Kasinoet skal udvikle og gennemføre en ramme for intern kontrol (fx retningslinjer, procedurer og processer) for alle operationelle divisioner og afdelinger, der skal benytte den interne kontrol. Den interne kontrol skal omfatte alle relevante aktiviteter og programmer som fx rapportering af mistænkelig aktivitet, indberetning af transaktioner (hvor det er påkrævet), kundeidentifikation og bogføring. Intern kontrol bør også omfatte oprettelse af konto, dokumentationsprocedurer og overvågning, der skal være tilstrækkelig til at opdage og rapportere mistænkelig aktivitet i tide til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).
Kontrolforanstaltningerne, der skal baseres på risikovurdering, bør være beskrevet, og de enkelte kontroller bør som udgangspunkt kunne dokumenteres.
Kasinoets interne kontrol skal ske i forhold til
- kompleksitet, organisering og størrelse af kasinoet,
- risikoen ved de typer af spil og finansielle tjenesteydelser, der tilbydes, og
- risikoen ved de forskellige kundetyper.
Kontrol kan omfatte:
- foranstaltninger, der kan varetage risikospillere, deres transaktioner, konti og sikre tilstrækkelig overvågning og uddannelse af personale.
- anvendelse af passende automatiserede systemer og programmer.
- etablering af tilsynsforanstaltninger.
- regelmæssig revision og opdatering af risikovurderingen.
Kasinoet bør foretage uafhængige interne og/eller eksterne kontroller af procedurer vedrørende hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, der iagttager den risiko, som kasinoet står over for. Kasinoet skal handle, hvis kasinoet bliver opmærksomt på svagheder og mangler i deres risikobaserede hvidvasknings- og terrorfinansieringsprogrammer eller en del deraf, som kan resultere i manglende overholdelse af regler, rapporteringer og bogføringer.
Kontrol skal udføres med en passende hyppighed. I kasinoet bør der løbende tages stilling til, om de interne kontrolprocedurer er betryggende.