Indhold

Dette afsnit handler om de tilfælde, hvor der er momsfritagelse ved indførsel af varer, fordi varerne er bestemt til et andet EU-land, se ML § 36, stk. 1, nr. 5, og de oplysningskrav, der skal opfyldes for at opnå fritagelsen.

xFritagelsen er også kendt som "fortoldning alene til fri omsætning" og som "toldprocedure 42".x

Afsnittet indeholder:

  • Formål
  • Betingelser for momsfritagelsen, ML § 36, stk. 1, nr. 5, og stk. 5
  • xMomsfritagelse efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4x
  • xFortoldningsangivelsenx
  • xSærlige oplysningskravx
  • xTrekantshandel.x

Se også

Se også afsnit F.A.33.3 om sondringen mellem "fortoldning alene til fri omsætning" og "fortoldning til fri omsætning og frit forbrug".

Formål

xReglerne om momsfritagelse efter ML § 36, stk. 1, nr. 5, og stk. 5, gør det muligt for en importør at angive varer til fri omsætning ("fortolde varerne") i indførselsmedlemsstaten uden at betale importmoms. Importøren kan derved anvende reglerne om EU-handel med varer i forbindelse med leveringen til en kunde i et andet EU-land i stedet for at forsende varerne til det andet EU-land som tredjelandsvarer. Se evt. F.A.20 om EU-forsendelse.x

xHvis importøren vælger at anvende fritagelsen/proceduren, skal importøren i stedet for de krav og betingelser, der gælder i forbindelse med EU-forsendelse, opfylde de almindelige krav for momsfritagelse i forbindelse med EU-handel, herunder kravet om listeindberetning. Derudover skal importøren opfylde særlige krav, som er fastsat for at imødegå svig. Se nedenfor.x

xOm listeindberetning, se afsnit A.B.4.2.2.1.x

Betingelser for momsfritagelsen ML § 36, stk. 1, nr. 5, og stk. 5

xIndførte varer, der af importøren leveres videre til et andet EU-land, er fritaget for moms som følge af selve indførslen, hvis følgende to betingelser begge er opfyldt:x

  • Leverancen til det andet EU-land er fritaget for moms efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4, om levering eller overførsel af varer til andre EU-lande. Se ML § 36, stk. 1, nr. 5. Bestemmelsen gennemfører Momssystemdirektivets artikel 143, stk. 1, litra d) i dansk ret.
  • De særlige oplysningskrav i momsbekendtgørelsens § 99 skal være opfyldt. Oplysningskravene er fastsat med hjemmel i ML § 36, stk. 5, og gennemfører Momssystemdirektivets artikel 143, stk. 2, i dansk ret.

Momsfritagelse efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4

Det er som nævnt en betingelse for fritagelse for importmoms, at importøren leverer varen videre til et andet EU-land, og at denne levering er fritaget for salgsmoms efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4.

Fritagelserne

Der er fritagelse for salgsmoms efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4  i følgende situationer:

  • Levering af varer, der forsendes eller transporteres til et andet EU-land, er fritaget for moms, når erhververen er registreret for moms i et andet EU-land, og varerne ikke leveres efter reglerne i ML kapitel 17 (brugtmomsreglerne). Se ML § 34, stk. 1, nr. 1 og afsnit D.A.10.1.1.3. Kun leverancer bestemt til momsregistrerede personer i andre EU-lande vil således være fritaget for moms i forbindelse med selve indførslen.
  • Levering af nye transportmidler, der forsendes eller transporteres til et andet EU-land, er fritaget for moms. Se ML § 34, stk. 1, nr. 2 og afsnit D.A.10.1.1.4. Som følge af de særlige oplysningskrav, se nedenfor, er det alene indførsel af nye transportmidler bestemt til momsregistrerede personer i andre EU-lande, der vil være fritaget for moms i forbindelse med selve indførslen.
  • Levering af energiprodukter med undtagelse af gas fra et naturgassystem, alkohol og alkoholholdige drikkevarer og forarbejdet tobak, der forsendes eller transporteres til et andet EU-land efter reglerne for punktafgiftspligtige varer, når punktafgift skal betales i dette andet EU-land, og brugtmomsreglerne ikke anvendes. Se ML § 34, stk. 1, nr. 3 og afsnit D.A.10.1.1.5. Som følge af de særlige oplysningskrav, se nedenfor, er det alene indførsel af varer bestemt til momsregistrerede personer i andre EU-lande, der vil være fritaget for moms i forbindelse med selve indførslen.
  • Ved overførsel til et andet EU-land af varer til virksomhedens eget brug, og brugtmomsreglerne ikke anvendes. Se ML § 34, stk. 1, nr. 4 og afsnit D.A.10.1.1.6.

