Indhold

Dette afsnit handler om forsikringsselskabers og pensionskassers pligter til at indberette oplysninger om pensionsordninger mv., der er oprettet i forsikringsøjemed, og som forsikringsselskabet eller pensionskassen forvalter.

Afsnittet indeholder:

  • Pligt til at indberette oplysninger om pensionsordninger efter SKL § 8 B
  • Oplysninger om pensionsordninger, der skal indberettes efter SKL § 8 B
  • Bemærkninger til pligter og fritagelser for indberetning af pensionsordninger  
  • Identifikation af forsikringstageren til en indberetningspligtig ordning 
  • Indberetning om pensionsordninger efter indberetningsbekendtgørelsen.

Pligt til at indberette oplysninger om pensionsordninger efter SKL § 8 B

  • Forsikringsselskaber
  • skal
  • for hvert kalenderår
  • uden opfordring
  • indberette oplysninger til SKAT om pensionsordninger, som forsikringsselskabet forvalter,
  • herunder sådan at den enkelte forsikringstager ifølge en pensionsordning kan identificeres.

Se SKL § 8 B, stk. 1, første led.

Indberetningspligten efter SKL § 8 B gælder også

  • pensionskasser, pensionsfonde og andre, der foretager udbetalinger fra pensionsordninger, der er oprettet i forsikringsøjemed, og
  • Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) for så vidt angår supplerende arbejdsmarkedspensioner efter §§ 33 b-33 e i lov om social pension.

Se SKL § 8 B, stk. 3, og indberetningsbekendtgørelsens § 19, stk. 1.

Oplysninger om pensionsordninger, der skal indberettes efter SKL § 8 B

Forsikringsselskaber og pensionskasser m.fl. skal til SKAT indberette følgende oplysninger om pensionsordninger, som forsikringsselskabet m.fl. forvalter: 

  1. Forfaldne såvel som indbetalte forsikringspræmier - og indskud én gang for alle - til forsikringer, der er omfattet af PBL afsnit I og II, samt om eksistensen af sådanne ordninger, hvortil der ikke er foretaget indbetaling,
  2. det nærmere indhold af ordninger, der er omfattes af PBL afsnit I, og om eventuelle ændringer i sådanne ordninger,
  3. udlodninger, som nævnt i PBL § 30, stk. 2-4,
  4. udbetalinger, der hidrører fra forsikringer, som nævnt i PBL § 2, § 5, § 7, § 8, § 9 og § 15 B, herunder om påbegyndelse af og ændringer i sådanne udbetalinger,
  5. indestående og afkast af pensionsordninger mv., der er omfattet af PBL § 53 A, stk. 1 og 3, uden at være omfattet af PBL § 53 A, stk. 4,
  6. udbetalinger ifølge indekskontrakter, der er oprettet efter lov om pristalsreguleret alderdomsforsikring og alderdomsopsparing,
  7. udbetalinger af tilbagekøbsværdi og bonus efter forsikringer ifølge PBL § 30, stk. 2-4, og om dispositioner efter PBL §§ 29-31, når forsikringsselskabet er bekendt med dispositionen,
  8. opdelinger efter PBL § 20, stk. 3, § 30, stk. 7, og § 34,
  9. udbetaling af beløb efter PBL §§ 25-28, og om dispositioner efter PBL §§ 30-31, når forsikringsselskabet er bekendt med dispositionen,  
  10. skattepligtige, arbejdsgiverbetalte præmier for forsikringer, der dækker sundhedsbehandlinger mv., og som efter aftale mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning, der er omfattet af PBL § 19, og
  11. forfaldne såvel som indbetalte forsikringspræmier og indskud én gang for alle efter fradrag af det AM-bidrag, som forsikringsselskabet m.fl. har indeholdt ved indbetaling på aldersforsikringer, supplerende engangssummer og gruppelivsforsikring.

Se SKL § 8 B, stk. 1, nr. 1-11.

Bemærkninger til pligter og fritagelser for indberetning af pensionsordninger

Forsikringsselskabets indberetning om både privattegnede og arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger

Forsikringsselskaber m.fl. skal efter SKL § 8 B indberette om både privattegnede og arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, der er oprettet i forsikringsøjemed. Arbejdsgiveren har dog visse selvstændige pligter til at indberette om arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Se SKL § 8 E og afsnit A.B.1.2.2.6.3

Dette indebærer, at forsikringsselskaber m.fl. også skal indberette om tilsagnsordninger, hvor der sker afdækning i en pensionskasse, men hvor udbetalingerne ikke kan henføres til den enkelte ansatte medarbejder i en virksomhed. Se indberetningsbekendtgørelsens § 27.

Arbejdsgiverens og forsikringsselskabets m.fl. forskellige pligter ved indberetning om aldersforsikring mv.

En arbejdsgiver, der på vegne af en skattepligtig lønmodtager foretager en samlet indbetaling til en gruppelivsforsikring, aldersforsikring, alderspension eller supplerende engangssum efter PBL § 19 eller PBL § 56, stk. 3 eller 5, skal indberette den samlede indbetaling. Se SKL § 7, stk. 2, nr. 1

Den del af arbejdsgiverens indbetaling, der indgår som en del af en pensionsordning uden bortseelsesret efter PBL § 56, stk. 3 eller 5, anses ikke for A-indkomst. Se KSL § 43, stk. 1, 2. pkt., indsat ved lov nr. 922 af 18. september 2012.

