Indhold

I dette afsnit oplistes de krav til tilladelsesindehavers system, som skal give spillerne mulighed for at begrænse deres spil. Bemærk, at der alene er tale om minimumskrav. Der kan dermed altid implementeres yderligere foranstaltninger.

Afsnittet indeholder:

  • Indbetalingsgrænser
  • Udelukkelse fra spil ved den enkelte spiludbyder
  • Udelukkelse fra spil via Spillemyndigheden

Indbetalingsgrænser

Spillerne skal have mulighed for at fastsætte daglige, ugentlige og månedlig (henholdsvis 24 timer, 7 dage og 30 dage fra registreringstidspunktet) indbetalingsgrænser. Tilladelsesindehaver skal tilbyde spillerne alle tre muligheder, og det skal være muligt for den enkelte spiller at angive et nominelt beløb efter eget valg.

Hvis en spiller vælger at hæve tidligere fastsatte indbetalingsgrænser, kan dette først træde i kraft efter 24 timer.

Udelukkelse fra spil ved den enkelte spiludbyder

Tilladelsesindehaver skal gøre det muligt for spillerne at udelukke sig selv fra spil hos spiludbyderen. Tilladelsesindehavers system skal dermed gøre det muligt for spilleren at foretage

  • en kortvarig spilpause på 24 timer (såkaldt "afkølingsperiode")
  • midlertidig selvudelukkelse på minimum en måned
  • endelig selvudelukkelse.

Ved endelig selvudelukkelse skal spillerens spilkonto lukkes, og kundeforholdet skal afsluttes. Tilladelsesindehaver kan tidligst ét år efter spilkontoens lukning lade spilleren oprette en konto igen.

Når en spiller har udelukket sig selv, skal tilladelsesindehavere oplyse spilleren om mulighederne for rådgivnings- og behandlingstilbud på et dansk behandlingscenter. Er spilleren fra Grønland, skal der dog henvises til et grønlandsk behandlingscenter.

Udelukkelse fra spil via Spillemyndigheden

Tilladelsesindehaver skal gøre det muligt for spilleren at udelukke sig selv midlertidigt eller endeligt fra alt spil. Tilladelsesindehaver skal gøre dette ved at formidle adgang til Spillemyndighedens hjemmeside, hvor spilleren har mulighed for at udelukke sig fra alt spil via "Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere" (ROFUS). Det er Spillemyndigheden, der har ansvaret for ROFUS.

Tilladelsesindehaver behøver dog ikke at formidle denne adgang til ROFUS, hvis spilleren alene ønsker en kortvarig spilpause.

Tilladelsesindehaver kan ikke oprette en spiller i ROFUS på spillerens vegne.

Ved oprettelse af en ny spiller skal tilladelsesindehaver forespørge i ROFUS. Står spilleren opført i ROFUS, kan der ikke oprettes en spilkonto, heller ikke en midlertidig spilkonto.

Hver gang en spiller logger på spilsystemet, skal tilladelsesindehaver konsultere ROFUS for at sikre, at spilleren ikke er optaget i registret. Står en spiller opført i registret som midlertidigt udelukket, skal spilleren nægtes adgang til at spille. Står spilleren derimod opført som endelig udelukket, skal spilleren nægtes adgang til at spille og kundeforholdet skal afsluttes.

En spiller, der har bedt om endelig udelukkelse, kan ét år efter optagelsen i ROFUS anmode Spillemyndigheden om at blive slettet fra registret. Midlertidige udelukkelser slettes automatisk, når udelukkelsesperioden er udløbet.

ROFUS indeholder information om

  • CPR-nummer på de angivne spillere i registeret.
  • Dato og tidspunkt for udelukkelsen.
  • Slutdato for ophør af en midlertidig udelukkelse.

Oplysninger registreret i ROFUS er ikke offentlige.

Bemærk

Spillere, der er registreret uden CPR-nummer, kan ikke opføres i ROFUS.

Se også

Se også: