Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for forholdsmæssig betaling af registreringsafgift for leasingkøretøjer.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Betingelser
- Leasingkontrakten
- Beregning og betaling af afgift
- Kontraktens udløb
- Debitor- og kreditorskifte
- Kontraktafbrydelse
- Varig anvendelse her i landet
- Stilstandsperioder
- Eksportgodtgørelse
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Regel
SKAT kan efter ansøgning give tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, kun betales for den tidsbegrænsede leasingperiode, når
- motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende her i landet eller i udlandet og
- køretøjet i en tidsbegrænset periode bliver leaset til en fysisk eller juridisk person, der er bosiddende her i landet i henhold til en skriftlig aftale.
Se REGAL § 3b om leasingkøretøjer.
Bemærk
SKAT har i et styresignal præciseret de gældende retningslinjer for SKATs behandling af ansøgninger om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Se SKM2011.27.SKAT. Den nuværende praksis er yderligere beskrevet i SKAT-meddelelse af 11. juni 2012 SKM2012.358.SKAT.
Betingelser
Det er et krav, at leasinggiveren driver erhverv ved at lease køretøjer ud. Leasinggiver kan sideløbende drive andet erhverv. Se SKM2012.103.LSR og SKM2012.527.LSR.
Leasingtager skal være en her i landet bosiddende fysisk eller juridisk person.
Det er en betingelse, at der på ansøgningstidspunktet eksisterer en tidsbegrænset leasingkontrakt mellem en virksomhed eller driftssted og den person eller virksomhed, der ønsker at lease motorkøretøjet. Kontrakten skal indeholde nøjagtige oplysninger om den aftalte leasingperiode, leasinggiver, leasingtager, beløb m.m.
Ansøgningen skal indgives til SKAT forud for leasingperiodens begyndelse.
Hvis forudsætningerne for et køretøjs hidtidige indregistrering ikke længere er til stede, må køretøjerne ikke anvendes, selvom der er indsendt ansøgning om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Anvendelsen må afvente, at ansøgningen godkendes. Det kan eksempelvis være køretøjer, der hidtil har været benyttet afgiftsfrit i Danmark fx valutaudlejningskøretøjer, eller køretøjer på forholdsmæssig registreringsafgift, hvor leasingperioden er udløbet.
Mulighed for betaling af fuld afgift
Ønsker leasingvirksomheden ikke at afvente SKATs sagsbehandling, men at tage køretøjet i brug med det samme, kan dette ske mod, at leasingvirksomheden betaler den fulde registreringsafgift samtidig med indgivelse af ansøgningen efter § 3 b. Imødekommer SKAT ansøgningen, tilbagebetales den overskydende registreringsafgift med sædvanlig forrentning. Afslår SKAT ansøgningen, sker der ikke tilbagebetaling af afgift, idet køretøjet er taget i brug. Se SKM2012.86.LSR.
Bemærk
Personer og virksomheder, som udøver finansiel leasing, skal være registreret hos Finanstilsynet.
Se § 34, stk. 2 i Lovbekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven).
Leasingkontrakten
Der skal udfærdiges en skriftlig leasingkontrakt for leasingkøretøjer, som skal afgiftsberigtiges efter ordningen.
Leasingkontrakten skal
- indeholde alle aftaler indgået mellem parterne i forbindelse med leasingforholdet (det fulde aftalegrundlag)
- underskrives af både leasinggiver og leasingtager
- omhandle køretøjet i den skikkelse, hvori det skal indregistreres
- indeholde nærmere oplysninger til identifikation af køretøjet
- indeholde CVR-nr., navn og adresse på leasingvirksomheden
- indeholde eventuelt CVR-nr. eller CPR-nr. samt navn og adresse på leasingtager
- angive leasingydelser, depositum m.v.
- oplyse om der er aftalt en køberet og købepligt eller ej og betingelserne herfor
- indeholde en præcis angivelse af leasingperioden
- indeholde vilkår for opsigelse af leasingaftalen i leasingperioden
- vedlægges specifikation af bilens beskaffenhed og udstyr
Leasingperioden skal i kontrakten være angivet enten fra dato og til dato eller med et antal måneder fra registrering af det leasede køretøj i Motorregistret.
Leasinggiveren skal betale forholdsmæssig registreringsafgift for hele den kontraktfastsatte leasingperiode, hvor køretøjet er indregistreret.
Registreringspligten og derved afgiftspligten indtræder den dato, hvor køretøjet bliver taget i anvendelse her i landet af en herboende person.
SKAT tillader af praktiske grunde, at parterne i leasingaftalen aftaler, at afgiftsperioden er 1 måned længere end rådighedsperioden for leasingtager, hvilket kan lette ulemper ved typiske småforsinkelser ved afleveringen af køretøjet og give leasingselskabet tid til at håndtere tilbageleveringen rettidigt i forhold til SKAT.
Leasingkøretøjer skal altid indregistreres på danske nummerplader. Det betyder, at der skal betales vægtafgift eller grøn ejerafgift mv. efter gældende regler.
Hvis leasingvirksomheden og leasingtageren efter indbyrdes aftale ændrer indholdet af en kontrakt, som SKAT har godkendt, bortfalder godkendelsen. Det samme gælder, hvis det leasede køretøj udskiftes med et andet køretøj. Debitorskifte og kreditorskifte er dog muligt under bestemte forudsætninger. Se afsnittet debitor eller kreditorskifte.
Hvis der er opnået godkendelse og indregistrering under falske forudsætninger eller på et ufuldstændigt oplyst aftalegrundlag, bortfalder godkendelsen, og der indtræder fuld afgiftspligt. Afgiftspligten påhviler køretøjets ejer.
Hvis en udenlandsk arbejdsgiver leaser et køretøj og stiller det til rådighed for en herboende arbejdstager kan køretøjet ikke afgiftsberigtiges efter leasingreglerne, men eksempelvis efter reglerne for udenlandske firmabiler. Se afsnit E.A.8.1.7.1.
Beregning og betaling af afgift
Den forholdsmæssige registreringsafgift bliver opkrævet forud for hele kontraktperiodens varighed. Afgiften beregnes på grundlag af køretøjets afgiftspligtige værdi, der fastsættes ved vurdering efter lovgivningens almindelige bestemmelser.
Afgiften udgør for
- køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder
- køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 3 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, 1 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende 33 måneder
- køretøjer, der ved registreringspligtens indtræden er ældre end 36 måneder regnet fra første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt, uanset om det er i Danmark eller udlandet, 1/2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.
"Pr. påbegyndt måned" skal opgøres med udgangspunkt i leasingkontraktens startdato. Dette gælder også, når den afviger fra den 1. i en måned. Der er ikke tale om en opgørelse baseret på kalendermåneder.
Forrentning
Ved betaling bliver der også tillagt en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling af den forholdsmæssige registreringsafgift. Forrentningen sker på tidspunktet for afgiftsberegningen med den senest offentliggjorte, gennemsnitlige udlånsrente fra pengeinstitutter til ikke-finansielle selskaber, der foreligger pr. 1. januar, henholdsvis pr. 1. juli. Renten offentliggøres af Danmarks Statistik.
Hæftelse
Leasingvirksomheden hæfter for betaling af den forholdsmæssige registreringsafgift og rente.
Bemærk
Ved omregistrering af eksempelvis en varebil til personbil kan afgiftsbetalingen ikke ske som forholdsmæssig afgift efter REGAL § 3b, idet køretøjet allerede er afgiftsberigtiget efter REGAL § 5.
Kontraktens udløb
Ved leasingperiodens udløb er der ikke længere betalt registreringsafgift af køretøjet, og køretøjet skal derfor afmeldes fra registrering i Motorregistret, og nummerpladerne skal afleveres til SKAT eller en nummerpladeoperatør.
Leasinggiveren har følgende valgmuligheder, når en leasingkontrakt udløber:
- forlængelse af leasingperioden
- betaling af restafgift
- ny vurdering og betaling af fuld afgift
- regulering af betalt afgift
- afmelding af køretøjet
Aflevering af nummerplader ved leasingkontraktens udløb
Hvis køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens udløb ikke afleveres rettidigt, skal køretøjets nummerplader efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen snarest inddrages ved politiets foranstaltning. I tilfælde heraf skal der efterfølgende betales afgift og rente for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb til køretøjets nummerplader indleveres eller fjernes. Se REGAL § 8, stk. 3.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 154 af 12. marts 2003, hvor bestemmelsen blev indført, at ved leasingkontraktens ophør skal køretøjet afmeldes, og nummerpladerne skal indleveres på et motorkontor. Køretøjet skal herefter udføres af landet eller indregistreres på ny, hvorved der beregnes ny afgift og tillæg.
"Hvis køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens udløb ikke afleveres rettidigt på motorkontoret, skal nummerpladerne fjernes ved politiets foranstaltning. I tilfælde heraf, skal der efterfølgende betales afgift og tillæg for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb til køretøjets nummerplader indleveres eller tvangsmæssigt fjernes. Afgiften udgør 1 procent af den oprindeligt beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i den periode der forløber fra kontraktens udløb til køretøjets nummerplader indleveres eller tvangsmæssigt fjernes. Endvidere betales et omkostningsudligningstillæg på 0,5 pct. per påbegyndt måned".
Hovedreglen om, at der skal betales fuld registreringsafgift, hvis et køretøj, som er taget i brug og fortsat benyttes, ikke længere opfylder betingelserne for betaling af forholdsmæssig afgift, er således fraveget i registreringsafgiftslovens § 3b, stk. 8.
Det fremgår således af registreringsafgiftslovens § 3b, stk. 8, at manglende rettidig aflevering af nummerplader ved leasingperiodens udløb alene medfører, at der betales afgift og tillæg for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb til køretøjets nummerplader indleveres eller tvangsmæssigt fjernes. Det kan således ikke opkræves fuld registreringsafgift for køretøjet, alene som følge af, at nummerpladerne ikke er indleveret rettidigt.
Forlængelse af leasingperioden
I tilfælde, hvor parterne ønsker at forlænge den kontraktaftalte leasingperiode, skal ansøgning om periodeforlængelse sendes til SKAT senest 14 dage før den med leasingtager kontraktaftalte leasingperiode udløber. Der skal på ansøgningstidspunktet eksistere en skriftlig aftale mellem den herboende bruger og leasingvirksomheden. Aftalen skal indeholde oplysninger om den præcise tidsperiode, som kontrakten ønskes forlænget med.
SKAT kræver ikke begrundelse for forlængelsen. Der kan gentagne gange søges om forlængelse for samme kontraktforhold.
Den forlængede leasingaftale skal opfylde betingelserne for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, som de fremgår af REGAL § 3b og SKM2011.27.SKAT. Se SKM2012.527.LSR.
Forlængelsen skal ske på samme vilkår som den oprindelige kontrakt eller på de særlige forlængelsesvilkår, som er aftalt mellem parterne i den oprindelige kontrakt og godkendt af SKAT.
Hvis der gives afslag på en forlængelse, fordi vilkårene for forlængelse ikke kan godkendes, skal køretøjet afmeldes og nummerpladerne afleveres ved leasingperiodens udløb. Det er SKATs opfattelse, at fortsat brug af køretøjet vil medføre krav om betaling af fuld afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.
I denne situation er det en ny leasingkontrakt, som skal behandles efter de ovenfor beskrevne regler for indsendelse af kontrakter og godkendelse heraf. Hvis en ny, godkendt leasingperiode ligger i umiddelbar forlængelse af en foregående leasingperiode, kan køretøjet omregistreres i Motorregistret, uden at der kræves afmeldelse og aflevering af nummerpladerne.
Betaling af restafgift
Ved kontraktperiodens udløb kan leasinggiver vælge at betale den resterende del af den oprindeligt fastsatte fulde registreringsafgift for køretøjet, også kaldet restafgiften. Se REGAL § 3b, stk. 10.
Der skal ansøges herom i umiddelbar tilknytning til leasingperiodens udløb (1. arbejdsdag efter udløb). Vælges denne løsning, kan køretøjet omregistreres i Motorregistret uden, at køretøjet afmeldes og uden aflevering af nummerplader.
