Indhold
Afsnittet indeholder:
- Borger- og retssikkerhedschefens funktion
- Henvendelse til Borger- og retssikkerhedschefen.
Borger - og retssikkerhedschefens funktion
Borger - og retssikkerhedschefen skal være med til at forankre og udbrede kendskabet til retssikkerhed som et bærende værdigrundlag i Skatteministeriets arbejde. Borger- og retssikkerhedschefens opgave er blandt andet at sætte og fastholde fokus på retssikkerhed i skattesystemet, så skatteyderne oplever en ensartet og retfærdig behandling.
Borger - og retssikkerhedschefen:
- Fungerer selvstændigt og uafhængigt af hele koncernen
- Kan iværksætte undersøgelser. For eksempel ud fra henvendelser der kommer fra borgere, virksomheder, rådgivere eller medarbejdere i SKAT
- Vurderer selv, hvilke sager, der skal undersøges
- Kan foreslå og gennemføre initiativer, der sætter fokus på retssikkerheden i skattesystemet
- Kan henstille til ændringer i SKATs procedurer og arbejdsgange.
Yderligere har Borger- og retssikkerhedschefen opgaver i relation til behandling af indsigelser over SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser. Se ►SKM2014.571.SKAT◄.
Borger - og retssikkerhedschefen:
- Er 2. instans for behandling af sådanne indsigelser
- Følger kvartalsvis op på indsigelser og svar herpå i 1. instans og drøfter status med direktøren for SKAT. Det sker med henblik på at sikre den fornødne kvalitet, herunder ensartethed, i behandlingen af indsigelserne i 1. instans
- Afgiver en årlig beretning om behandlingen af indsigelser. Beretningen bliver offentliggjort.
Se afsnit A.A.10.1.2 om klager over sagsbehandlingen.
Borger- og retssikkerhedschefen er ikke en yderligere klageinstans med hensyn til skatte- og afgiftsmæssige spørgsmål og kan derfor ikke træffe afgørelser om sådanne spørgsmål. Hvis en henvendelse er en klage over en afgørelse truffet af SKAT, Skatterådet, ankenævnene, Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten, opfordres borgeren derfor til at følge den klagevejledning, der er givet i afgørelsen.
Formanden for Skatterådet og direktøren for SKAT har aftalt med borger- og retssikkerhedschefen, at
- Borger- og retssikkerhedschefen drøfter udkast til arbejdsplan med Skatterådet. Borger- og retssikkerhedschefen udarbejder til brug for det kommende år en arbejdsplan, der beskriver borger- og retssikkerhedschefens planlagte aktiviteter for det pågældende år. Skatterådet orienteres om udkast til arbejdsplanen, og har mulighed for at kommentere denne, og stille forslag til aktiviteter, der kan indgå i arbejdsplanen.
- Skatterådet orienteres om borger- og retssikkerhedschefens redegørelser. Borger- og retssikkerhedschefen udarbejder, jf. sin arbejdsplan, en række redegørelser vedr. konkrete områder mv. Skatterådet orienteres om sådanne redegørelser, og vil have mulighed for at stille spørgsmål til borger- og retssikkerhedschefen.
Se SKM2013.812.SKAT.
Henvendelse til Borger- og retssikkerhedschefen
Alle kan rette henvendelse til Borger- og retssikkerhedschefens sekretariat:
►Østbanegade 123
2100 København Ø◄
Telefon 7222 2525
E-mail retssikkerhed@skat.dk