Indhold
Dette afsnit beskriver regler for betaling af registreringsafgift for busser og autocampere.
Afsnittet indeholder:
Busser til privat anvendelse
Busser til privat anvendelse er defineret som køretøjer, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren indbefattet, og har et til køretøjet svarende antal passagersæder og ikke er indrettet til andet formål end personbefordring (busser).
Afgiften udgør 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten af afgiftsværdien. Se REGAL § 5a, stk. 1 og 3 om afgiften for busser, herunder tillæg til den afgiftspligtige værdi for manglende airbags.
Bussen skal i original skikkelse fremtræde som "fuldt bestolet" og med mindst 10 siddepladser, føreren medregnet. Der stilles ikke særlige krav til sædernes anbringelse i passagerrummet, så længe bussen er "fuldt bestolet". Det betyder, at man foruden fremad- og bagudrettede sæder, også accepterer langsgående sæder i bussen. Klapsæder og sammenfoldelige sæder bliver også accepteret.
Hvis en bus er indrettet til andre formål end personbefordring, kan der ikke ske afgiftsnedsættelse. Det gælder eksempelvis busser, hvis indretningen mere tager sigte på passagerernes ophold, og måske overnatning i bussen, end på befordring. Dette gælder også køretøjer, hvor placeringen af sæderne gør, at bussen ikke kan anses for at være "fuldt bestolet". Fx i tilfælde, hvor der er etableret store friarealer, der gør, at bussen kan anvendes til andre formål end personbefordring (eventuelt samtidig godsbefordring).
For køretøjer, der er indrettet til beboelse, fx med opholds- og spiseplads, køkkenfaciliteter, toilet og bad mv., skal der uanset antallet af siddepladser betales afgift efter REGAL § 4.
Tillæg eller fradrag i afgift og afgiftspligtig værdi
Der gives tillæg til og fradrag i afgiften, alt efter udstyr, brændstofforbrug mv. efter de helt samme regler som gælder for personbiler.
Se også
Afsnit E.A.8.1.4.2 om fradrag og tillæg i afgiften og i den afgiftspligtige værdi.
Overgang til anden anvendelse
En bus, som er berigtiget med 60 pct. afgift, bliver afgiftsberigtiget med fuld afgift efter REGAL § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften bliver dog nedsat med 60 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr. Se REGAL § 5a, stk. 4 om afgiftsbetaling, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.
Køretøjet skal afgiftsberigtiges hos SKAT, før indregistrering kan ske.
Autocampere
Autocampere er defineret som køretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, og de afgiftsberigtiges efter § 4, dvs. som personbiler med 105/180 pct. afgift. Se afsnit E.A.8.1.4.2 "Personbiler og motorcykler".
Se REGAL § 5a, stk. 2 om afgift for autocampere.
For køretøjer med en tilladt totalvægt på mindst 2 tons, der er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer, kan der dog ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til beboelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Afgiften skal for køretøjets samlede værdi eksklusive afgift dog mindst udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten (minimumsafgift efter REGAL § 5a, stk. 2).
Det betyder, at der ved afgiftsberigtigelsen af campingbiler skal fremlægges kopi af slutseddel, købsaftale eller kontrakt med henblik på beregning af en eventuel minimumsafgift.
Der er efter aftale med campingbranchen etableret en central anmeldelses- og godkendelsesordning (forhåndsgodkendelse) for en prisopdeling på bildelen og på campingindretningen for disse køretøjer. Ordningen gælder såvel fabriksnye som brugte autocampere.
Importør- eller forhandlervirksomheden skal fremlægge dokumentation i form af
- prisopdeling fra fabrikken eller
- en kalkulation, der eventuelt kan være baseret på bildelen, herunder med pris for en tilsvarende varebil/bilchassis. En skønsmæssig prisopdeling kan ligeledes indgå i kalkulationen
- oplysning om den laveste pris, som autocamperen vil blive solgt til på det danske marked (eksklusiv registreringsafgift).
