, der skete efter genoptagelse af et afgiftstilsvar, skulle forrentning ske efter SKATs juridiske vejledning, afsnit A.A.12.3 (tidligere rentecirkulæret) og ikke OPKL § 12. Det var ikke et krav i relation til ansøgningstidspunktet, at kravet var nøjagtigt opgjort.

Afgørelsen afgrænser tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12 i forhold til tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter som følge af genoptagelse efter SFL § 31 eller SFL § 32.

SKM2011.377.LSR

Det var ikke med rette, at SKAT havde afbrudt fristen for tilbagebetaling af negativt momstilsvar efter OPKL § 12, stk. 3. Der blev lagt vægt på, at SKAT ikke havde været forhindret i at foretage kontrol af den negative momsangivelse, og at SKATs ønske om at indhente yderligere bilag i udlandet ikke kunne begrunde en afbrydelse, da selskabet havde fremlagt kopi af relevante fragtbreve og fakturaer. Der blev desuden lagt vægt på, at uoverensstemmelser mellem de fragtbreve, selskabet havde fremlagt og de fragtbreve, importøren havde fremlagt, skyldtes, at hovedtransportøren havde benyttet en underleverandør, hvilket ikke indebar en nærliggende risiko for momstab for SKAT.

Sagen angår grundlaget for SKATs afbrydelse af fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3.