Ny vurdering og betaling af fuld afgift
Leasinggiver kan ved kontraktperiodens udløb søge om ny vurdering af køretøjet med henblik på afgiftsberigtigelse efter REGAL §§ 4-6b.
Køretøjet værdifastsættes ud fra den handelspris, som køretøjet har på tidspunktet for overgang til "fuld afgiftsberigtigelse."
Hvis der bliver betalt registreringsafgift ved leasingperiodens udløb, vil køretøjet kunne omregistreres i Motorregistret uden, at køretøjet afmeldes og uden aflevering af nummerplader.
Regulering af betalt afgift
Ved ophør af kontraktperioden kan leasinggiver vælge at søge om en ny vurdering af køretøjet med henblik på at få reguleret den forholdsmæssige afgift, der allerede er betalt for den aktuelle leasingperiode.
Der skal søges ved kontraktens udløb eller straks derefter (1. arbejdsdag efter udløb). Senere ansøgninger kan ikke imødekommes. Se REGAL § 3b, stk. 7.
Ved vurderingen fastsættes den aktuelle handelsværdi inklusive afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige bestemmelser for værdiansættelse af brugte køretøjer efter REGAL § 10.
Den aktuelle handelsværdi sammenholdes med køretøjets værdi inklusive den fulde registreringsafgift ved kontraktperiodens start, og det beregnes, hvor meget køretøjet har tabt i værdi i løbet af leasingperioden. Værditabet opgøres i procent af værdien ved periodens start. Værdien ved periodens start er den værdi, der er lagt til grund ved beregningen af registreringsafgift.
Der beregnes en ny forholdsmæssig afgift for leasingperioden på grundlag af det realiserede værditab.
Ved at sammenholde dette afgiftsbeløb med det allerede betalte afgiftsbeløb fremkommer et differencebeløb, der skal opkræves ved eller tilbagebetales til leasinggiveren.
Det betalte rentetillæg vil ikke blive reguleret. Differencebeløbet forrentes ikke.
Det er kun leasinggiveren, der kan søge om regulering af den forholdsmæssige afgift, og ansøgningen er bindende - også selv om den medfører en efterbetaling af afgift.
►
Bemærk
Ved lov om ændring af registreringsafgiftsloven (lov nr. 1892 af den 29. december 2015) er den høje afgiftssats ændret fra 180 pct. til 150 pct.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2016, men har virkning fra den 20. november 2015. Det vil sige, at for køretøjer som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4 og for hvilke der i perioden fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. SKAT opkræver efter lovens ikrafttræden hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men hvor der efter lovens ikrafttræden alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.
Efter- og tilbagebetalingskrav forfalder den 29. februar 2016 og forrentes efter forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.
◄
Afmelding af køretøjet
Ved kontraktens udløb skal køretøjet afmeldes fra registrering og nummerpladerne skal afleveres til SKAT eller en nummerpladeoperatør. Aflevering af nummerplader sikrer, at køretøjet ikke kan benyttes uden betaling af ny registreringsafgift.
Afmelding og aflevering anses for at være sket rettidigt, hvis det finder sted senest 1. arbejdsdag efter leasingperiodens udløb.
Hvis køretøjets nummerplader ved leasingkontraktens udløb ikke bliver indleveret rettidigt til SKAT eller en nummerpladeoperatør, vil køretøjets nummerplader blive fjernet af politiet. I tilfælde heraf skal der efterfølgende betales afgift og rente for den periode, der forløber fra leasingkontraktens udløb til køretøjets nummerplader bliver indleveret eller fjernet. Afgift og rente bliver opkrævet pr. påbegyndt måned fristen overskrides.
Det sker primært i følgende situationer:
- Køretøjet returneres ikke rettidigt af leasingtager, og leasingselskabet kan dermed ikke opfylde kravet om rettidig fysisk aflevering af nummerpladerne,
- Leasingtager afleverer ikke køretøjet til leasingselskabet, og leasingselskabet kan ikke skaffe sig rådighed over køretøj og nummerplader, fx fordi leasingstagers adresse er ukendt.