En godkendelse af prisopdelingen indebærer, at autocamperen vil kunne afgiftsberigtiges på dette grundlag forudsat, at køretøjet bliver solgt til den anmeldte pris. For autocampere, der er godkendt til afgiftsberigtigelse med 60 pct. afgift, indebærer godkendelsen, at afgiftssatsen på 60 pct. fortsat skal anvendes, hvis autocamperen sælges til højere priser end den anmeldte. Afgiftssatsen på 60 pct. skal benyttes i forhold til den konkret opnåede pris til slutbruger (den samlede pris eksklusive registreringsafgift).
Anmeldelses- og godkendelsesordningen bliver administreret af Motorcenter Høje-Taastrup.
Sygetransportkøretøjer
►
Afgiftsfritagelse fra 1. januar 2015
Fra 1. januar 2015 er køretøjer til erhvervsmæssig persontransport, herunder sygetransportkøretøjer, afgiftsfritaget. Se ændringen af REGAL §2, stk.1, nr. 6 ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014.
Ved sygetransport forstås befordring af personer henvist til sundhedsfaglig behandling, og personer der på grund af sygdom eller handicap er afskåret fra eller kun med besvær kan benytte almindelige befordringsmidler, herunder taxi, samt hastende befordring af blod- og organdonorer i forbindelse med sygdoms- og ulykkestilfælde, jf. § 1, stk. 3, i bekendtgørelse om taxikørsel m.v. Ambulancekørsel er ikke omfattet.
Alle køretøjer til erhvervsmæssig persontransport er fremover fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt udligningsafgift for dieselbiler. Se ændringen af REGAL § 2, stk.1, nr. 6 ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014.
◄
►Overgangsordning for sygetransportkøretøjer◄
For ►afgiftsberigtigede◄ sygetransportkøretøjer udgør afgiften 20 pct. af den afgiftspligtige værdi over 12.100 kr.
►Ved◄ sygetransportkøretøjer ►forstås køretøjer◄, der er godkendt til transport af mellem 5 og 9 personer, føreren indbefattet (hyrevognsmodel). Ifølge Trafikministeriets bekendtgørelse om taxikørsel mv. forstås ved sygetransport:
- Befordring af personer henvist til sundhedsfaglig behandling og personer, der på grund af sygdom og/eller handicap er afskåret fra eller kun med besvær kan benytte almindelige befordringsmidler, herunder taxi, samt hastende befordring af blod- og organdonorer i forbindelse med sygdoms- og ulykkestilfælde.
Køretøjet skal på tydelig måde være påmalet ordet "Sygetransport" på begge sider.
Biler, der er afgiftsberigtiget som sygetransportkøretøjer, kan ikke frikøres. Det er ifølge lov om taxikørsel (lov nr. 107 af 30. januar 2013) en betingelse, at der foreligger en tilladelse til sygetransport fra kommunen (taxinævnet).
Der gives tillæg til og fradrag i afgiften og den afgiftspligtige værdi afhængig af bilens udstyr, brændstofforbrug mv. efter de helt samme regler som gælder for personbiler.
Der er ikke fradrag eller tillæg for brændstofforbrug for sygetransportkøretøjer.
Brugte køretøjer
For brugte køretøjer bliver afgiften beregnet efter bilens værditab. Værditabet beregnes som forskellen mellem den oprindelige nypris, og bilens nuværende pris som brugt. Beløbene i § 3, stk. 2, og § 8, stk. 7, bliver nedsat med samme procentdele (værditab i procent), Et brugt køretøjs alder bliver bestemt efter REGAL § 4, stk. 8.
Overgang til anden anvendelse
Et køretøj, som er afgiftsberigtiget med 20 pct. afgift, bliver afgiftsberigtiget efter REGAL § 4, hvis betingelsen for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften bliver nedsat med 20 pct. af den del af køretøjets værdi, der overstiger 12.100 kr.