Om brugtmomsreglerne, se evt. afsnit D.A.18 Særlige bestemmelser for brugte varer, kunstgenstande, samleobjekter og antikviteter.

Leveringsbegrebet

Bemærk, at i ML § 34, stk. 1, nr. 1-4, er det momslovens almindelige leveringsbegreb, der anvendes.

Ved levering af en vare forstås i momsloven overdragelsen af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Se evt. afsnit D.A.4.1.4 Levering af varer. Dvs. at der med levering ikke forstås transport/forsendelse.

Dokumentationskrav

Da fritagelsen for importmoms er betinget af, at der er fritagelse for salgsmomsen, er det ikke kun de særlige dokumentationskrav, se nedenfor, der skal være opfyldt. De almindelige dokumentationskrav i forbindelse med fritagelse efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4, for levering eller overførsel af varer til andre EU-lande skal også være opfyldt. Se D.A.10.1.1.3, D.A.10.1.1.4, D.A.10.1.1.5 og D.A.10.1.1.6. Se særligt "Dokumentation for fysisk forsendelse eller transport" og "Verifikation af købers momsnummer, navn og adresse" i D.A.10.1.1.3 Levering af varer til momsregistrerede virksomheder ML § 34, stk. 1, nr. 1.

Efter EU-domstolens praksis, se D.A.10.1.1.3, er det en betingelsen i for fritagelse, at sælgeren kan godtgøre, at varen er blevet forsendt eller transporteret til et andet EU-land, og at varen - efter påbegyndelsen af forsendelsen eller transporten - fysisk har forladt det første EU-lands område. xEfter SKATs opfattelse betyder kravet om, at det skal godtgøres, at varen har forladt afgangslandet, at leverandøren på forlangende i forbindelse med en efterfølgende kontrol også skal kunne dokumentere, hvor forsendelsen eller transporten endte.x

Fortoldningsangivelsen

xImportøren tilkendegiver i praksis sit ønske om at anvende fritagelsesmuligheden over for SKAT ved at anvende procedurekode 42 ved udfyldelsen af toldangivelsen. Se F.A.34.2.1 Udfyldelse af de enkelte rubrikker i fortoldningsangivelsen. Fortoldningsangivelsen anvendes også i forbindelse med opfyldelsen af de særlige oplysningskrav.x

xDet betyder, at importøren skal være importørregistreret. Se F.A.33.2 Vareindførsel i erhvervsmæssigt øjemed.x

Særlige oplysningskrav

For at imødegå svig er der med virkning fra 1. januar 2011 i momsbekendtgørelsens § 99 indført særlige oplysningskrav med hjemmel i ML § 36, stk. 5, der skal opfyldes, for at en importør kan få fritagelse for moms ved indførsel af varer bestemt til andre EU-lande.

Bestemmelsen gennemfører Momssystemdirektivets artikel 143, stk. 2, i dansk ret.

Importøren skal således senest på indførselstidspunktet oplyse SKAT om følgende:

  • Importørens eget registreringsnummer udstedt efter ML § 47, stk. 1 eller, hvis importøren ikke er etableret her i landet, registreringsnummeret for importørens herboende repræsentant, se afsnit D.A.14.1.5, og enten
  • Momsregistreringsnummeret, der er udstedt i et andet EU-land for virksomheden, der får leveret varer efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-3, se ovenfor, eller
  • Momsregistreringsnummeret, der er udstedt i et andet EU-land for det faste forretningssted mv. i det andet EU-land, som virksomheden overfører varer til efter ML § 34, stk. 1, nr. 4, se ovenfor.

Oplysningerne angives i praksis i fortoldningsangivelsen i forbindelse med fortoldningen. Se F.A.34.2.1 Udfyldelse af de enkelte rubrikker i fortoldningsangivelsen.

Leveringsbegrebet

Bemærk, at i forbindelse med ML § 34, stk. 1, nr. 1-3, er det momslovens almindelige leveringsbegreb, der anvendes. Ved levering af en vare forstås i momsloven overdragelsen af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Se evt. afsnit D.A.4.1.4 Levering af varer. Dvs. at der med levering ikke forstås salg transport/forsendelse.

Dokumentation for hensigt om transport/forsendelse

Hvis SKAT ønsker det, kan SKAT kan bestemme, at importøren for at få momsfritagelse ved indførsel af varer bestemt til andre EU-lande senest på indførselstidspunktet skal dokumentere, at varerne er bestemt til at blive transporteret/forsendt til et andet EU-land. Se momsbekendtgørelsens § 99, stk. 2, og momssystemdirektivets artikel 143, stk. 2.