Bemærk
Leasingvirksomheden hæfter for betaling af afgift og rente. En fører eller bruger af køretøjet hæfter også for betaling af afgiften, hvis den pågældende bruger køretøjet med viden om, at der ikke er betalt afgift af køretøjet. Se REGAL § 20, stk. 5.
Debitor- og kreditorskifte
Udskiftning af en af aftaleparterne i en leasingaftale anses i forhold til REGAL § 3b for afbrydelse af den godkendte leasingaftale og indgåelse af en ny aftale.
Der kræves ikke afmelding af et leaset køretøj fra Motorregistret i tilfælde, hvor leasingtageren udtræder af leasingaftalen i leasingperioden og en anden leasingtager indtræder på uændrede leasingvilkår (debitorskifte). Køretøjet skal omregistreres i Motorregistret med den nye leasingtager som bruger.
SKAT kan tillade, at overdragelse af en leasingaftale, der ligger til grund for en tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for et leaset køretøj ikke udløser krav om afmelding af køretøjet fra Motorregistret (kreditorskifte). Bemyndigelsen kan kun anvendes i tilfælde, hvor en portefølje af leasingkontrakter overdrages som led i en omstrukturering eller salg af leasingvirksomheden, hvor leasingkontrakterne i øvrigt forbliver uændrede. I disse tilfælde hæfter erhververen for betaling af afgift og renter.
Kontraktafbrydelse
En kontraktafbrydelse forudsætter, at der foreligger et førtidigt ophør af aftaleforholdet mellem parterne.
Hvis en leasingkontrakt afbrydes, skal nummerpladerne afleveres til SKAT eller en nummerpladeoperatør og køretøjet skal afmeldes fra Motorregistret. Efter ansøgning fra leasingvirksomheden tilbagebetaler SKAT den forholdsmæssige registreringsafgift og rente, der eventuelt er betalt for meget for leasingperioden.
En aflevering af nummerpladerne uden et førtidigt ophør af aftaleforholdet udgør ikke en afbrydelse i relation til REGAL § 3b, stk. 6.
Det anses derfor ikke for en afbrydelse, at leasingtager i overensstemmelse med leasingaftalen afleverer køretøjet indtil 1 måned før udløb af afgiftsperioden, selvom leasingtager samtidig afmelder køretøjet.
I denne situation udgår køretøjet af ordningen ved ordinært udløb af den aftalte leasingperiode og retten til at indfri med restafgift bevares til 1. arbejdsdag efter afgiftsperiodens udløb.
Hvis kontrakten afbrydes eller køretøjet udgår af ordningen midt i en måned, skal der betales afgift for hele ophørsmåneden (ikke kalendermåneden).
SKAT kræver ikke redegørelse eller begrundelse for afbrydelsen.
Et leasingforhold anses for ophørt, hvis køretøjet bliver stjålet eller totalskadet. Det er i begge situationer en forudsætning, at køretøjet er afmeldt i Motorregistret. Tilsvarende gælder ved udskiftning af køretøjet med et andet køretøj.
Varig anvendelse her i landet
Hvis et køretøj overgår til varig anvendelse her i landet ved salg eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften af køretøjet i stedet bliver berigtiget efter registreringsafgiftslovens almindelige regler for afgiftsberigtigelse af brugte motorkøretøjer.
Stilstandsperioder
En leasingkontrakt kan indeholde bestemmelser om stilstandsperioder, dvs. perioder, hvor køretøjet ikke må benyttes til kørsel på offentlig vej. Stilstandsperioderne veksler med perioder med almindelig benyttelse. Forholdet kendes fra leasing af sæsonbetonede køretøjer såsom motorcykler og cabrioleter.
Normalt betaler leasingtageren et mindre lejebeløb for sådanne stilstandsperioder end det, der betales for perioder, hvor køretøjet anvendes til normal kørsel.
Hvis køretøjet forbliver indregistreret under sådanne stilstandsperioder, opkræves der forholdsmæssig registreringsafgift også for disse perioder.