Taxi
►
Afgiftsfritagelse fra 1. januar 2015
Fra 1. januar 2015 er køretøjer til erhvervsmæssig persontransport, herunder taxi/hyrevogne, afgiftsfritaget. Se ændringen af REGAL § 2, stk.1 , nr. 6 ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014.
Taxier defineres i § 1, stk. 1, i lov om taxikørsel m.v., som køretøjer med tilladelse til at udføre erhvervsmæssig personbefordring.
Med erhvervsmæssig personbefordring forstås, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 405 af 8. maj 2012 om taxikørsel m.v., kørsel i et dansk indregistreret motorkøretøj indrettet til befordring af højst 9 personer føreren medregnet,
- med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller sammenslutning, der udfører eller lader kørslen udføre,
- som udføres mod vederlag, idet godtgørelsen for de med kørslen direkte forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til benzin eller olie, ikke anses som vederlag, eller
- som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings primære formål.
Ved omregistrering til anden anvendelse end erhvervsmæssig persontransport skal der betales registreringsafgift i forhold til bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet
Alle køretøjer til erhvervsmæssig persontransport er fremover fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt udligningsafgift for dieselbiler. Se § 3 og § 4 i lov nr. 1503 af 23. december 2014
◄
►Overgangsordning for taxier◄
Taxier og limousiner der er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftsloven kan fortsat frikøres efter de tidligere bestemmelser herom.
De køretøjer der før 31/12 2014 er afgiftsberigtiget og anvendt som taxier og limousiner ift. de tidligere regler i REGAL § 6a, stk.1-3 og §6b, stk. 1-3 samt de køretøjer som erhvervs -og afgiftsberigtiges som taxier og limousiner senest den 31/12 2014 vil fortsat kunne gøre brug af reglerne om frikørsel. Disse køretøjer kan således afgiftsfrit overgå til anden anvendelse når betingelserne for frikørsel er opfyldt.
For ►afgiftsberigtigede◄ hyrevogne/taxi udgør afgiften 70 pct. af afgiftsværdien over 230.000 kr.
Hyrevogne defineres som køretøjer, der i henhold til bevilling fra kommunalbestyrelsen må bruges til hyrevognskørsel, og som udelukkende bliver benyttet til erhvervsmæssig personbefordring. Hyrevogne må udelukkende anvendes til erhvervsmæssig personbefordring (befordring af personer mod betaling) og herudover kun
- til lejlighedsvis kørsel med hastende småforsendelser (mindre postforsendelser og lignende småforsendelser, herunder lægerekvireret medicin fra apoteker til patienter, blod fra blodbanker og laboratorieprøver til og fra hospitaler mv.) uden ledsager, men efter taksten for passagertransport, eller
- til kørsel af hastende karakter for de sociale myndigheder (fx udbringning af varm mad til pensionister).
Køretøjerne må i øvrigt ikke benyttes til godstransport uden samtidig personbefordring.
Køretøjerne kan også lejes/leases af vognmanden.
Bevillingsordningen omfatter kun personautomobiler, der er godkendt til erhvervsmæssig transport af mindst 5 og højst 9 personer (føreren medregnet).
Trafikministeriet kan godkende, at der anvendes et køretøj indrettet til befordring af indtil 15 personer, hvis den pågældende bevillingshaver også har tilladelse til at køre erhvervsmæssigt efter lov om buskørsel.
I de tilfælde, hvor der er givet tilladelse til en kombineret taxi- og buskørsel med samme køretøj, vil køretøjet også kunne frikøres. Det er alene antallet af kilometer vedrørende taxikørsel, der kan medregnes.
Der bliver givet tillæg og fradrag i afgiften og den afgiftspligtige værdi afhængig af bilens udstyr, brændstofforbrug mv. efter de helt samme regler som gælder for personbiler.
Der er ikke fradrag eller tillæg for brændstofforbrug for taxier.
Brugte køretøjer
For brugte køretøjer bliver afgiften beregnet efter bilens værditab. Værditabet beregnes som forskellen mellem den oprindelige nypris, og bilens nuværende pris som brugt. Beløbene i § 3, stk. 2, og § 8, stk. 7, bliver nedsat med samme procentdele (værditab)
Et brugt køretøjs alder bliver bestemt efter § 4, stk. 8.
