SFL § 32, stk. 2, 2. pkt. - En ændring af afgiftstilsvar/godtgørelse af afgift, der er varslet af SKAT, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
Det afgørende er, hvornår afgørelsen er afsendt (brevet er poststemplet). Se A.A.8.2.1.1.om den ordinære frist for genoptagelse på borgerens initiativ på skatteområdet
Hvis ansættelsesfristen overskrides, anses afgørelsen for ugyldig.
Hvis SKAT har varslet rettidigt inden udløbet af 6 måneders fristen og stadig inden udløbet af 6 måneders fristen finder anledning til at korrigere den først udsendte varsling, skal der gøres opmærksom på følgende: Hvis varsling nr. 2 i sin helhed skal erstatte og dermed annullere varsling nr. 1, skal dette udtrykkeligt formuleres i varsling nr. 2 med henblik på at sikre, at 3 måneders fristen for foretagelse af ansættelsen, jf. SFL § 32, stk. 2, 2. pkt., først løber fra tidspunktet for varsling nr. 2. Hvis derimod varsling nr. 2 er udtryk for en fortsættelse/korrektion af varsling nr. 1, som således ikke annulleres, vil 3 måneders fristen for foretagelse af ansættelsen løbe fra tidspunktet for varsling nr. 1.
Landsretten udtalte, at uanset om ansættelsesfristen skal forstås således, at afgørelsen skal være truffet inden tre måneder efter forslaget eller afgørelsen skal være meddelt eller gjort tilgængelig for borgeren inden denne frist, var betingelserne i den konkrete sag opfyldt, da afgørelserne var tilgængelige i skattemappen. Se SKM2015.689.VLR.
SKAT sendte sit første forslag til borgeren den 15. juni 2011. Forslaget var udarbejdet på baggrund af nogle oplysninger, SKAT havde modtaget bl.a. om ejerforholdet til H1 Ltd., og ejerforholdene til nogle konti i F1-Bank. Borgeren og dennes ægtefælles bemærkninger til forslaget medførte efter et møde med parterne i september 2011, at SKAT den 26. januar 2012 fremsendte et nyt forslagog traf afgørelse den 1. marts 2012 i overensstemmelser hermed. Da SKAT således har fået nye oplysninger efter det 1. forslag, må de være berettiget til at fremsende et nyt forslag. Herefter og da afgørelsen er truffet inden for 3 måneders fristen jf. SFL § 27, stk. 2, findes SKAT ikke at have tilsidesat fristerne. Se SKM2015.802.BR. (anket)
SKAT havde udsendt forslag1 den 2. februar 2012, og 2. maj 2012 udsendt forslag 2. Afgørelsen blev truffet 1. juni 2012. Forslag 2 var en beløbsmæssig korrektion af Forslag 1. Det fremgik ikke af forslag 2, at det erstattede forslag 1. Landsskatteretten fandt, at ansættelsesfristen skulle regnes fra forslag 1, og afgørelsen var derfor truffet for sent. Se SKM2013.675.LSR.
Forhøjelsen var varslet den 14. december 2011 og afgørelsen blev truffet 7. marts 2012, hvorfor ansættelsesfristen var overholdt. Se SKM2013.337.LSR
SKAT henvendte sig til borgeren om sagen den 31. januar 2009, afholdte møde 18. februar 2009, sendte forslag 25. maj 2009 og afgørelse 4. august 2009. Reaktionsfristen og ansættelsesfristen var dermed overholdt. Se SKM2013.259.BR.
SKATs afgørelse om registreringsafgift var afsagt mere end tre måneder efter forslaget og var derfor ugyldig. Se SKM2013.62.LSR.
Se afsnit A.A.8.2.2.1.5. om ansættelsesfristen på skatteområdet.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Afgørelser
|
Afgørelsen i stikord
|
Kommentarer
|
Landsretsdomme
|
SKM2015.689.VLR
|
Landsretten udtalte, at uanset om ansættelsesfristen skal forstås således, at afgørelsen skal være truffet inden tre måneder efter forslaget eller afgørelsen skal være meddelt eller gjort tilgængelig for borgeren inden denne frist, var betingelserne i den konkrete sag opfyldt, da afgørelserne var tilgængelige i skattemappen.
|
|
Byretsdomme
|
SKM2015.802.BR |
SKAT sendte sit første forslag til borgeren den 15. juni 2011. Varslet var udarbejdet på baggrund af nogle oplysninger, SKAT havde modtaget bl.a. om ejerforholdet til H1 Ltd., og ejerforholdene til nogle konti i F1-Bank.
Borgeren og dennes ægtefælles bemærkninger til forslaget medførte efter et møde med parterne i september 2011, at SKAT den 26. januar 2012 fremsendte nyt forslag og traf afgørelse den 1. marts 2012 i overensstemmelser hermed.
Da SKAT således har fået nye oplysninger efter det 1. forslag, må de være berettiget til at fremsende et nyt forslag. Herefter og da afgørelsen er truffet inden for 3 måneders fristen jf. SFL § 27, stk. 2, findes SKAT ikke at have tilsidesat fristerne.
|
Anket |
SKM2013.259.BR
|
SKAT henvendte sig til borgeren om sagen 31. januar 2009, afholdt møde 18. februar 2009, sendte forslag 25. maj 2009 og afgørelse 4. august 2009. Reaktionsfristen og ansættelsefristen var dermed overholdt.
|
|
Landsskatteretskendelser
|
SKM2013.675.LSR
|
SKAT havde udsendt 1. forslag 2. februar 2012, og 2. maj 2012 udsendt 2. forslag. Afgørelsen blev truffet 1. juni 2012. Forslag 2 var en beløbsmæssig korrigering af forslag 1. Det fremgik ikke af forslag 2, at det erstattede forslag 1. Landsskatteretten fandt, at ansættelsefristen skulle regnes fra forslag 1, og afgørelsen var derfor truffet for sent.
|
|
SKM2013.337.LSR
|
Forhøjelsen var varslet 14. december 2011 og afgørelsen er truffet 7. marts 2012, hvorfor ansættelsesfristen er overholdt.
|
|
SKM2013.62.LSR
|
SKATs afgørelse om registreringsafgift var afsagt mere end tre måneder efter forslaget og var derfor ugyldig.
|
|