Indhold
Dette afsnit handler om beskatningsret for det land, hvor det udloddende selskab er hjemmehørende.
Afsnittet indeholder:
- Hovedregel
- Undtagelser
- Oversigt over beskatning af udbytte i danske DBO'er, når Danmark er kildeland
- Tilbagebetaling af dansk udbytteskat
- Tilbagebetaling af udenlandsk udbytteskat.
Hovedregel
Det land, hvor det udloddende selskab er hjemmehørende (kildelandet), kan beskatte modtageren af udbyttet. Skatten kan dog ikke overstige 15 pct. af udbyttets bruttobeløb. Se modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, litra b.
Bemærk
Satsen på 15 pct. er modeloverenskomstens udgangspunkt for almindelige aktionærer. Nogle danske DBO'er indeholder andre procentsatser for almindelige aktionærer.
DBO'ens sats regulerer som udgangspunkt ikke det enkelte lands bestemmelser om indeholdelse af udbytteskat. Enkelte lande har dog indgået særlige aftaler om dette.
Hvis et kildeland indeholder skat af udbytte med en højere sats end det er aftalt i DBO'en, kan den for meget betalte skat søges tilbage. Se nedenfor i afsnittet om tilbagesøgning af kildeskat.
Se også
Undtagelser
Det land, hvor det udloddende selskab er hjemmehørende (kildelandet), kan for visse aktionærers vedkommende
- undlade at beskatte det udbytte, de modtager, eller
- beskatte det udbytte, de modtager, men med en lavere sats end den, der gælder for almindelige aktionærer.
Der er mange undtagelser og mange forskellige skattesatser i de danske DBO'er. Nedenfor nævnes de vigtigste og mest almindelige undtagelser. Opregningen er ikke udtømmende. Særreglerne er omtalt under de enkelte landes DBO'er.
Datterselskabsudbytte
Udbytte, som et datterselskab i det ene land betaler til sit moderselskab i det andet land, kan kildelandet typisk beskatte med en lavere procentsats. I modeloverenskomsten er procentsatsen 5. Se modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, litra a.
I en række nyere danske DBO'er procentsatsen 0. Det betyder, at kildelandet ikke må beskatte datterselskabsudbytte.
Et selskab er i denne sammenhæng moderselskab, hvis det ejer en vis andel af kapitalen i det andet selskab. I modeloverenskomsten er denne ejerandel sat til 25 pct. I en række nyere danske DBO'er er andelen 10 pct. Udtrykket kapital skal grundlæggende forstås sådan, at det henviser til, hvad der er kapital ifølge selskabsretten. Se punkt 15 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 10 for en uddybning.
Modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, litra a, stiller ikke noget krav om, at moderselskabet skal have ejet kapitalen i datterselskabet i en periode. I en række nyere danske DBO'er stilles der derimod krav om en vis ejertid, fx ét år forud for udlodningen. Se også punkt 16 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 10.
Stater og statslige institutioner
Nogle danske DBO'er indeholder en bestemmelse, som friholder
- den anden stat
- dens centralbank
- andre offentlige myndigheder og offentlige institutioner, som kontrolleres af regeringen i den anden stat, fra beskatning i kildelandet.
Bestemmelsen kan enten være et særligt stykke i artikel 10 eller et litra under artikel 10, stk. 2, hvor procentsatsen for kildelandets beskatning er sat til 0.
Mange lande afstår i deres eget retssystem fra at beskatte udbytte, som et selskab i landet betaler direkte til staten i det andet land eller til statslige institutioner i det andet land som fx landets nationalbank. Danmark og mange andre lande gør det, fordi den fremmede stat anses for omfattet af det immunitetsprincip der knytter sig til fremmede stater. Se punkt 6.38 og 6.39 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 1. Se også TfS 1994, 236 DEP og afsnit C.F.8.2.2.1.4 om, i hvilken udstrækning stater og andre offentlige myndigheder og institutioner er omfattet af modeloverenskomsten.
En række lande kan dog kun afstå fra at beskatte udbyttebetalinger til andre stater mv., hvis der er en særlig hjemmel til det i DBO'en.
Pensionskasser
En række nyere danske DBO'er indeholder en bestemmelse, som fritager udbytte, der betales til pensionskasser og andre skattemæssigt anerkendte pensionsordninger i det andet land, fra kildelandets udbyttebeskatning. Bestemmelsen står typisk som et litra under modeloverenskomstens artikel 10, stk. 2, hvor procentsatsen for kildelandets beskatning er sat til 0.
Om dansk beskatning af pensionsafkast se afsnit C.G.3.3.4. om skat betalt til fremmed stat, Grønland eller Færøerne.