Begrundelsen herfor er, at det er REGAL og registreringen i Motorregistret, der regulerer opkrævningen af registreringsafgiften. Nummerpladerne er det synlige bevis for, at køretøjet lovligt kan anvendes på offentlig vej. Så længe et køretøj ikke er afmeldt i Motorregistret, og nummerpladerne ikke er afleveret til SKAT eller en nummerpladeoperatør, vil det fuldt lovligt kunne anvendes på offentlig vej, uanset hvilke aftaler der måtte være indgået mellem leasingtager og leasinggiver.
Hvis køretøjet i henhold til leasingaftalen skal afmeldes i stilstandsperioderne og nummerpladerne afleveres, opkræves der ikke forholdsmæssig registreringsafgift for stilstandsperioderne. I disse situationer bruger SKAT indregistreringsperioden og ikke den kontraktfastsatte periode som grundlag for fastsættelsen af forholdsmæssig registreringsafgift. For hver indregistreringsperiode skal kontrakten indsendes og køretøjet anmeldes til værdifastsættelse, dvs. der beregnes ny registreringsafgift for den nye periode, hvor køretøjet skal være indregistreret.
Eksportgodtgørelse
Der er en generel mulighed for at få godtgjort den registreringsafgift, som er indeholdt i køretøjer, der eksporteres. Afgiftsgodtgørelsen kan ikke overstige den registreringsafgift, som oprindeligt er betalt, med fradrag af 15 pct. Se REGAL § 7b, stk. 5 og afsnit E.A.8.1.6.
For leasingkøretøjer kan der kun udbetales eksportgodtgørelse, hvis der enten er betalt restafgift efter endt leasingperiode, eller hvis køretøjet på et senere tidspunkt er blevet afgiftsberigtiget på normal vis efter REGAL §§ 4-6b.
Hvis der kun er betalt den forholdsmæssige afgift efter REGAL § 3b, kan der ikke udbetales eksportgodtgørelse, idet køretøjet ikke anses for at være afgiftsberigtiget på normal vis efter REGAL §§ 4-6b, hvilket er en forudsætning for at udbetale eksportgodtgørelse. Se REGAL § 7b.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelser | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme |
►SKM2015.430.ØLR◄ | ► Der verserer to fællesbehandlede sager for landsretten. Hovedspørgsmålet i den ene sag er, om sagsøgerne (A med bopæl i Danmark og det i Tyskland hjemmehørende selskab H1 GmbH, herefter H1) havde krav på, at A som leasingtager af en af selskabet udleaset Bentley kunne tage det omhandlede køretøj i brug med det samme mod indbetaling af den af sagsøgerne beregnede forholdsmæssige registreringsafgift af køretøjet, mens sagsøgerne afventede de danske afgiftsmyndigheders (SKATs) behandling af en ansøgning af 9. juni 2010 om afgiftsberigtigelse af køretøjet efter registreringsafgiftslovens § 3 b. Landsretten bestemte at forelægge følgende præjudicielle spørgsmål for EU-domstolen 1. Er det i overensstemmelse med EU-retten, herunder TEUF artikel 56, at et køretøj, som er omfattet af en leasingaftale mellem et leasingselskab hjemhørende i en medlemsstat og en leasingtager bosat eller hjemhørende i en anden medlemsstat, som udgangspunkt (jf. nedenfor under spørgsmål 2) ikke kan tages i brug på den sidstnævnte medlemsstats vejnet, mens myndighederne behandler en ansøgning om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift af køretøjet for den periode, som køretøjet ønskes benyttet i medlemsstaten? 2. Er det foreneligt med EU-retten, herunder TEUF artikel 56, at en national foranstaltning som forudsætning for indregistrering/forholdsmæssig afgiftsberigtigelse af et køretøj til kun midlertidig og ikke varig anvendelse kræver forhåndsgodkendelse eller indebærer, at (i) | myndighederne som forudsætning for øjeblikkelig ibrugtagning kræver hele den danske registreringsafgift betalt, og at forskellen mellem den fulde afgift og den beregnede forholdsmæssige afgift tilbagebetales med renter, såfremt tilladelsen efterfølgende meddeles, og/eller at | (ii) | myndighederne som forudsætning for øjeblikkelig ibrugtagning kræver hele registreringsafgiften betalt, og denne ikke reguleres, og det overskydende ikke tilbagebetales, når den midlertidige anvendelse ophører, såfremt tilladelsen ikke meddeles? | ◄ | |
