Indhold
Afsnittet beskriver, hvordan normalbøden beregnes ved overtrædelse af skattekontrolloven, kildeskatteloven, momsloven, lønsumsafgiftsloven og lov om arbejdsmarkedsbidrag.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Regel
Ved overtrædelse af lovgivningen om skat, moms, lønsumsafgift og arbejdsmarkedsbidrag, beregnes bøden til 2 gange den samlede unddragelse, når der er forsæt til unddragelse, og unddragelsen ikke overstiger 250.000 kr.
Ved grov uagtsomhed udgør bøden 1 gang den samlede unddragelse.
Af den del af unddragelsen, der ikke overstiger 60.000 kr., beregnes bøden kun som 1 gang det unddragne beløb ved forsæt, og som halvdelen af det unddragne beløb ved grov uagtsomhed.
Se SKM2010.435.ØLR.
Eksempel 1
En person har forsætligt unddraget 80.000 kr. i skat. Bøden bliver:
(60.000 x 1) + (20.000 x 2) = 100.000
Eksempel 2
En person har ved en grov uagtsom handling unddraget 80.000 kr. i skat. Bøden bliver:
(60.000 x ½) + (20.000 x 1) = 50.000
Bemærk
På baggrund af et antal prøvesager i byretterne samt en Vestre Landsrets dom (SKM2012.69.VLR), har Rigsadvokaten godkendt, at sager om overtrædelse af kildeskatteloven og opkrævningsloven kan afgøres administrativt ved bødeforelæg efter samme retningslinjer for udmåling af bøde, som gælder for sager om overtrædelse af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbidragsloven, momsloven og lønsumsafgiftsloven. Se .
Bemærk
Ved grov uagtsom overtrædelse af skattekontrollovens SKL § 16, stk. 2, er normalbøden 1/3 af den unddragne skat. Progressionsgrænsen på 60.000 kr. anvendes ikke ved beregningen. Se også A.C.3.5.5.2 om passiv unddragelse - SKL § 16, stk. 2.
Se også
Se afsnit
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Landsretsdomme
|
SKM2012.69.VLR |
T, som var direktør og reel indehaver af to selskaber, kontrollerede ikke om den af en ansat medarbejder foretagne indberetning af 0-angivelser var korrekt. Der blev derved unddraget 574.812 i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. T blev dømt som ansvarlig for, at der groft uagtsomt blev afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger til brug for angivelse eller indberetning af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet tiltalte ikke sikrede sig, at der skete korrekt indberetning. Der blev lagt vægt på, at der var tale om betydelige beløb i en periode med anstrengt likviditet.
Landsretten stadfæstede byrettens dom. Straf: bøde på 540.000 kr.
|
Dommen (og på linje hermed en række ikke offentliggjorte byretsdomme) fastslår, at bødeberegningen for urigtige eller vildledende angivelse af A-skat efter kildeskatteloven, jf. opkrævningsloven, skal foretages på samme måde som normalbøder for unddragelse efter SKL § 13. |
SKM2010.435.ØLR
|
T havde i 2003 udeholdt to fakturaer benævnt konsulenthonorarer mv. på 380.000 kr. plus moms til et selskab, hvor hans hustru var hovedanpartshaver. T, som ikke var momsregistreret, undlod at selvangive indtægten og betale momsen. Derved unddrog T skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag på i alt 247.238 kr. Byretten idømte T fængsel i 30 dage og en tillægsbøde på 247.000 kr. Landsretten ændrede byrettens dom, således at T straffedes med en bøde på 430.000 kr.
|
Ved dommen ændredes den hidtidige praksis, hvor forsætlige unddragelser på over 100.000 kr. medførte frihedsstraf. Grænsen blev fastsat til 250.000 kr.
Grænsen for den del af unddragelsen op til 30.000 kr., hvoraf bøden kun blev beregnet som 1 gange af det forsætligt unddragne beløb, blev ændret til 60.000 kr.
Ved anvendelse af grænsen på 60.000 kr. sammenlægges unddragelserne af skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag. Dommen har ikke taget stilling til om unddragen lønsumsafgift skal sammenlægges med skat og moms mv.
|
SKAT
|
SKM2006.702.SKAT
|
Beskriver retningslinjer for fastsættelse af administrative bøder, hvor overtrædelse af kildeskatteloven indgår i beregningsgrundlaget.
|
Grænsen for anlæggelse af sager ved domstolene er efterfølgende hævet fra 100.000 kr. til 250.000 kr. Se SKM2010.435.ØLR og A.C.3.5.2.1
|