Se også
- C.F.8.1.1 om kildeland, bopælsland og hvad det vil sige at have beskatningsretten
- C.F.8.2.2.1.4 (artikel 1) om stater, andre offentlige myndigheder og institutioner
- C.F.8.2.2.4 (artikel 4) oOversigt over beskatning af udbytte i danske DBO'er, når Danmark er kildelandm skattemæssigt hjemsted.
x
Oversigt over beskatning af udbytte i danske DBO'er, når Danmark er kildeland
Nedenfor findes en oversigt over Danmarks beskatningsret til udbytte efter en DBO. Oversigten indeholder procentsatsen for almindelige aktionærer og i moder-/datterselskabsforhold. Hvis der er en særlig bestemmelse i en DBO vedrørende staten, offentlige institutioner mv. eller pensionskasser, fremgår procentsatsen af rubrikken.
Hvis en DBO afviger fra artikel 10 i OECD's modeloverenskomst, fremgår det af rubrikken "Bemærk".
OECD's modeloverenskomst artikel 10 omhandler udbytte, der udbetales af et selskab, der er hjemmehørende i en af de kontraherende stater til en person, som er hjemmehørende i den anden kontraherende stat.
Udtrykket "selskab" betyder enhver juridisk person eller anden sammenslutning, der i skattemæssig henseende behandles som en juridisk person.
Udtrykket "person" omfatter en fysisk person, et selskab og enhver anden sammenslutning af personer.
Udtrykket "hjemmehørende" omfatter enhver person, som i henhold til lovgivningen i denne stat er skattepligtig der på grund af hjemsted, bopæl, ledelsens sæde eller et andet lignende kriterium. Udtrykket omfatter tillige staten, enhver politisk underafdeling og lokal myndighed. Dog omfatter udtrykket ikke en person, som er skattepligtig til den pågældende stat udelukkende af indkomst fra kilder i denne stat.
Udbytte kan beskattes i bopælslandet, men kildelandet kan med visse begrænsninger også beskatte udbytte fra selskaber i kildelandet.
Hvis der ikke er anført noget i rubrikken "Bemærk" i skemaet nedenfor, betyder det, at den pågældende DBO følger OECD's modeloverenskomst med hensyn til kildelandets beskatningsret. Det vil i moder-/datterselskabforhold sige, at
- den retmæssige ejer er et selskab, som ikke er et interessentskab, og som
- direkte ejer mindst 25% af kapitalen i det selskab, der udbetaler udbyttet
Procentsatsen for indeholdelse af udbytteskat efter DBO'erne fremgår under rubrikken Moder-/datterselskabsforhold, og afviger i mange DBO'er fra de 5 pct. i OECD-modellen.
Bemærk
Skemaet viser kun Danmarks beskatningsret ifølge DBO'erne. Beskatningsretten kan være begrænset af Danmarks interne regler for beskatning af udbytte.
x
Land |
Alm. aktionær
(Angivet i pct.)
|
Moder-/ datterselskabs- forhold
(Angivet i pct.)
|
Stat, offentlige institutioner m. fl.
(Angivet i pct.)
|
Pensionskasse og lignende
(Angivet i pct)
|
Bemærk
|
Argentina
|
15
|
10
|
|
|
C.F.9.2.1.5.2 |
Australien
|
15
|
15
|
|
|
C.F.9.2.1.8.2 |
Bangladesh
|
15
|
10*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.2.3.2.x |
Belarus (SNG)
|
15
|
15
|
|
|
C.F.9.2.2.5 |
Belgien
|
15
|
0
|
|
|
C.F.9.2.2.6.2 |
Brasilien
|
25
|
25
|
|
|
C.F.9.2.2.10.2 |
Bulgarien
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.2.12.2 |
Canada
|
15
|
5
|
|
0* |
x*Retmæssig ejer, se artikel 30, C.F.9.2.3.2.2.x
|
Chile
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.3.4.2 |
Cypern
|
15
|
0*
|
0**
|
0**
|
x* Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.3.9.2. * Ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.3.9.2. **Retmæssig ejer, se artikel 10, C.F.9.2.3.9.2x
|
Egypten
|
20
|
15
|
|
|
C.F.9.2.5.1.2 |
Estland
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.5.4.2 |
Filippinerne
|
15
|
10
|
|
|
C.F.9.2.6.1.2 |
Finland (Norden)
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2
Særregel for personsammenslutninger og dødsboer, se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2x
|
Færøerne (Norden)
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2.
