Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Hvornår et spil må markedsføres i Danmark?
  • Hvilke overordnede krav der bliver stillet til markedsføring af spil i Danmark?
  • Hvilken rolle spiller markedsføringslovens bestemmelser i forhold til SPILL § 36?

Hvornår må et spil markedsføres?

Markedsføring af spil forudsætter, at spillet enten

  •  lovligt kan udbydes uden en tilladelse fra Spillemyndigheden eller
  •  udbydes med en tilladelse fra Spillemyndigheden.

Se SPILL § 59, stk. 5, nr. 4 modsætningsvist.

Bemærk,

Markedsføring af spil, herunder også udbud af spil skal ligeledes overholde bestemmelserne i spillelovens kapitel 5 om blandt andet oplysningsforpligtelser. Hertil kommer, at markedsføring af spil ikke kun er reguleret af reglerne i lov om spil, men også skal leve op til dansk rets øvrige regler, herunder markedsføringsloven.

Ifølge SPILL § 59 er det strafbart at udbyde, arrangere eller formidle deltagelse i ulovlige spil. Spil, der udbydes eller arrangeres i Danmark uden den fornødne tilladelse er ulovlige. Reklamering for spil og spiludbydere uden en tilladelse, er også strafbart.

Det er en forudsætning for at ifalde strafansvar efter SPILL § 59, at overtrædelsen af lovens bestemmelser sker med forsæt eller med grov uagtsomhed. Om begreberne "forsæt" og "grov uagtsomhed" henvises til de almindeligt anvendte begreber i straffeloven. Se Straffelovens § 19.

Medvirken til overtrædelse af SPILL § 59 vil kunne straffes efter de almindelige regler i straffelovens § 23.

Definition

Ved "formidling af spil" uden tilladelse, forstås enhver form for aktivitet, der har til formål at etablere spil eller at udbrede deltagelsen i spil, hvad enten de udbydes elektronisk eller på anden måde. Se bemærkninger til SPILL § 59.

Eksempler

Formidling af deltagelse

Medvirken til udbud

Brug af links til hjemmesider hos spiludbydere, der ikke har tilladelse til udbud af spil, således at spillere i Danmark ad digital vej hjælpes til at spille hos spiludbydere uden tilladelse.

 

Erhvervsmæssig drift ved reklamering eller information om mulighederne for at spille hos spiludbydere, der ikke har tilladelse til udbud af spil.

Personer, som arbejder for ulovlige spiludbydere, og som har ydet en væsentlig indsats for spiludbyderens forretning. Dette gælder eksempelvis for salgsagenter, som fx udbreder kendskabet til ulovlige udbud af spil og personer, der indsamler information om danske sportsbegivenheder til brug for spiludbyderens væddemål. Fx til brug for oddssætning.

 Den rene redaktionelle omtale af ulovlige spil i trykte eller digitale nyhedsmedier vil normalt ikke være omfattet af begrebet "formidling".

Se også

Se også:

  • Afsnit J.A.3.4.2 Fælles regler for onlinekasino, online væddemål og landbaserede væddemålom tilladelsesindehaveres brug af tilbud om bonus for deltagelse i spil.

Hvilke overordnede krav bliver der stillet til markedsføring af spil i Danmark?

Udbud af spil bliver i forarbejderne til spilleloven anset for at være et "følsomt område". Det fremhæves i denne forbindelse, at aggressiv markedsføring af spilprodukter kan risikere at skabe et overforbrug og en øget afhængighed af spil blandt særligt udsatte grupper i befolkningen. Dette betyder, at det vil være nødvendigt at lægge begrænsninger på markedsføringen af spil ud over de begrænsninger, der følger af markedsføringslovens bestemmelser.

Hvilken rolle spiller markedsføringsloven for Spillemyndighedens konkrete vurdering af markedsføring?

Markedsføring af spil er både reguleret af spilleloven og af markedsføringsloven. Bestemmelserne om markedsføring i spilleloven er supplerende i forhold til markedsføringslovens mere generelle bestemmelser.

Dette betyder, at nogle situationer vil kunne vurderes alene efter reglerne i spilleloven, mens det i andre sager vil være nødvendigt at inddrage begge regelsæt. Udbud af spil anses for at et følsomt område, da aggressiv markedsføring af spilprodukter umiddelbart kan skabe et overforbrug og en øget afhængighed af spil blandt særligt udsatte grupper i befolkningen. Lovgivningen er derfor et udtryk for, at man har fundet det nødvendigt at lægge yderligere begrænsninger på markedsføringen af spil ud over de begrænsninger, der følger af markedsføringslovens bestemmelser. Spilleloven skærper således markedsføringsloven på visse områder. Med andre ord indeholder spilleloven bestemmelser, som er skærpede i forhold til de tilsvarende bestemmelser i markedsføringsloven.

Eksempel på bestemmelse i spilleloven som er mere vidtgående end den tilsvarende bestemmelse i markedsføringsloven 

SPILL § 36, stk. 1, nr. 3 fastsætter et forbud mod markedsføring, som målrettes mod børn og unge under 18 år.

Det fremgår af markedsføringslovens § 8, at markedsføring rettet mod børn og unge:

"skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge".

Markedsføringslovens § 8 indeholder dog ikke som SPILL § 36, stk. 1, nr. 3 et generelt forbud mod markedsføring, som er rettet mod børn og unge under 18 år.