Forskellige forretningsstrategier kan have en betydning for afregningspriserne og dermed også på vurderingen af armslængdeprisen.
Det er derfor vigtigt, at dokumentationen indeholder en redegørelse for de strategiske tiltag, der har betydning for prisfastsættelsen. Eksempler på sådanne strategiske tiltag kan være forøgede udgifter til markedsføring eller forskning og udvikling for at kunne trænge ind på et nyt marked eller opnå vækst i markedsandele på allerede eksisterende markeder.
De strategiske tiltag skal identificeres og beskrives, herunder
- målet med det strategiske tiltag
- hvordan målet søges nået
- hvilke overvejelser, der er lagt til grund for de strategiske tiltag
- hvorfor og hvordan de strategiske tiltag påvirker priser og avancer.
Ved et fejlslagent strategisk tiltag skal der redegøres for tiltag (eller overvejelser herom), der er gennemført eller forventes gennemført for at justere på det fejlslagne strategiske tiltag. En virksomhed kan naturligvis have forskellige strategiske tiltag for de enkelte produkter og markeder. I det tilfælde skal de beskrives enkeltvis.
Beskrivelsen af forretningsstrategier skal også indeholde en beskrivelse af, hvem der kontrollerer risikoen ved et strategisk tiltag.
Se også
Afsnit C.D.11.3.1.5.
Afsnit C.D.11.5.
TPG 1.114 - 1.118.