Bemærk, at bekendtgørelsens § 99, stk. 2, anvender udtrykket "er bestemt til at blive leveret i et andet EU-land". I denne forbindelse skal "leveret" undtagelsesvist forstås som "transporteret eller forsendt", idet direktivets artikel 143, stk. 2, anvender udtrykket "er bestemt til at blive transporteret eller forsendt fra indførselsmedlemsstaten til en anden medlemsstat".

xEfter SKATs opfattelse betyder kravet om, at importøren på forlangende skal dokumentere, at varerne er bestemt til at blive transporteret/forsendt til et andet EU-land, at importøren på forlangende skal dokumentere, hvor det planlagte bestemmelsessted for varen er i forbindelsen med forsendelsen/transporten. Hvis SKAT forlanger denne dokumentation, skal den foreligge senest på indførselstidspunktet.x

Trekantshandel

Hvis ellers betingelserne for at anvende begge ordninger er opfyldt, så er det muligt at kombinere fritagelsesordningen efter ML § 36, stk. 1, nr. 5, og trekantshandel.

Om trekantshandel, se:

  • Afsnit A.B.4.2.2.2 om angivelses- og oplysningskrav i forbindelse med leverancer af varer ved trekantshandel inden for EU.
  • Afsnit D.A.4.8.1 om erhvervelsesmoms af varer, herunder betingelser for, at danske mellemhandlere kan undlade at betale dansk erhvervelsesmoms i forbindelse med trekantshandel mellem to andre EU-lande.
  • Afsnit D.A.10.1.1.3 om levering af varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande.
  • Afsnit D.A.10.2 om fritagelse for erhvervelsesmoms, herunder betingelserne for, at udenlandske mellemhandlere kan undlade at betale dansk erhvervelsesmoms i forbindelse med trekantshandel mellem Danmark og et andet EU-land.

Bemærk, at det ikke er en betingelse for momsfritagelse efter ML § 34, stk. 1, nr. 1, at erhververens registreringsland er sammenfaldende med det andet EU-land, som varen transporteres eller forsendes til. Se D.A.10.1.1.3. Bemærk også, at det heller ikke efter de særlige oplysningskrav, se ovenfor, er et krav, at der er sammenfald mellem erhververens registreringsland, og det andet EU-land, som varen transporteres eller forsendes til.

Der er alene krav om sammenfald mellem registreringslandet, og det andet EU-land, som varen transporteres eller forsendes til, hvis importøren ikke sælger varen, men overfører varen til sig selv i et andet EU-land. Denne sidste situation er imidlertid ikke omfattet af reglerne om trekantshandel.

Listeindberetning

De særlige listeindberetningsregler for mellemhandlere, se evt. afsnit A.B.4.2.2.2, skal ses i sammenhæng med de almindelige listeindberetningsregler, se evt. afsnit A.B.4.2.2.1. Når fritagelsesordningen efter ML § 36, stk. 1, nr. 5, kombineres med trekantshandel, skal importøren derfor medtage salget til den udenlandske mellemhandler på normal vis i sin listeindberetning. Mellemhandleren skal medtage sit salg til sin kunde i den særlige mellemhandlerlisteindberetning. På den måde vil myndighederne i det EU-land, som varerne er blevet transporteret/forsendt til, modtage listeindberetning om de varer, som er indført i Danmark, leveret (solgt) til en mellemhandler i et andet EU-land og transporteret/forsendt fra Danmark til mellemhandlerens kunde i et tredje EU-land.

Importøren skal angive mellemhandlerens momsregistreringsnummer i fortoldningsangivelsen, se de særlige oplysningskrav omtalt ovenfor, sådan at SKAT kan sammenholde oplysningerne i importørens fortoldningsangivelser og listeindberetninger. Se de særlige oplysningskrav omtalt ovenfor.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2013.471.LSR

Et selskab blev anset for debitor for toldskyld efter EF-Toldkodeksens artikel 201, stk. 3, og som betalingspligtig for importmoms efter ML § 46, stk. 4, samt nægtet momsfradrag for importmomsen efter ML § 37, stk. 2, nr. 3, jf. § 37, stk. 1. Selskabet er ikke berettiget til at foretage fradrag for det skyldige momsbeløb, da der ikke er tale om indkøb m.v. af varer, der anvendes til brug for selskabets momspligtige leverancer.

Landsskatteretten fandt også, at selskabet ikke opfyldte betingelserne for momsfritagelse efter ML § 36, stk. 1, nr. 5, og det, der nu er momsbekendtgørelsens § 99 (tidligere bekendtgørelsens § 73 a).