Overgang til anden anvendelse
Et køretøj, som er afgiftsberigtiget med 70 pct. afgift, bliver afgiftsberigtiget med fuld afgift efter REGAL § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldte. Afgiften bliver nedsat med 70 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 230.000 kr. Dette gælder ikke for køretøjer, der er anmeldt til registrering i Køretøjsregisteret til taxikørsel før den 1. januar 2010.
For hyrevogne, der er afgiftsberigtiget med 20 pct. afgift, gælder det hidtil gældende regelsæt om, at et køretøj, som er afgiftsberigtiget med 20 pct. afgift, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere opfyldes. Afgiften bliver dog nedsat med 20 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.
Frikørsel af hyrevogne erhvervet efter 1. januar 2009
For hyrevogne, som er erhvervet efter den 1. januar 2009, bortfalder afgiften, når disse omregistreres efter at have kørt som hyrevogn i
- mindst 3 år og mindst 210.000 kilometer, heraf mindst 97.000 besatte kilometer, eller
- mindst 2 år og mindst 250.000 kilometer, heraf mindst 115.000 besatte kilometer.
Se lov nr. 1344 af 19. december 2008 om bl.a. ændring af registreringsafgiftsloven.
Taxameterattest og trafikbog skal føres som dokumentation for, at de nævnte betingelser om kilometer er opfyldt.
Tidligere regler om frikørsel
For hyrevogne erhvervet før den 1. januar 2009 gælder følgende regler for frikørsel.
Der skal ikke betales afgift af hyrevogne, som omregistreres efter at have kørt i
- mindst 3 år og mindst 210.000 kilometer eller
- mindst 2 år og mindst 250.000 kilometer som hyrevogn.
Limousiner
►
Afgiftsfritagelse fra 1. januar 2015
Fra 1. januar 2015 er køretøjer til erhvervsmæssig persontransport, herunder limousiner, afgiftsfritaget. Se ændringen af REGAL § 2, stk. 1, nr. 6 ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014.
Limousiner defineres som køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring, der udfører repræsentationskørsel, bryllupskørsel og lignende kørsel i køretøjer med særlig indretning, udstyr og lignende, jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse om taxikørsel m.v.
Ved omregistrering til anden anvendelse end erhvervsmæssig persontransport skal der betales registreringsafgift i forhold til bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet.
Alle køretøjer til erhvervsmæssig persontransport er fremover fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt udligningsafgift for dieselbiler.
◄
►Overgangsordning for limousiner
Taxier og limousiner der er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftsloven kan fortsat frikøres efter de tidligere bestemmelser herom.
De køretøjer der før 31/12 2014 er afgiftsberigtiget og anvendt som taxier og limousiner ift. de tidligere regler i REGAL § 6a, stk.1-3 og §6b, stk. 1-3 samt de køretøjer som erhvervs -og afgiftsberigtiges som taxier og limousiner senest den 31/12 2014 vil fortsat kunne gøre brug af reglerne om frikørsel. Disse køretøjer kan således afgiftsfrit overgå til anden anvendelse når betingelserne for frikørsel er opfyldt.
For xafgiftsberigtigede limousiner◄, som har tilladelse til limousinekørsel efter § 2, stk. 3, i lov om taxikørsel, udgør afgiften 0 pct. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 20 pct. af resten, hvis køretøjet kun bliver benyttet til erhvervsmæssig befordring af personer i overensstemmelse med tilladelsen til limousinekørsel. Fra 1. januar 2015 er køretøjer til erhvervsmæssig persontransport, herunder limousiner, afgiftsfritaget.