Særregel for personsammenslutninger og dødsboer, se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2x
|
Georgien
|
10
|
0/5*
|
0
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, stk. 2, litra a og c, C.F.9.2.7.2.2.x |
Ghana
|
15
|
5*
|
5**
|
5** |
x*Ejerandel, se artikel 10 **Retmæssig ejer, se artikel 10, C.F.9.2.7.3.2. Subsidiær beskatningsret, se artikel 23, C.F.9.2.7.3.2.x
|
Grækenland
|
18
|
18
|
|
|
C.F.9.2.7.6.2 |
Grønland
|
15
|
0*
|
|
|
xEjertid, se artikel 10, C.F.9.2.7.7.2.x |
Indien
|
25
|
15
|
|
|
C.F.9.2.9.1.2 |
Indonesien
|
20
|
10
|
|
|
C.F.9.2.9.2.2 |
Irland
|
15*
|
0*
|
|
|
x*Retmæssig ejer, se artikel 10.xSubsidiær beskatningsret, se artikel 23, stk. 5, C.F.9.2.9.4.2.
|
Island (Norden)
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel. Særregel for personsammenslutninger og dødsboer. Se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2x. |
Israel
|
10
|
0*
|
0
|
0
|
x*Ejerandel og ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.9.7.2.x
|
Italien
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejertid, se artikel 10, stk. 2, litra a, C.F.9.2.9.8.2.x |
Jamaica
|
15
|
10*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10. Subsidiær beskatningsret, se artikel 24, stk. 4. Bortfald af skattefritagelse, se artikel 14. C.F.9.2.10.1.2.x |
Japan
|
15
|
10*
|
|
|
x*Ejerandel og ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.10.2.2.x |
Jugoslavien
|
15
|
5*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.10.5.2.x |
Kenya
|
30
|
20*
|
|
|
x*Ejerandel og ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.11.2.2.x |
Kina
|
10
|
5
|
|
|
C.F.9.2.11.3.2 |
Kirgisistan (SNG)
|
15
|
15
|
|
|
C.F.9.2.11.4 |
Korea (Syd)
|
15
|
15
|
|
|
C.F.9.2.11.5.2 |
Kroatien
|
10
|
5*
|
|
5**
|
x*Ejertid, se artikel 10 C.F.9.2.11.6.2. **Retmæssig ejer, se artikel 10, C.F.9.2.11.6.2.x
|
xKuwaitx
|
15
|
0*
|
0** |
5**
|
x *Ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.11.7.2. **Retmæssig ejer, se artikel 10, C.F.9.2.11.7.2.x
|
Letland
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.12.1.2 |
Litauen
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.12.5.2 |
Luxembourg
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.12.6.2 |
Makedonien
|
15
|
5*
|
|
0**
|
x *Ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.13.2. **Retmæssig ejer, se artikel 10, C.F.9.2.13.2.x
|
Malaysia
|
0
|
0
|
|
|
xSe artikel 10 om betingelse for skattefritagelse i DK, C.F.9.2.13.2.2.x
Subsidiær beskatningsret, se artikel 21 A, C.F.9.2.13.2.2.
|
Malta
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejertid, se artikel 10, C.F.9.2.13.4.2.xx Subsidiær beskatningsret, artikel 24, C.F.9.2.13.4.2.
|
Marokko
|
25
|
10
|
|
|
C.F.9.2.13.5.2 |
Mexico
|
15
|
0
|
|
|
C.F.9.2.13.8.2 |
Montenegro (Jugoslavien)
|
15
|
5*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.10.5.2.x |
Nederlandene
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.14.1.2.x |
New Zealand
|
15
|
15
|
|
|
C.F.9.2.14.3.2 |
Nordirland (Storbritannien)
|
15
|
0
|
|
|
Subsidiær beskatningsret, se artikel 28, C.F.9.2.18.16.2 |
Norge (Norden)
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2.
Særregel for personsammenslutninger og dødsboer. Se artikel 10, C.F.9.2.14.6.2.x
|
Pakistan
|
15
|
15
|
|
|
Se C.F.9.2.15.1.2. |
Polen
|
15
|
0*
|
|
5
|
x*Ejertid se artikel 10, C.F.9.2.15.3.2.x
|
Portugal
|
10
|
0*
|
|
|
x*Betingelser i EU's moder/datterselskabsdirektiv skal være opfyldt, se artikel 10, C.F.9.2.15.4.2.x |
Rumænien
|
15
|
10
|
|
|
Se C.F.9.2.17.1.2 |
Rusland
|
10
|
10
|
|
|
Se C.F.9.2.17.2.2 |
Schweiz
|
15
|
0*
|
|
0**
|
x*Ejerandel, se artikel 10, jf. C.F.9.2.18.4.2. **Retmæssig ejer, se artikel 10, jf. C.F.9.2.18.4.2.x
|
Serbien
|
15
|
5*
|
|
|
C.F.9.2.18.5.2 |
Singapore
|
10
|
0*
|
|
5
|
x*Ejertid, se artikel 10, jf. C.F.9.2.18.7.2 .
