Indhold
Dette afsnit handler om beskatningsret for det land, hvor det udloddende selskab er hjemmehørende.
Afsnittet indeholder:
- Hovedregel
- Undtagelser
- Oversigt over kildelandets beskatning af udbytte i danske DBO'er
- Tilbagesøgning af dansk udbytteskat
- Tilbagesøgning af udenlandsk udbytteskat.
Hovedregel
Det land, hvor det udloddende selskab er hjemmehørende, kan beskatte modtageren af udbyttet. Skatten kan dog ikke overstige 15 pct. af udbyttets bruttobeløb. Se modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, litra b.
Bemærk
Satsen på 15 pct. er modeloverenskomstens udgangspunkt for almindelige aktionærer. Nogle danske DBO'er indeholder andre procentsatser for almindelige aktionærer.
DBO'ens sats regulerer som udgangspunkt ikke det enkelte lands bestemmelser om indeholdelse af udbytteskat. Enkelte lande har dog indgået særlige aftaler om dette.
Hvis et kildeland indeholder skat af udbytte med en højere sats end det er aftalt i DBO'en, kan den for meget betalte skat søges tilbage. Se nedenfor i afsnittet om tilbagesøgning af kildeskat.
Se også
Se også afsnit
Undtagelser
Det land, hvor det udloddende selskab er hjemmehørende (kildelandet), kan for visse aktionærers vedkommende
- undlade at beskatte det udbytte, de modtager, eller
- beskatte det udbytte, de modtager, men med en lavere sats end den, der gælder for almindelige aktionærer.
Der er mange undtagelser og mange forskellige skattesatser i de danske DBO'er. Nedenfor nævnes de vigtigste og mest almindelige undtagelser. Opregningen er ikke udtømmende. Særreglerne er omtalt under de enkelte landes DBO'er.
Datterselskabsudbytte
Udbytte, som et datterselskab i det ene land betaler til sit moderselskab i det andet land, kan kildelandet typisk beskatte med en lavere procentsats. I modeloverenskomsten er procentsatsen 5. Se modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, litra a.
I en række nyere danske DBO'er procentsatsen 0. Det betyder, at kildelandet ikke må beskatte datterselskabsudbytte.
Et selskab er i denne sammenhæng moderselskab, hvis det ejer en vis andel af kapitalen i det andet selskab. I modeloverenskomsten er denne ejerandel sat til 25 pct. I en række nyere danske DBO'er er andelen 10 pct. Udtrykket kapital skal grundlæggende forstås sådan, at det henviser til, hvad der er kapital ifølge selskabsretten. Se punkt 15 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 10 for en uddybning.
Modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, litra a, stiller ikke noget krav om, at moderselskabet skal have ejet kapitalen i datterselskabet i en periode. I en række nyere danske DBO'er stilles der derimod krav om en vis ejertid, fx ét år forud for udlodningen. Se også punkt 16 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 10.
Stater og statslige institutioner
Nogle danske DBO'er indeholder en bestemmelse, som friholder
- den anden stat
- dens centralbank
- andre offentlige myndigheder og offentlige institutioner, som kontrolleres af regeringen i den anden stat, fra beskatning i kildelandet.
Bestemmelsen kan enten være et særligt stykke i artikel 10 eller et litra under artikel 10, stk. 2, hvor procentsatsen for kildelandets beskatning er sat til 0.
Mange lande afstår i deres eget retssystem fra at beskatte udbytte, som et selskab i landet betaler direkte til staten i det andet land eller til statslige institutioner i det andet land som fx landets nationalbank. Danmark og mange andre lande gør det, fordi den fremmede stat anses for omfattet af det immunitetsprincip der knytter sig til fremmede stater. Se punkt 6.38 og 6.39 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 1. Se også TfS 1994, 236 DEP og afsnit C.F.8.2.2.1.4 om, i hvilken udstrækning stater og andre offentlige myndigheder og institutioner er omfattet af modeloverenskomsten.
En række lande kan dog kun afstå fra at beskatte udbyttebetalinger til andre stater mv., hvis der er en særlig hjemmel til det i DBO'en.
Pensionskasser
En række nyere danske DBO'er indeholder en bestemmelse, som fritager udbytte, der betales til pensionskasser og andre skattemæssigt anerkendte pensionsordninger i det andet land, fra kildelandets udbyttebeskatning. Bestemmelsen står typisk som et litra under modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, hvor procentsatsen for kildelandets beskatning er sat til 0.