Forsikringsselskabet eller pensionskassen m.fl., som har modtaget indbetalingen på aldersforsikringen mv.,

  • skal indeholde og betale AM-bidrag af den del af indbetalingen, som der ikke er bortseelsesret for, og som er skattepligtig og arbejdsmarkedsbidragspligtig som B-indkomst, og
  • skal efter SKL § 8 B, stk. 1, nr. 11, indberette forfaldne og indbetalte forsikringspræmier samt indskud én gang for alle efter fradrag af det således indeholdte AM-bidrag.

Se om de nærmere regler for indberetning af bidrag til supplerende engangssum og gruppelivsforsikringer i indberetningsbekendtgørelsens § 25, stk. 1.   

Undtagelse: Udbetaling fra en pensionsordning, der indberettes som A-indkomst og AM-bidragspligtig indkomst

Pligten til at indberette oplysninger om pensionsordninger efter SKL § 8 B, stk. 1, omfatter ikke udbetalinger fra en pensionsordning, når det udbetalte beløb

 Se SKL § 8 B, stk. 2.

Pligt til at oplyse om fordeling af præmier eller indskud på kontrakter, der kombinerer forsikring og pension    

  • Forsikringsselskaber skal på forsikringskontrakter, der er kombinerer forsikringer og pension, og som omfattes
    • dels af PBL § 2, § 5, § 7, § 8 eller § 9,
    • dels af PBL § 10 eller § 11,
  • påtegne, hvorledes præmier eller indskud fordeler sig på de to forsikringsarter.

Se SKL § 8 B, stk. 4.

Indberetning om udlodning af en pensionsordning til en efterlevende ægtefælle efter en afdød forsikringstager

En efterlevende ægtefælle efter en afdød forsikringstager kan under visse forudsætninger indbetale på den del af en pensionsordning, der udloddes til den efterlevende ægtefælle. Der er fradragsret for det indbetalte beløb.

  • Forsikringsselskabet m.fl. skal indberette til SKAT, når der er sket udlodning, og oplyse,
    • om den efterlevende ægtefælle ved udlodningen er blevet ejer af samme pensionsordning i relation til PBL § 18 eller § 19, eller
    • om ægtefællen er blevet selvstændig ejer og forsikret ifølge en (anden) pensionsordning.

Se om de materielle regler for udlodning af en del af en pensionsordning til en efterlevende ægtefælle i PBL § 30, stk. 2-4, sammenholdt med reglerne for indberetning efter SKL § 8 B, stk. 1, nr. 3 og 9, og indberetningsbekendtgørelsens § 19, stk. 2, nr. 7 og 8

Identifikation af forsikringstageren til en indberetningspligtig ordning

  • Den, der opretter en forsikring eller pensionsordning, der er omfattet af PBL afsnit I, II eller II A,
  • skal meddele oplysninger til den indberetningspligtige,
    • herunder oplysninger om cpr-nr., der kan identificere forsikringens eller pensionsordningens ejer (forsikringstager),
    • og som er nødvendige til at opfylde indberetningspligten, samt
  • godtgøre rigtigheden af de afgivne oplysninger.

En forsikring eller pensionsordning, hvorom der skal indberettes efter SKL § 8 B, kan kun oprettes, hvis der meddeles de nævnte oplysninger til at idenficere forsikringstageren.

Hvis der sker ændringer i oplysningerne mv., der identificerer forsikringstageren, skal den indberetningspligtige oplyses om ændringerne.

Se SKL § 8 B, stk. 5 og 6.

Indberetning om pensionsordninger efter indberetningsbekendtgørelsen

Der er for forsikringsselskabers m.fl. indberetning om pensionsordninger efter SKL § 8 B fastsat nærmere regler i indberetningsbekendtgørelsens §§ 19-27:

Bemærk

Forsikringsselskaber m.fl. skal efter både hidtidige og nye regler indberette tilbagebetaling eller overførsel af pensionsordninger efter PBL § 21 A, stk. 1 og 2, og PBL § 22 A, stk. 1, og tilbagebetaling af pensionsordninger efter PBL § 22. Se indberetningsbekendtgørelsens § 19, stk. 2, nr. 9, 1. pkt.

Efter nye regler, der er trådt i kraft den 1. januar 2014, er det præciseret, at hvis en pensionsordningen overføres efter PBL § 41 efter indbetalingen, men inden tilbagebetalingen eller overførslen, er det forsikringsselskabet m.fl., som foretager tilbagebetalingen eller overførslen, der også skal foretage indberetningen. Se indberetningsbekendtgørelsens § 19, stk. 2, nr. 9, 2. pkt.

Det er også præciseret, at forsikringsselskaber m.fl. ved indberetning om livsforsikringer og pensionskasseordninger efter PBL § 53 A skal oplyse om afkastet af den enkelte ordning, som opgjort efter PBL § 53 A, stk. 3. Se ændringen af indberetningsbekendtgørelsens § 24, stk. 2, nr. 5, ved BEK nr. 1530 af 13. december 2013.

Bemærk også, at der ikke skal ske indberetning om livsforsikringer, der kun kan komme til udbetaling i tilfælde af den forsikredes død eller invaliditet inden forsikringstidens aftalte udløbstidspunkt, hvis dette ikke ligger senere end den forsikredes fyldte 80. år. Dette er også tilfældet ved begravelsesforsikringer og lignende, der er baseret på, at et års indbetalinger skal anvendes til samme års udbetalinger, hvis ordningen ikke har nogen kapitalværdistigning, og afkastet stedse er negativt. Se indberetningsbekendtgørelsens § 24, stk. 3.