Alle indberetning der har en gældende status kan rettes.

Er status for kontoen “FejlIndberetning" laves en ny enkeltindberetning med samme KontoID, periode og indberetningstype, hvis du skal indberette for dette KontoID ellers skal du invalidere den.

Er status for kontoen "Invalideret" og det er en fejl, skal der laves en ny enkeltindberetning.


Trin 1: Find en indberetning

Følg vejledningen til søgning i afsnit 6.2 og find den aktuelle indberetning.

 

Trin 2: Vis en indberetning

 

  • Klik på link under Rediger kolonnen i søgningsresultat.
    Her vises den pågældende indlevering med mulighed for rettelse.

  • Hvis der ingen gældende indberetning er på en konto, dvs. alle indleveringer har fået en status "FejlIndberetning" der vil du ikke kunne lave en rettelse, men du skal lave en ny enkeltindberetning, hvis du skal indberette for dette KontoID ellers skal du invalidere den.

  • Hvis et KontoID har status "Invalideret" og det er en fejl, skal der laves en ny enkeltindberetning.

 

Trin 3: Rette en indberetning

 

Indberetning med fejl:

 

  • ►Fejlbeskrivelsen under overskriften vises kun, hvis status på kontoen enten er "FejlKonto" eller “FejlKontohaver".
    Fejlteksten vises ikke på "FejlIndberetning", men hvis du har behov for at finde fejlnumre på "FejlIndberetning", kan du se det i historikken for kontoen eller i søgeresultatet i csv-filen (læs mere om dette i afsnit 6.2).◄

 

Indberetning med advis: 

 

  • Advis under overskriften vises, hvis status på kontoen er “GodkendtKontoAdvis".

 

Ret indberetning:

  • klik på Ret (rettelsen sættes i gang)

 

 

 

 

Bemærk følgende:

  • Trin 1 (indberetningstype og periode) vises ikke, da disse felter ikke er retbare felter.
  • KontoID kan ikke rettes, men vises under hovedoverskriften.
  • Eventuelle advis eller fejl vises under KontoID indtil der klikkes på knappen "Næste" under trin 4 (beløb).
  • En indberetning bliver altid valideret igen ved klik på knappen "Næste" under trin 4 (beløb).

 

Trin 4: Indberette en rettelse  

 

 

  • Rettelse kan indberettes med eller uden fejl/advis ved at klikke på knappen "Indberet".► Det er vigtigt at sørge for at rette fejlen inden 14 dage, hvis du vælger at indberette med fejl.◄

 

 

 

  • Efter klik på "Indberet", vises kvittering for den rettede indberetning.
  • ►Hvis du har flere konti, der skal rettes, skal du gå til forsiden og gennemføre trin 1 til 4 for hver konto du skal rette.◄
  • Ved klik på "Ny indberetning", vises trin 1 i enkeltindberetning (se afsnit 4.1).