Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler, partikeludledningsafgift samt hvordan brændstofforbrugsafgiften opgøres.
Afsnittet indeholder:
- Afgiften for benzin og dieseldrevne biler
- Når der mangler oplysning om brændstofforbrug
- Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)
- Partikeludledningsafgift.
Afgiften for benzin og dieseldrevne biler
Der skal betales afgift af alle afgiftspligtige bilers brændstofforbrug. Afgiften beregnes ud fra det antal kilometer pr. liter som bilen kører. Antal kilometer pr. liter er enten anmeldt til Trafikstyrelsen eller fremlagt ved syn hos en synsvirksomhed med henblik på første registrering i Danmark. Se BRÆNDAL § 3.
Afgiften betales med de nedenfor under A eller B anførte beløb:
A. Benzindrevne biler mv.
Afgiftssatser | 2017 | 2018 |
A. Benzindrevne biler m.v. |
Afgift pr. halvår, kr. pr. bil |
Afgift pr. halvår, kr. pr. bil |
Kilometer pr. liter mindst |
20,0 |
310 |
330 |
Under |
20,0 |
men ikke under |
18,2 |
600 |
640 |
Under |
18,2 |
men ikke under |
16,7 |
890 |
940 |
Under |
16,7 |
men ikke under |
15,4 |
1.190 |
1.260 |
Under |
15,4 |
men ikke under |
14,3 |
1.480 |
1.570 |
Under |
14,3 |
men ikke under |
13,3 |
1.770 |
1.870 |
Under |
13,3 |
men ikke under |
12,5 |
2.060 |
2.180 |
Under |
12,5 |
men ikke under |
11,8 |
2.350 |
2.480 |
Under |
11,8 |
men ikke under |
11,1 |
2.640 |
2.790 |
Under |
11,1 |
men ikke under |
10,5 |
2.930 |
3.100 |
Under |
10,5 |
men ikke under |
10,0 |
3.230 |
3.410 |
Under |
10,0 |
men ikke under |
9,1 |
3.800 |
4.010 |
Under |
9,1 |
men ikke under |
8,3 |
4.400 |
4.650 |
Under |
8,3 |
men ikke under |
7,7 |
4.980 |
5.260 |
Under |
7,7 |
men ikke under |
7,1 |
5.560 |
5.870 |
Under |
7,1 |
men ikke under |
6,7 |
6.140 |
6.480 |
Under |
6,7 |
men ikke under |
6,3 |
6.730 |
7.110 |
Under |
6,3 |
men ikke under |
5,9 |
7.310 |
7.720 |
Under |
5,9 |
men ikke under |
5,6 |
7.890 |
8.330 |
Under |
5,6 |
men ikke under |
5,3 |
8.500 |
8.970 |
Under |
5,3 |
men ikke under |
5,0 |
9.080 |
9.580 |
Under |
5,0 |
men ikke under |
4,8 |
9.650 |
10.190 |
Under |
4,8 |
men ikke under |
4,5 |
10.230 |
10.800 |
Under |
4,5 |
|
|
10.830 |
11.430 |
Anm.: Det er kun udligningsafgiften, der betales af dieselbiler, der indekseres. Dog gælder det, at for 2018 forhøjes forbrugsafgiften med 5,5 pct., og rundes op til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10.
De angivne beløb gælder for afgiftsperioder, der begynder 1. januar 2015 eller senere, dog senest påbegyndt den 31. december 2017. For kalenderåret 2018 forhøjes beløbet med 5,5 pct. Beløbet oprundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Det fremkomne beløb opkræves i kalenderåret 2018 til og med kalenderåret 2020. Se BRÆNDAL § 3 stk. 11 og 13
B. Dieseldrevne biler mv.
Fra 2016 indekseres energiafgifterne og udligningsafgiften med udviklingen i nettoprisindekset. Afgiftssatsen for 2015 angiver grundbeløbet for den fremtidige indeksering.
