Uddelegering af rettigheder (Revisorordningen)
"Revisorordningen" bruges, når I ønsker at uddelegere jeres rettigheder til at indberette til en anden virksomhed fx et bureau.

Tildeling af rettigheder via "Revisorordningen" fungerer på tværs af indberetningskanaler. Tildelingen af rettigheder begrænser altså ikke indberetters valg af indberetningskanal, men afgrænser rettigheden til den valgte rentetype og efter niveau (se-adgang eller indberet-adgang). Se oversigt over alle rettighedstyper nederst i afsnittet.

Eksempel:

I indberetter selv rentetype Prioritetslån via TastSelv Erhverv filoverførsel, men bruger bureau til indberetning af rentetype Udlån.

Her uddelegeres rettighed "Rente - Prioritetslån - indberet" til en intern medarbejder, og indberetningen sker via TastSelv Erhverv filoverførsel.
Rettighed "Rente - Udlån - indberet" gives til bureauet, som skal foretage jeres indberetning af rentetype Udlån.

Ved uddelegering af rettigheder til fx et bureau anbefaler vi, at bureauet autoriseres til både se- og indberetningsadgang. Det er nødvendigt for, at bureauet kan autorisere sine medarbejdere til fx kun at have se-adgang.

Tilmelding til "Revisorordningen

Tilmelding til "Revisorordningen" sker i 3 trin.  

Trin 1:

Bureauet logger ind på TastSelv Erhverv som NemID administrator (LRA) eller som medarbejder med administrator-rettigheder, og tilmelde sig "Revisorordningen".

Trin 2:

Den indberetningspligtige logger ind på TastSelv Erhverv som NemID administrator og uddelegere sine rettigheder til bureauet. Det er muligt at uddelegere en eller flere rettigheder.

Trin 3:

Bureauet logger ind på TastSelv Erhverv og give rettigheder til, at en eller flere af deres medarbejdere kan indberette på vegne af den indberetningspligtige.

Vælg mellem følgende rettigheder, som følger de pligter, virksomheden er tilmeldt.

Der er to typer rettighed pr. rentetype:

Rettigheden "se indberetning"

Giver adgang til at se tidligere indberetninger på den valgte rentetype.

Rettigheden "indberet"

Giver adgang til både at indberette og se tidligere indberetninger på den valgte rentetype.

Rente - indlån - se indberetning

Rente - indlån - indberet

Rente - udlån - se indberetning

Rente - udlån - indberet

Rente - prioritetslån - se indberetning

Rente - prioritetslån - indberet

Rente - pantebreve i depot - se indberetning

Rente - pantebreve i depot - indberet

Særligt ved uddelegering af rettigheder til eksterne, fx bureau

Den som har rettighed til at se eller rette indberetninger på vegne af en indberetningspligtig (gælder både interne medarbejdere og fx et bureau) har adgang til at se eller rette alle indberetninger for den indberetningspligtige indenfor den rentetype, hvor rettigheden er givet, fx Udlån.

Eksempel:

Situation
En indberetningspligtig giver tilladelse til 3 forskellige bureauer, som alle laver indberetning for den indberetningspligtig til rentetype Udlån. 

Konsekvens

Alle 3 bureauer kan se alle indberetninger til rentetype Udlån for denne indberetningspligtige.
Det gælder også indberetninger, som den indberetningspligtige eventuelt selv foretager og de, som de øvrige bureauer laver.
Det gælder også al historik for denne rentetype.

Muligheden for, at der kan ske rettelser tilbage i tid ved fx skift af bureau, er hermed til stede.
Ønsker den indberetningspligtige at begrænse brugen af uddelegerede roller og rettigheder, må det ske ved aftale i mellem den indberetningspligtige og det valgte bureau.



Læs mere om registrering af certifikater, roller og rettigheder her.