SKM2011.512.ØLR | Sagsøgeren, der har hjemsted i et andet EU-land og er udbyder af leasingbiler, gjorde gældende, at beregningen af forholdsmæssig registreringsafgift i henhold til den dagældende registreringsafgiftslovs § 3 b, stk. 2, udgjorde en restriktion i strid med TEUF artikel 56. Sagsøgeren gjorde endvidere gældende, at betaling af omkostningsudligningstillæg efter samme bestemmelse var i strid med TEUF artiklerne 56 og 110. Sagsøgeren påstod i forlængelse heraf, at Skatteministeriet skulle tilbagebetale de opkrævede beløb vedrørende den konkrete leasingbil. Landsretten fandt, at TEUF artikel 110 ikke var relevant i denne situation. Landsretten fastslog herefter, at den dagældende registreringsafgiftslovs § 3 b, stk. 2, måtte anses for at være i strid med TEUF artikel 56 i de tilfælde, hvor anvendelsen af bestemmelsen samlet medførte en konkret afgiftsmæssig forskelsbehandling. På baggrund af et af Skatteministeriet fremlagt hjælpebilag fandt retten, at afgiftsberegningen på baggrund af den dagældende registreringsafgiftslov § 3 b, stk. 2, samlet set konkret havde medført en økonomisk fordel for sagsøgeren i forhold til en sammenlignelig dansk-baseret leasinggiver. Retten lagde vedrørende omkostningsudligningstillægget vægt på, at sagsøgerens tab i forhold til en sammenlignelig dansk-baseret leasinggiver var mindre end den økonomiske fordel ved beregningen af den forholdsmæssige registreringsafgift. Retten fandt herefter, at sagsøgeren ikke konkret var blevet udsat for en restriktion i strid med TEUF artikel 56. | Registreringsafgiftsloven § 3 b, stk. 2 (dagældende) Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 56 |
Landsskatteretskendelser |
SKM2013.192.LSR | Anmodning om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift blev ikke imødekommet. Efter en samlet vurdering er det indsendte kontraktgrundlag ikke anset for indgået på markedsmæssige vilkår, og betingelserne for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift er derfor ikke opfyldt, idet der derfor ikke er tale om en leasingvirksomhed omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b. | Registreringsafgiftsloven § 3b |
SKM2012.527.LSR | Landsskatteretten stadfæstede SKATs afslag på et selskabs ansøgning om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3b, idet selskabet ikke ansås for at have etableret en leasingvirksomhed, og den pågældende leasingaftale ikke ansås for indgået på markedsmæssige vilkår. Klager nedlagde påstand om, at aftalen i sin helhed tidligere var godkendt af SKAT med samme leasingydelse som ville have været gældende under forlængelsen, at et selskab pr. difinition er erhvervsdrivende, og at selskabets leasing til interesseforbundne parter måtte anses for at være uden betydning. Landsskatteretten anså, at selskabet ved indgåelse af leasingaftaler med selskabets eneaktionær, hans samlever og hans mor ikke havde etableret en leasingvirksomhed. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 16. november 2011, offentliggjort i SKM2012.103.LSR. Landsskatteretten anførte derudover, at det forhold at SKAT tidligere havde givet selskabet tilladelsetil betaling af forholdsmæssig registreringsafgift ikke skabte en retsbeskyttet forventning om, at senere ansøgninger om periodeforlængelser ville blive imødekommet. Dette skyldtes blandt andet, at det må være forudsat, at den forlængede leasingaftale opfylder betingelserne for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, som de fremgår af registreringsafgiftslovens § 3b og styresignalet. En tilkendegivelse fra SKAT skal have haft indflydelse på eller motiveret skatteyderens handlinger for at kunne føre til en retsbeskyttet forventning. | Registreringsafgiftsloven § 3b |