Satser mv. | | 2017 | 2018 |
B. Dieseldrevne biler m.v.*) |
Grundbeløb for udligningsafgift i 2015-niveau, kr. pr. halvår |
Forbrugsafgift, kr. pr. halvår pr. bil |
Udligningsafgift, kr. pr. halvår pr. bil |
Afgift i alt kr. pr. halvår, pr. bil |
Forbrugsafgift, kr. pr. halvår pr. bil |
Udligningsafgift, kr. pr. halvår pr. bil |
Afgift i alt kr. pr. halvår, pr. bil |
Kilometer pr. liter mindst |
32,1 |
120 |
- |
130 |
130 |
- |
130 |
130 |
Under |
32,1 |
men ikke under |
28,1 |
580 |
- |
590 |
590 |
- |
600 |
600 |
Under |
28,1 |
men ikke under |
25,0 |
1.040 |
- |
1.060 |
1.060 |
- |
1.060 |
1.060 |
Under |
25,0 |
men ikke under |
22,5 |
1.130 |
310 |
1.150 |
1.460 |
330 |
1.160 |
1.490 |
Under |
22,5 |
men ikke under |
20,5 |
1.240 |
600 |
1.260 |
1.860 |
640 |
1.270 |
1.910 |
Under |
20,5 |
men ikke under |
18,8 |
1.340 |
890 |
1.360 |
2.250 |
940 |
1.370 |
2.310 |
Under |
18,8 |
men ikke under |
17,3 |
1.450 |
1.190 |
1.480 |
2.670 |
1.260 |
1.480 |
2.740 |
Under |
17,3 |
men ikke under |
16,1 |
1.550 |
1.480 |
1.580 |
3.060 |
1.570 |
1.580 |
3.150 |
Under |
16,1 |
men ikke under |
15,0 |
1.670 |
1.770 |
1.700 |
3.470 |
1.870 |
1.710 |
3.580 |
Under |
15,0 |
men ikke under |
14,1 |
1.790 |
2.060 |
1.820 |
3.880 |
2.180 |
1.830 |
4.010 |
Under |
14,1 |
men ikke under |
13,2 |
1.910 |
2.350 |
1.940 |
4.290 |
2.480 |
1.950 |
4.430 |
Under |
13,2 |
men ikke under |
12,5 |
2.030 |
2.640 |
2.060 |
4.700 |
2.790 |
2.070 |
4.860 |
Under |
12,5 |
men ikke under |
11,9 |
2.130 |
2.930 |
2.160 |
5.090 |
3.100 |
2.180 |
5.280 |
Under |
11,9 |
men ikke under |
11,3 |
2.230 |
3.230 |
2.270 |
5.500 |
3.410 |
2.280 |
5.690 |
Under |
11,3 |
men ikke under |
10,2 |
2.470 |
3.800 |
2.510 |
6.310 |
4.010 |
2.520 |
6.530 |
Under |
10,2 |
men ikke under |
9,4 |
2.680 |
4.400 |
2.720 |
7.120 |
4.650 |
2.740 |
7.390 |
Under |
9,4 |
men ikke under |
8,7 |
2.890 |
4.980 |
2.940 |
7.920 |
5.260 |
2.950 |
8.210 |
Under |
8,7 |
men ikke under |
8,1 |
3.140 |
5.560 |
3.190 |
8.750 |
5.870 |
3.200 |
9.070 |
Under |
8,1 |
men ikke under |
7,5 |
3.320 |
6.140 |
3.370 |
9.510 |
6.480 |
3.390 |
9.870 |
Under |
7,5 |
men ikke under |
7,0 |
3.530 |
6.730 |
3.580 |
10.310 |
7.110 |
3.600 |
10.710 |
Under |
7,0 |
men ikke under |
6,6 |
3.790 |
7.310 |
3.850 |
11.160 |
7.720 |
3.870 |
11.590 |
Under |
6,6 |
men ikke under |
6,2 |
3.990 |
7.890 |
4.050 |
11.940 |
8.330 |
4.070 |
12.400 |
Under |
6,2 |
men ikke under |
5,9 |
4.200 |
8.500 |
4.260 |
12.760 |
8.970 |
4.280 |
13.250 |
Under |
5,9 |
men ikke under |
5,6 |
4.450 |
9.080 |
4.520 |
13.600 |
9.580 |
4.540 |
14.120 |
Under |
5,6 |
men ikke under |
5,4 |
4.670 |
9.650 |
4.740 |
14.390 |
10.190 |
4.760 |
14.950 |
Under |
5,4 |
men ikke under |
5,1 |
4.960 |
10.230 |
5.030 |
15.260 |
10.800 |
5.060 |
15.860 |
Under |
5,1 |
|
|
5.190 |
10.830 |
5.270 |
16.100 |
11.430 |
5.290 |
16.720 |
Anm.: Det er kun udligningsafgiften, der betales af dieselbiler, der indekseres.
Fra og med kalenderåret 2016 og til og med kalenderåret 2020 reguleres udligningsafgiften på baggrund af nettoprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for kalenderåret, som satsen skal gælde for. Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme procent, som nettoprisindekset er ændret i forhold til niveauet i 2013. Den procentvise ændring beregnes med én decimal. Det beløb, der fremkommer efter procentreguleringen, afrundes opad til nærmest kronebeløb, der er deleligt med 10. Se BRÆNDAL § 3 stk. 12.
For kalenderåret 2018 forhøjes forbrugsafgiften med 5,5 pct. Beløbet oprundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Det fremkomne beløb opkræves i kalenderåret 2018 til og med kalenderåret 2020. Se BRÆNDAL § 3 stk. 13.
Når der mangler oplysning om brændstofforbrug
Hvis der ikke foreligger anmeldelse om en benzindreven bils brændstofforbrug, opgøres dette i liter pr. 100 km. Forbruget beregnes som summen af et fast element på 3 l pr. 100 km og et variabelt element, der beregnes som 0,5 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Ved en bils egenvægt forstås vægten af bilen med tilbehør, som bilen normalt medfører. For biler der er dieseldrevene, fastsættes forbruget i liter pr. 100 km ved at reducere forbruget beregnet efter benzindrevne biler med 12,5 pct. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand, samt fører medregnes ikke. Se BRÆNDAL § 3, stk. 2.
