Indhold

Dette afsnit beskriver, hvordan afgiften betales tilbage til storkunder.

Afsnittet indeholder:

  • Tilbagebetaling af afgift for tinglysning i eTl
  • Tilbagebetaling af afgiften for registrering i Skibsregistret og Luftfartøjsregistret.

Se også

  • E.B.2.8. om, hvordan der ansøges om tilbagebetaling
  • E.B.2.10 om storkundeordningen.

Tilbagebetaling af afgift for tinglysning i eTl

Ansøger virksomheden om tilbagebetaling af afgift for tinglysning i eTl, skal virksomheden sende en ansøgning om tilbagebetaling til SKAT via ekspeditionen "Afgiftsgodtgørelse" i eTl.

Når virksomheden har ansøgt om tilbagebetaling af afgiften i eTl, bogfører virksomheden beløbet som "indgående afgift" i den afgiftsperiode (kalendermåned), hvori ansøgningen er sendt til SKAT via eTl.

Virksomheden vil efterfølgende modtage en afgørelse fra SKAT om tilbagebetalingen kan godkendes.

Tilbagebetaling af afgiften for registrering i Skibsregistret og Luftfartøjsregistret

Når afgiften er betalt for registrering af et papirbaseret dokument i Skibsregistret og Luftfartøjsregistret, søges afgiften tilbagebetalt ved at sende ansøgning og dokumenter til SKAT.

Når ansøgningen er sendt til SKAT, kan virksomheden bogføre beløbet som indgående afgift på månedsangivelsen, som indberettes via SKATs TastSelv system.

Er betingelserne for tilbagebetaling opfyldt, sender SKAT blanketten tilbage med påtegning om, at ansøgningen er godkendt.