Om dansk beskatning af pensionsafkast se afsnit C.G.3.3.4. om skat betalt til fremmed stat, Grønland eller Færøerne.
Se også
Se også afsnit
- C.F.8.1.1 om kildeland, bopælsland og hvad det vil sige at have beskatningsretten
- C.F.8.2.2.1.4 (artikel 1) om stater, andre offentlige myndigheder og institutioner
- C.F.8.2.2.4 (artikel 4) om skattemæssigt hjemsted.
Oversigt over kildelandets beskatning af udbytte i danske DBO'er
Nedenfor findes en oversigt over procentsatser for kildelandets beskatning af udbytte i de danske DBO'er. Oversigten indeholder procentsatsen for almindelige aktionærer og hvis der er indsat særlige undtagelser i artiklen.
For detaljer henvises til de enkelte DBO'er. Se afsnit C.F.9.2.
Land |
Alm. aktionær
(Angivet i pct.)
|
Moder-/ datterselskabs- forhold
(ejer mindst 25 pct. af kapitalen)
(Angivet i pct.)
|
Stat, offentlige institutioner m. fl.
(Angivet i pct.)
|
Pensionskasse og lignende
(Angivet i pct)
|
Argentina
|
15
|
10
|
|
|
Australien
|
15
|
15
|
|
|
Bangladesh
|
15
|
101)
|
|
|
Belarus
|
15
|
15
|
|
|
Belgien
|
15
|
0
|
|
|
Brasilien
|
25
|
25
|
|
|
Bulgarien
|
15
|
5
|
|
|
Canada
|
15
|
5
|
|
|
Chile
|
15
|
5
|
|
|
Cypern
|
15
|
01)
|
0
|
0
|
Egypten
|
20
|
15
|
|
|
Estland
|
15
|
5
|
|
|
Filippinerne
|
15
|
10
|
|
|
Finland (Norden)
|
15
|
01)
|
|
|
Færøerne (Norden)
|
15
|
01)
|
|
|
Georgien
|
10
|
0/52)
|
0
|
|
Grækenland
|
18
|
0
|
|
|
Grønland
|
153)
|
03)
|
|
|
Indien
|
25
|
15
|
|
|
Indonesien
|
20
|
10
|
|
|
Irland
|
15
|
0
|
|
|
Island (Norden)
|
15
|
15
|
|
|
Israel
|
10
|
01)
|
0
|
0
|
Italien
|
15
|
0
|
|
|
Jamaica
|
15
|
10
|
|
|
Japan
|
15
|
10
|
|
|
Jugoslavien
|
15
|
5
|
|
|
Kenya
|
30
|
20
|
|
|
Kina
|
10
|
10
|
|
|
Kirgisistan (SNG)
|
15
|
15
|
|
|
Korea(Syd)
|
15
|
15
|
|
|
Kroatien
|
10
|
5
|
|
5
|
Letland
|
15
|
5
|
|
|
Litauen
|
15
|
5
|
|
|
Luxembourg
|
15
|
5
|
|
|
Makedonien
|
15
|
5
|
|
0
|
Malaysia
|
0
|
0
|
|
|
Malta
|
15
|
0
|
|
|
Marokko
|
25
|
10
|
|
|
Mexico
|
15
|
0
|
|
|
Montenegro (Jugoslavien)
|
15
|
5
|
|
|
Nederlandene
|
15
|
01)
|
|
|
New Zealand
|
15
|
15
|
|
|
Nordirland (Stor)
|
15
|
0
|
|
|
Norge (Norden)
|
15
|
01)
|
|
|
Pakistan
|
15
|
15
|
|
|
Polen
|
15
|
0
|
|
5
|
Portugal
|
10
|
0
|
|
|
Rumænien
|
15
|
10
|
|
|
Rusland
|
10
|
10
|
|
|
Schweiz
|
15
|
01)
|
|
0
|
Serbien
|
15
|
5
|
|
|
Singapore
|
10
|
0
|
|
5
|
Slovakiet (Tjekkoslovakiet)
|
15
|
15
|
|
|
Slovenien
|
15
|
5
|
|
5
|
Sri Lanka
|
15
|
15
|
|
|
Storbritannien
|
15
|
0
|
|
|
Sverige
|
15
|
01)
|
|
|
Sydafrika
|
15
|
5
|
|
|
Taipei/Taiwan
|
10
|
10
|
|
|
Tanzania
|
15
|
15
|
|
|
Thailand
|
10
|
10
|
|
|
Tjekkiet (Tjekkoslovakiet)
|
15
|
15
|
|
|
Trinidad & Tobago
|
20
|
10
|
|
|
Tunesien
|
15
|
15
|
|
|
Tyrkiet
|
20
|
15
|
|
|
Tyskland
|
15
|
0/54)
|
|
|
Uganda
|
15
|
10
|
0
|
|
Ukraine
|
15
|
5
|
|
|
Ungarn
|
15
|
5
|
|
|
USA
|
15
|
0/55)
|
|
|
Venezuela
|
15
|
5
|
|
|
Vietnam
|
15
|
5/106)
|
|
|
Zambia
|
15
|
15
|
|
|
Østrig
|
15
|
01)
|
|
|
1) Moder-/datterselskabsforhold: kun krav om at moderselskabet ejer mindst 10 pct. af kapitalen i det selskab, der udbetaler udbyttet.
