Forvaltningsloven gælder for anmodninger om aktindsigt i afgørelsessager, hvori den, der fremsætter anmodningen, er part. Se FVL § 9, stk. 1.
Forvaltningsloven indeholder ikke en definition af partsbegrebet, men udtrykket skal forstås i overensstemmelse med det almindelige forvaltningsretlige partsbegreb, herunder den praksis, der har udviklet sig i tilknytning hertil. Der henvises til A.A.7.2 Partsbegrebet.
Afgørelsens adressat, dvs. den person afgørelsen rettes til, er utvivlsomt part. Men også andre end adressaten kan være part.
Andre personer, der har en væsentlig, direkte, individuel og retlig interesse (af økonomisk eller personlig art) i sagens afgørelse og udfald, anses ligeledes for parter.
Eksempel
Anmeldere vil normalt ikke være parter i en eventuel sag, der rejses på grundlag af anmeldelsen.
Hvis anmelderen imidlertid har en væsentlig, direkte, individuel og retlig interesse i sagens udfald, fx som følge af at et erstatningskrav kan gøres gældende, vil den pågældende dog have stilling som part.
I en sag, der bl.a. vedrørte bilforhandleres adgang til aktindsigt i bilimportørens mindstebeskatningspriser (indkøbspris med tillæg af avance), fandt Landsskatteretten (LSR), at bilforhandlere ikke kunne anses for parter i forvaltningslovens forstand i sager, hvor bilimportører foretager indberetning til SKAT af standardpriser og mindstebeskatningspriser. LSR fandt samtidig, at bilforhandlere, der er registreret efter registreringsafgiftslovens § 14, er parter i deres individuelle registreringsafgiftssager i SKAT og kan anmode om at blive gjort bekendt med disse sagers dokumenter, herunder dokumenter vedrørende standardpriser og mindstebeskatningspriser. Det beror på en konkret vurdering i hver enkelt tilfælde, om bilimportørens private interesse i at bilforhandleren ikke får kendskab til f.eks. bilimportørens indkøbspris og avance udgør et så afgørende hensyn, at bilforhandlerens adgang til aktindsigt skal begrænses efter dagældende forvaltningslovens § 15 (gældende forvaltningslovs § 15b, nr. 5). Det overlades til SKAT at foretage denne vurdering i det enkelte tilfælde. Se SKM2010.540.LSR.
I en sag fandt LSR, at en investeringsforening efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt var berettiget til aktindsigt i opgørelser/lister over ejerne af investeringsbeviser, herunder CVR-nr., SE-nr. og CPR-nr. samt udbyttebeløb. Oplysningerne skulle anvendes til at udøve regres mod ejerne af investeringsbeviserne, da investeringsforeningen ikke havde indeholdt udbytteskat ved udlodning. LSR fandt ikke, at hensynet til ejernes private interesser var af en sådan art, at det konkret kunne anses for et afgørende modhensyn, og retten til aktindsigt kunne derfor ikke begrænses efter dagældende FVL § 15 ( gældende FVL § 15, nr. 5). Se SKM2010.537.LSR.
►I en sag om aktindsigt fandt byretten, at sagsøgeren ikke var part i forvaltningslovens forstand, og han kunne derfor ikke få aktindsigt efter reglerne i forvaltningsloven. Sagsøgeren, der gennem en årrække havde drevet advokatvirksomhed i personlig regi, blev i 2014 taget under konkursbehandling. Konkursboet blev afsluttet i 2015 og i den forbindelse udbetalte SKAT moms til konkursboet, idet konkursboets momstilsvar var negativt. Sagsøgeren anmodede om aktindsigt i konkursboets korrespondance med SKAT vedrørende momsregistreringen og udbetalingen af det negative momstilsvar. Retten fandt, at sagsøgeren hverken er adressat for SKATs afgørelse og har heller ikke på anden måde en væsentlig, direkte, individuel og retlig interesse i SKATs afgørelse, der kan føre til, at han må anses for part i forvaltningslovens forstand. Retten fandt endvidere heller ikke, at sagsøgeren havde en så væsentlig afledt og indirekte interesse i sagen, der kunne begrunde partsstatus. Se SKM2017.447.BR ◄
I en om anmodning om aktindsigt i en sag om lempelse af dobbeltbeskatningen og om på hvilken måde lempelsen kunne ske, udtalte Folketingets Ombudsmand, at reglerne om partsaktindsigt efter forvaltningsloven skulle finde anvendelse. Se FOB1992, 238.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Byretsdomme
|
►SKM2017.447.BR◄
|
►Retten fandt, at sagsøgeren ikke var part i forvaltningslovens forstand, og han kunne derfor ikke få aktindsigt efter reglerne i forvaltningsloven. Sagsøgeren, der gennem en årrække havde drevet advokatvirksomhed i personlig regi, blev i 2014 taget under konkursbehandling. Konkursboet blev afsluttet i 2015 og i den forbindelse udbetalte SKAT moms til konkursboet, idet konkursboets momstilsvar var negativt. Sagsøgeren anmodede om aktindsigt i konkursboets korrespondance med SKAT vedrørende momsregistreringen og udbetalingen af det negative momstilsvar. ◄ |
►Anket◄ |
Landsskatteretten
|
SKM2010.540.LSR
|
LSR fandt, at bilforhandlere ikke kunne anses for parter i bilimportørers sager om indberetning til SKAT af standardpriser og mindstebeskatningspriser. Bilforhandlere er derimod parter i deres egne registreringsafgiftssager i SKAT med adgang til sagernes dokumenter om standardpriser og mindstebeskatningspriser i det omfang oplysninger efter en konkret vurdering ikke er undtaget efter FVL § 15.
|
|
SKM2010.537.LSR
|
LSR fandt, at en investeringsforening var berettiget til partsaktindsigt i lister over ejerne af investeringsbeviser, herunder CVR-nr., SE-nr. og CPR-nr. samt udbyttebeløb. Oplysningerne skulle anvendes til at udøve regres mod ejerne af investeringsbeviserne, da investeringsforeningen ikke havde indeholdt udbytteskat ved udlodning.
|
|
Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand
Skemaet viser relevante udtalelser på området:
Udtalelser fra Ombudsmanden
|
Udtalelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Udtalelse fra Ombudsmanden
|
FOB1992, 238
|
Anmodning om aktindsigt i hvorvidt der kunne ske lempelse af dobbeltbeskatningen og på hvilken måde lempelsen kunne ske skulle behandles efter reglerne om partsaktindsigt i Forvaltningsloven.
|
|