Det er en betingelse for afkald på beskatning eller reduktion af skat på indkomst fra kilder i Danmark, at indkomsten hjemtages til Singapore, se artikel 22, stk. 1, jf. C.F.9.2.18.7.2. x
|
Slovakiet (Tjekkoslovakiet)
|
15
|
15
|
|
|
Se C.F.9.2.19.6.2. |
Slovenien
|
15
|
5*
|
|
5**
|
x*Ejertid. Særlig bestemmelse om interessentskaber, se artikel 10, jf. C.F.9.2.18.10.2.
**Retmæssig ejer, se artikel 10, jf. C.F.9.2.18.10.2.x
|
Sri Lanka
|
15
|
15
|
|
|
Se C.F.9.2.18.13.2. |
Storbritannien
|
15
|
0
|
|
|
xDanmark er som kildeland ikke forpligtet til at nedsætte skat på indkomst, som ikke er overført til Storbritannien og ikke er beskattet der, se artikel 10 og 28, stk. 1, jf. C.F.9.2.18.16.2.x
|
Sverige (Norden)
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel. Særregel for personsammenslutninger og dødsboer. Se artikel 10, jf. C.F.9.2.14.6.2.x |
Sydafrika
|
15
|
5
|
|
|
Se C.F.9.2.18.19.2. |
Taipei/Taiwan
|
10
|
10
|
|
|
Se C.F.9.2.19.2.2 |
Tanzania
|
15
|
15*
|
|
|
x*Retmæssig ejer og ejerandel, se artikel 10, jf. C.F.9.2.19.3.2 x |
Thailand
|
10
|
10*
|
|
|
x*Retmæssig ejer og ejerandel.
Subsidiær beskatningsret. Se artikel 10 og 24, jf. C.F.9.2.19.4.2.x
|
xTjekkietx
|
15
|
0*
|
|
0** |
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.19.5.2. **Retmæssig ejer, se artikel 10, C.F.9.2.19.5.2.x
|
Trinidad & Tobago
|
20
|
10*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.9.2.19.7.2.x |
Tunesien
|
15
|
15
|
|
|
C.F.9.2.19.8.2 |
Tyrkiet
|
20
|
15
|
|
|
C.F.9.2.19.11.2 |
Tyskland
|
15
|
5*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, C.F.19.2.12.2.x |
Uganda
|
15
|
10
|
0
|
|
C.F.9.2.20.1.2 |
Ukraine
|
15
|
5
|
|
|
C.F.9.2.20.2.2 |
Ungarn
|
15
|
0*
|
15 |
0* |
x*Retmæssig ejer, se artikel 10, jf. C.F.9.2.20.3.2.x |
USA
|
15
|
0/5*
|
0* |
0* |
x*Retsmæssig ejer og ejerandel, se artikel 10, jf. C.F.9.2.20.5.2.x |
Venezuela
|
15
|
5*
|
|
|
x*Retmæssig ejer, se artikel 10, jf. C.F.9.2.21.2.2.x |
Vietnam
|
15
|
5/10*
|
|
|
x*Retmæssig ejer og ejerandel, se artikel 10 og C.F.9.2.21.3.2.x |
Zambia
|
15
|
15*
|
|
|
x*Retmæssig ejer og ejerandel, se artikel 10, jf. C.F.9.2.22.1.2x |
Østrig
|
15
|
0*
|
|
|
x*Ejerandel, se artikel 10, jf. C.F.9.2.23.1.2.x |
Tilbagebetaling af dansk udbytteskat
Se afsnit A.B.4.1.4.2 om tilbagebetaling af dansk udbytteskat.
Tilbagebetaling af udenlandsk udbytteskat
Hvis et kildeland indeholder skat af udbytte med en højere sats end det er aftalt i DBO'en, kan den for meget betalte skat søges tilbage.
Anmodningen skal indgives til skattemyndighederne i det pågældende land. Oplysninger om tilbagesøgning, herunder hvilke blanketter, som eventuelt skal anvendes, må søges ved henvendelse til myndighederne i det pågældende land eller eventuelt det pågældende lands ambassade i Danmark. Enkelte lande har udarbejdet en særlig blanket og har meddelt hvor tilbagesøgningsanmodninger skal sendes til. Se afsnit C.F.9.2 om danske DBO'er og internationale aftaler.
Se også
Se også TfS 2000, 394 om attestation for pensionskasser og udloddende investeringsforeninger.