SKM2012.103.LSR | SKAT gav afslag på anmodning om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, idet aftalen ikke ansås at være indgået på markedsmæssige vilkår. Aftalen var indgået mellem selskaber, hvor interesseforbundne personer optrådte som ejere og/eller bestyrelsesmedlemmer. Klager nedlagde påstand om, at leasingaftalen var indgået på sædvanlige markedsvilkår, at det ikke var et sædvanligt og ufravigeligt krav til en leasingaftale, at der betales et depositum eller en engangsydelse, og at personsammenfaldet var irrelevant. Klager anførte desuden, at leasingaftalen ville tilføre et tilstrækkeligt overskud til lønsom drift, når virksomheden blev udvidet med et større antal biler. Landskatteretten anså at selskabet ved indgåelse af aftalen ikke havde etableret en leasingvirksomhed. Der blev blandt andet lagt vægt på, at der i situationer, hvor leasingaftalen er indgået mellem interesseforbundne parter, må stilles skærpede krav til dokumentationen for, at aftalen er indgået på normale forretningsmæssige vilkår, at virksomheden foretager leasingaktiviteten med det formål at tjene penge til virksomheden, og at driften er begrundet i sædvanlige forretningsmæssige og driftsmæssige hensyn, herunder ønsket om en rimelig forrentning af den investerede kapital. Landskatteretten bemærkede også, at det ikke var godtgjort, at det egentlige formål med de indgåede aftaler ikke har været at opnå besparelse i registreringsafgiften. | Registreringsafgiftsloven § 3b |
SKM2012.86.LSR | SKAT gav afslag på anmodning om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, idet det pågældende køretøj allerede var fuldt afgiftsberigtiget. Klager nedlagde påstand om, at den fremsendte leasingkontrakt var identisk i form og indhold i forhold til 3 leasingkontrakter, som SKAT havde godkendt (hvorfor denne kontrakt således også forventedes godkendt), at den fulde afgift udelukkende blev betalt, fordi selskabet ikke længere kunne afvente SKATs sagsbehandling, og mod berettiget forventning om at få afgiften tilbagebetalt i forbindelse med godkendelse, samt at der ikke var tale om en ny ansøgning, men om en korrektion til den kontrakt SKAT efter indbetaling af den fulde afgift havde meddelt afslag. Landsskatteretten anså selskabets senest indsendte ansøgning for at være en ny ansøgning indgivet efter betaling af den fulde afgift og bemærkede, at der i registreringsafgiftsloven ikke er hjemmel til tilbagebetaling af den fulde registreringsafgift i en sådan situation. | Registreringsafgiftsloven § 3b |
Bindende svar fra Skatterådet |
SKM2010.429.SR | Skatterådet har udstedt et bindende svar, hvoraf det fremgår, at når et leasingforhold er indgået mellem ikke uafhængige parter, stilles der skærpede krav til dokumentationen. Aftalen skal være på normale forretningsmæssige vilkår, hvor virksomheden foretager leasingaktiviteten med det formål at tjene penge til virksomheden. Herunder at driften er begrundet i sædvanlige forretningsmæssige og driftsmæssige hensyn, herunder ønsket om en rimelig forrrentning af den investerede egenkapital. | Registreringsafgiftsloven § 3b |
SKAT |
SKM2012.358.SKAT | I styresignal SKM2011.27.SKAT af 13. januar 2011 blev betingelserne for at få tilladelse til at betale forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3b præciseret. Formålet med styresignalet var at ændre den hidtidige praksis og samtidig præcisere betingelserne for at anvende reglerne. Meddelelsen beskriver den nuværende praksis efter styresignalet og den vurdering, SKAT foretager af ansøgninger om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. | Registreringsafgiftsloven § 3b |
SKM2011.27.SKAT | SKAT har i styresignalet præciseret retningslinierne for SKATs behandling af ansøgninger om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Styresignalet erstatter SKM2010.748.SKAT. Med ændringen lempes krav om oplysninger i selve leasingaftalen. Styresignalet indeholder de vigtigste formelle og materielle krav til en leasingaftale, der kan danne grundlag for en tilladelse efter registreringsafgiftslovens § 3b. | Registreringsafgiftsloven § 3b |