Der er tale om en særlig gruppe af hyrevogne, der er omfattet af bevillingsordningen, men som er undtaget fra bestemmelsen om, at en hyrevogn skal være udstyret med taxameter. Hyrevogne uden taxameter er også omfattet af frikørselsordningen, men må udelukkende anvendes til kørsel af særlig art, fx repræsentationskørsel, bryllupskørsel og lignende. Der bliver normalt ikke ført kørebøger for disse køretøjer, og der må derfor kræves anden dokumentation for de kørte kilometer. Det kan fx være skatteregnskab, eventuelt suppleret med kontrakter eller andet om kørselsaftaler, eller benzinregnskab (købsnotaer), eventuelt suppleret med fremlæggelse af servicebog.
Der gives tillæg og fradrag i afgiften og den afgiftspligtige værdi efter samme regler som gælder for personbiler.
Der er ikke fradrag eller tillæg for brændstofforbrug for limousinekøretøjer.
Brugte køretøjer
For brugte køretøjer bliver afgiften beregnet efter bilens værditab. Det betyder, at afgift og fradrag/tillæg til afgift og afgiftspligtig værdi bliver nedsat med samme procentdele, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret med, sammenholdt med tilsvarende køretøjer, der er afgiftsberigtiget som nye. Et brugt køretøjs alder bliver bestemt efter REGAL § 4, stk. 8.
Overgang til anden anvendelse
Et køretøj, som er afgiftsberigtiget med 20 pct. afgift, bliver afgiftsberigtiget efter REGAL § 4, hvis betingelsen for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. Afgiften bliver dog nedsat med 20 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.
►Tidligere regler om◄ frikørsel
Der skal ikke betales afgift af limousiner, som omregistreres efter at have kørt
1) i mindst 3 år og mindst 125.000 kilometer, heraf mindst 112.000 besatte kilometer, eller
2) i mindst 2 år og mindst 150.000 kilometer, heraf mindst 135.000 besatte kilometer.
Taxameterattest og trafikbog skal føres som dokumentation for, at de nævnte betingelser om antallet af kilometer er opfyldt.
Kørselsdokumentation for taxi og limousiner
Som dokumentation for, at de nævnte betingelser om kilometer er opfyldt, skal fremvises taxameterattest og kørebøger.
Hvis der er monteret et elektronisk taxameter i hyrevognen, skal der ikke fremvises kørebøger. SKAT skal derimod se den elektroniske kørselsregistrering, når hyrevognen er frikørt.
Som dokumentation for, at bilen opfylder kilometerkravet, skal der fremvises en udskrift af den seneste såkaldte taxameterattest.
Alle hyrevogne skal således én gang om året have udskrevet en taxameterattest på et autoriseret taxameterværksted. Attesten indeholder detaljerede oplysninger om taxiernes kørsel og omsætning siden sidste kontrol:
- Total kilometer
- Besatte kilometer efter taxameter
- Total omsætning
- Antal vagter
- Kontrol-kilometer.
Taxameterattesten skal opbevares i bilen, hos vognmanden og på taxameterværkstederne. Attesterne er nummererede og indeholder også oplysning om bilens bevillingsnummer og stelnummer.
Den seneste taxameterattest vil sjældent dække perioden helt frem til frikørselstidspunktet. Som supplement til oplysningerne i taxameterattesten fremvises kørebøgerne som dokumentation for kørslen i perioden helt frem til frikørselstidspunktet.
For hyrevogne, der kører limousinekørsel skal antallet af besatte kilometer også kunne dokumenteres. Dette kan ske ved registrering af totalkilometer henholdsvis besatte kilometer. Da de fleste kørte kilometer bliver udfaktureret, dvs. besatte kilometer, skal de udstedte fakturaer indeholde oplysning om antal kørte kilometer. I forbindelse med kontrollen af dette, lægger SKAT vægt på, om antallet af besatte kilometer er sandsynliggjort på grundlag af udstedte fakturaer, skatteregnskab, eventuelt suppleret med kontrakter eller andet om kørselsaftaler, eller benzinregnskab, (købsnotaer) eventuelt suppleret med fremlæggelse af servicebog.
