Indhold

Dette afsnit handler om pligter til at indberette oplysninger om pantebreve, der er i depot, og pantebreve mv., der ikke er i depot.

Afsnittet indeholder:

  • Pantebreve, der er i depot
  • Pantebreve og gældsbreve, der ikke er i depot.

Pantebreve, der er i depot

Indberetningspligten

Indberetningspligten omfatter den, der som led i sit erhverv modtager pantebreve med pant i fast ejendom i depot til forvaltning. Se SKL 8 Q.

Kredsen af indberetningspligtige, der er nævnt i bestemmelsen, er ikke udtømmende, idet alle, der modtager nævnte pantebreve i depot til forvaltning, er omfattet. Sikkerhedsdepoter er omfattet, hvis den, der fører depotet, også forestår opkrævningen af ydelserne.

►Bemærk◄

►Indberetningspligten omfatter ikke pligt til at indberette oplysning om kautionister, når disse inddækker en låntagers forpligtelser.◄

Adgang til at blive konkret fritaget for indberetningspligten

Når praktiske forhold taler for det, og oplysningen har mindre betydning for skattekontrollen, kan skatteministeren i medfør heraf fritage for eller lempe indberetningspligten for enkelte grupper af indberetningspligtige eller for visse kontoarter. Se SKL 8 H, stk. 4, § 8 P, stk. 4, og § 8 Q, stk. 3.

Indberetning af kvartårlig rentetilskrivning mv. 

Den, der i forvejen har pligt til at indberette om renter af pantebreve i depot efter SKL § 8 Q, skal til SKAT indberette følgende oplysninger om kvartårlig rentetilskrivning mv. af pantebreve i depot:

  • Indberetningen skal omfatte fysiske personer, som har et cpr-nr.
  • Undtaget fra indberetningspligten er:
    • Låneforhold, hvor der er tre eller flere låntagere med hjemsted eller bopæl i Danmark.
    • Veksler.
    • Lån, hvoraf renten efter LL § 17 A ikke kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
  • Indberetningen skal indeholde
    • oplysninger til identifikation af låntager efter indberetningsbekendtgørelsens § 4, og
    • oplysninger om konto- og låneforholdet.
  • Indberetningen skal omfatte
    • de samlede ordinære renteudgifter af pantebreve i depot
    • samt reservefonds- og administrationsbidrag,
    • som er tilskrevet eller opkrævet fra kalenderårets start til udgangen af det kvartal, der indberettes om.
  • Indberetningen skal foretages for hvert låneforhold.
  • Fristen for indberetning er den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet, men omfatter ikke årets sidste kvartal.

Se

Pantebreve og gældsbreve, der ikke er i depot 

Indberetningspligten i skattekontrollovens § 7L, stk. 1 gælder ligeledes for pantebreve og gældsbreve, der ikke er i depot.