2) Georgien, artikel 10 (moder-/datterselskabsforhold): 5 pct. af udbyttet, hvis den retmæssige ejer er et selskab, som direkte eller indirekte ejer mindst 10 pct. af kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet, og har investeret mere end 100.000 euro i kapitalen i det selskab, der udbetaler udbyttet. 0 pct. af udbyttet, hvis den retmæssige ejer er et selskab, som direkte eller indirekte ejer mindst 50 pct. af kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet, og har investeret mere end 2 millioner euro i kapitalen i det selskab, der udbetaler udbyttet.
3) Grønland, artikel 10: Artiklen afviger væsentligt fra de øvrige DBO'er. Hovedreglen er angivet. Se den dansk-grønlandske DBO artikel 10 for de nærmere betingelser.
4) Tyskland, artikel 10: 0 pct. af udbyttet, hvis opfylder EU's moderselskabsdirektiv. 5 pct. af udbyttet, hvis den retmæssige ejer er et selskab, som direkte eller indirekte ejer mindst 10 pct. af kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet.
5) USA, artikel 10: Afviger væsentligt fra de andre DBO'er. 5 pct. hvis den retmæssige ejer er et selskab, der direkte ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i det selskab, der udbetaler udbyttet. Under særlige betingelser kan udbytte ikke beskattes. Se den dansk-amerikanske DBO artikel 10, stk. 3 for de nærmere betingelser.
6) Vietnam, artikel 10: 5 pct. af udbyttet, hvis den retmæssige ejer er et selskab, som direkte eller indirekte ejer mindst 70 pct. og har investeret 12 mio. U S af kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet. 10 pct. af udbyttet, hvis den retmæssige ejer er et selskab, som direkte eller indirekte ejer mellem 25-70 pct. af kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet.
Tilbagesøgning af dansk udbytteskat
Hvis et kildeland indeholder skat af udbytte med en højere sats end det er aftalt i DBO'en, kan den for meget betalte skat søges tilbage.
Tilbagesøgning af dansk udbytteskat kan ske inden for en 5 års frist. Denne frist gælder uanset, at der i en DBO er en bestemmelse med en kortere frist end 5 år. Se kildeskatteloven § 67 A.
Ved tilbagesøgning af dansk udbytteskat anvendes blanketterne 06.002 (Schweiz), 06.005 (Tyskland) og 06.003 (alle øvrige lande), der kan findes på www.skat.dk.
Der skal udfyldes en blanket pr. dansk udbyttebetalende selskab. Blanketten skal underskrives af bopælslandets skattemyndigheder, der skal bekræfte, at modtageren af det danske udbytte er hjemmehørende/har bopæl i det land.
Se også afsnit A.B.4.1.4.2 om tilbagesøgning af dansk udbytteskat.
Tilbagesøgning af udenlandsk udbytteskat
Hvis et kildeland indeholder skat af udbytte med en højere sats end det er aftalt i DBO'en, kan den for meget betalte skat søges tilbage.
Anmodningen skal indgives til skattemyndighederne i det pågældende land. Oplysninger om tilbagesøgning, herunder hvilke blanketter, som eventuelt skal anvendes, må søges ved henvendelse til myndighederne i det pågældende land eller eventuelt det pågældende lands ambassade i Danmark. Enkelte lande har udarbejdet en særlig blanket og har meddelt hvor tilbagesøgningsanmodninger skal sendes til. Se afsnit C.F.9.2 om danske DBO'er og internationale aftaler.
Se også
Se også TfS 2000, 394 om attestation for pensionskasser og udloddende investeringsforeninger.