For diesel- og benzindrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysning om et brændstofforbrug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, fastsættes brændstofforbruget som summen af et fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg. For dieseldrevne biler, der mindst opfylder emissionsnorm Euro 6,udgør det faste element 6,4 l pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 7,4 l pr. 100 km, og for dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste element 9,0 l pr. 100 km. For benzindrevne biler beregnes forbruget som for dieseldrevne biler, og forbruget forhøjes herefter med 10 pct. Se BRÆNDAL § 3, stk. 2, 5. pkt. og BRÆNDAL § 3, stk. 9, jf. lov nr. 650 af 8. juni 2016.
xAf natur- og biogasdrevne biler betales afgift som af dieseldrevne biler, jf. stk. 1, litra B. Foreligger der oplysninger om bilens forbrug af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer, omregnes dette forbrug til antal kilometer pr. liter diesel. Omregningen fra bilens forbrug af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer til dieselforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste forbrug af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer med en fast faktor på 0,00907. Foreligger der ikke oplysning om bilens forbrug af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer, betales afgift efter den i § 3, stk. 2, 2. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 3.x
Af eldrevne biler betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens forbrug af Wh pr. kilometer, omregnes dette forbrug til antal kilometer pr. liter benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. kilometer, fastsættes energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som summen af et fast element på 0,1 l pr. 100 km og et variabelt element udtrykt i liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1 pct. af bilens egenvægt i kilogram. Se BEÆNDAL § 3, stk. 4.
Af biler, der drives af el i kombination med benzin, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og benzinforbrug målt i liter pr. 100 km, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og benzinforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 5.
Af biler, der drives af el i kombination med diesel, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og dieselforbrug målt i liter pr. kilometer, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. 100 km med en fast faktor på 91,25. Bilens dieselforbrug målt i liter pr. 100 km omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at gange med bilens dieselforbrug målt i liter pr. 100 km med en fast faktor på 1,092. Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens dieselforbrug pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 6.
Af biler, der drives af el i kombination med natur- og biogas, og hvor opladning kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning, betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens xforbrug af natur- og biogas målt i kubikmeterx pr. kilometer, foretages en omregning til et samlet benzinforbrug målt i liter pr. 100 km. Ved denne omregning beregnes energiforbruget målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. xBilens forbrug af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer omregnes til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km ved at dividere det målte forbrug af natur- og biogas i kubikmeter pr. kilometer med en fast faktor på 0,00831.x Foreligger der ikke oplysning om bilens energiforbrug målt i Wh pr. kilometer og bilens xforbrug af natur- og biogas målt i kubikmeterx pr. kilometer, betales afgift efter den i stk. 2, 1. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 7.
Af brændselscelledrevne biler betales afgift som af benzindrevne biler, jf. stk. 1, litra A. Foreligger der oplysning om bilens forbrug af Wh pr. kilometer, omregnes forbruget til antal kilometer pr. liter benzin. Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. kilometer til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. kilometer med en fast faktor på 91,25. Foreligger der ikke oplysning om energiforbruget målt i Wh pr. kilometer fastsættes energiforbruget i liter benzin pr. 100 km som summen af et fast element på 0,1 l pr. 100 km og et variabelt element udtrykt i liter benzin pr. 100 km, der beregnes som 0,1 pct. af bilens egenvægt i kilogram.Se BRÆNDAL § 3, stk. 8.
Se LOV nr 1889 af 29/12/2015 vedrørende BRÆNDAL § 3, stk. 3-8.
Af biler, der ikke omfattes af stk. 1-9, betales afgift som af dieseldrevne biler efter den i stk. 2, 2. pkt., foretagne omregning. Se BRÆNDAL § 3, stk. 10.
Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)
For varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales et tillæg for privat anvendelse og for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse. Se BRÆNDAL § 3a. Se afsnit E.A.8.4.3 om privatbenyttelsesafgift.
Partikeludledningsafgift
For dieseldrevne person- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales i visse tilfælde et tillæg på 1.000 kr. om året.
Dette gælder kun, hvis partikeludslippet enten ikke er målt eller er målt til mere end 5 mg pr. kilometer ved typegodkendelse i henhold til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emission fra motorkøretøjer eller i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. Se BRÆNDAL § 3b.
Der skal ikke betales tillæg for en bil, hvis bilen efterfølgende er monteret med et godkendt partikelfilter.
Kontrollen af, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker, skal foretages af en synsvirksomhed. Trafikstyrelsen fastsætter regler om godkendelse af disse partikelfiltre til eftermontering og om den kontrol, synsvirksomheden skal foretage. Pligten til at betale tillægget bortfalder fra det tidspunkt, hvor SKAT modtager en anmeldelse fra synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker.
Se også
Se bekendtgørelse nr. 1474 af 21. december 2009 om fritagelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af partikelfilter.