►Tidligere regler om◄ ejerskifte/frikørsel
Anmeldelser om ejerskifte eller om frigivelse af hyrevogne uden afgiftsberigtigelse behandles ved det motorcenter, i hvis distrikt køretøjet senest har været anvendt til hyrekørsel. Det er normalt vognmandens forretningssted. Det vil i de fleste tilfælde være bestillingskontorets adresse, der er afgørende for ved hvilket motorcenter, der behandler ekspeditionen. Ekspeditionen kan dog efter omstændighederne også gennemføres ved det motorcenter, hvor den ny ejer har bopæl eller er tilsluttet et bestillingskontor.
Der skal ikke tages hensyn til perioder, hvor køretøjet har været ude af drift som følge af almindelig reparation og vedligeholdelse. Det er dog en betingelse, at køretøjet efter reparation har samme ejer. Der skal heller ikke tages hensyn til perioder, hvor køretøjet har været afmeldt udelukkende på grund af reparation af en færdselsskade. Tilsvarende gælder stilstandsperioder som skyldes normal ferie og sygdom af kortere varighed.
Stilstandsperioder, som ikke står i direkte forbindelse med driften af hyrevognen, kan ikke medregnes til tidsrummet for hyrevognskørsel. Det kan eksempelvis være perioder i forbindelse med ejerskifte, hvor køretøjet har stået ubenyttet hos ejeren eller hos en autoforhandler.
Køretøjet skal afgiftsberigtiges hos SKAT, før indregistrering kan finde sted.
►
Biler til offentlig servicetrafik (OST-biler)
Afgiftsfritagelse fra 1. januar 2015
Fra 1. januar 2015 er køretøjer til erhvervsmæssig persontransport, herunder OST-biler, afgiftsfritaget. Se ændringen af REGAL § 2, stk. 1, nr. 6 ved § 1 i lov nr. 1503 af 23. december 2014.
Ved offentlig servicetrafik forstås kørsel i forbindelse med kontrakt med et trafikselskab om almindelig rutekørsel jf. §1, stk.4, i bekendtgørelse om taxikørsel m.v.
Alle køretøjer til erhvervsmæssig persontransport er fremover fritaget for vægt-og brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt udligningsafgift for diselbiler. Se § 3 og § 4 i lov nr. 1503 af 23. december 2014
◄
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Højesteretsdomme
|
►
SKM2014.728.HR
◄
|
T blev i juni 2011 standset i sin autocamper af politiet uden at have medbragt bilens camperudstyr, herunder bord, gasblus og liggeunderlag. Han havde i foråret 2011 foretaget flere tilsvarende kørsler.
Højesteret fandt, at det er i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens ordlyd, forarbejder og formål at stille krav om, at bilens camperudstyr skal medbringes under kørsel i en autocamper. Der var ikke grundlag for straffrihed eller strafbortfald. T blev idømt en bøde på 3.000 kr.
Landsretten havde også fundet T skyldig i overtrædelse af registreringsafgiftsloven, men havde udmålt en højere bøde.
|
|
Byretsdomme |
►
SKM2014.525.BR
◄
|
Sagsøgerne fik medhold i, at skattemyndighederne ikke havde tilstrækkelig hjemmel i den dagældende registreringsafgiftslovs § 5 a, stk. 1, nr. 1, jf. § 5 a, stk. 3, til at opkræve yderligere registreringsafgift af sagsøgernes autocampere (to ombyggede MPV-biler), selv om sagsøgerne ikke medbragte det løse campingudstyr under kørslen, da bilerne blev standset af SKAT i en kontrolaktion (dissens).
|
|
Landsskatteretten |
SKM2012.304.LSR |
En Land Rover Discovery 3 opfyldte ikke de angivne betingelser for at være afgiftsberigtiget som autocamper.
|
|
Skatterådet |
SKM2011.814.SR
|
Skatterådet kan bekræfte, at en elbil anvendt som taxa ikke skal frikøres ligesom almindelige taxa-biler for at kunne sælges afgiftsfrit - under forudsætning af, at elbilen på købstidspunktet var afgiftsfrie for alle.
|
|