Indhold

Dette afsnit beskriver baggrund og formål for tonnageskatteloven og giver også en kort introduktion til tonnageskatteordningen.

Afsnittet indeholder:

  • Baggrund og formål
  • Beskrivelse af ordningen
  • Virkning og overgangsregel
  • Lovændringer.

Baggrund og formål

Ved lov nr. 264 af 8. maj 2002 blev lov om beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatteloven) vedtaget.

xTonnageskatteloven er senest indarbejdet ved lovbekendtgørelse nr. 945 af 6. august 2015.x

Tonnageskatteordningen blev indført med baggrund i EU-Kommissionens retningslinjer, idet kommissionen ønskede at give medlemslandene mulighed for at give selskaber, der driver rederivirksomhed, statsstøtte ved hjælp af særlige gunstige skatteregler.

Desuden kan operatørvirksomhed fra 1. juli 2005 omfattes af ordningen. Se afsnit C.D.8.8.8 om operatørselskaber.

Beskrivelse af ordningen

Ordningen er i hovedtræk:

  • Ordningen er som udgangspunkt frivillig, men der findes dog nogle værnsregler i loven, der sætter visse begrænsninger. Eksempelvis er valg eller fravalg af ordningen bindende i en periode på 10 år.    
  • Den skattepligtige indkomst ved rederi- og operatørvirksomhed opgøres under en tonnageskatteordning ikke som forskellen mellem skattepligtige indtægter og fradragsberettigede udgifter, som det er tilfældet efter de almindelige regler.
  • Under en tonnageskatteordning sker beskatningen ved, at der opkræves en skat af en given størrelse pr. anvendt nettotonnage tons (NT). Tonnageskatten opkræves uafhængigt af rederiet eller operatørselskabets faktiske driftsresultat og således også i de år, hvor rederidriften måtte give underskud.
  • Der kan ikke foretages fradrag i indkomsten. Dvs. der kan ikke foretages skattemæssige afskrivninger på aktiver, der er omfattet af ordningen. Der er heller ikke fradrag for driftsomkostninger, der vedrører den tonnagebeskattede indkomst.

Virkning og overgangsregel

Tonnageskatteloven har virkning fra og med indkomståret 2001.

Der var dog en særlig overgangregel for de rederier, der eksisterede på lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Se TSL § 23, stk. 2.

Disse rederier kunne vente med at træffe valg om at anvende ordningen til det andet indkomstår efter, at ordningen kunne anvendes. Dvs. valget skulle træffes senest ved rettidig indsendelse af selvangivelse for indkomståret 2002.

Bemærk

For de selskaber, der først valgte at indtræde i ordningen fra og med 2002, regnes 10 års-perioden fra og med indkomståret 2001. Se TSL § 23, stk. 2, 2. pkt.

Lovændringer

Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:

Lov nr. og dato

 

Ændring og baggrund for ændringen

Hvor i tonnageskatteloven

264 af 8. maj 2002

Hovedloven

458 af 9. juni 2004

Ændret begrebet "bestemmende indflydelse"

§ 3

460 af 9. juni 2004

Udvidet indtægterne omfattet af ordningen

§ 10

831 af 2. august 2004

Lovbekendtgørelse

370 af 24. maj 2005

Skibskontrakter mv.

§§ 16 og 18

408 af 1. juni 2005

Oplysnings- og dokumentationspligt

§ 13

409 af 1. juni 2005

Ændrede EU-retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren

§§ 6 A+B, 8,21 A og 22

426 af 6. juni 2005

Konsekvens ændring om sambeskatning (globalpuljeprincip)

§ 3

834 af 29. september 2005

Lovbekendtgørelse

343 af 18. april 2007

Konsekvensændring af ændring i Ligningsloven

§ 13

539 af 6. juni 2007

Justering af tonnageskatteordningen1)

§§ 7, 10, 18 og 21 A

540 af 6. juni 2007

Justering af skalaindkomsten

§ 12

530 af 17. juni 2008

Konsekvens ændring som følge SEL § 2 C

§ 1

1341 af 19. december 2008

Henvisning til SKL om fristreglerne i transfer pricing-sager

§ 13

525 af 12. juni 2009

Forhøjelsen af skalaindkomsten

§ 15

254 af 30. marts 2011

Justeringer i tonnageskattereglerne

§§ 1, 6 og 22

965 af 19. oktober 2011

Lovbekendtgørelse

924 af 18. september 2012

Løbende regulering af skalaindkomsten svarende til pris- og lønudviklingen. 

§ 15

1886 af 29. december 2015

Udvidelse til at omfatte en række aktiviteter, der typisk udøves med specialskibe.2)

§§ 1, 2, 8, 10 og en ny § 8 a

1555 af 19. december 2017

Selvangivelsesbegrebet erstattes af et oplysningsbegreb som følge af den nye skattekontrollov (L 2017 1535). Der er således tale om en konsekvensændring med henblik på at indføre skattekontrollovens oplysningsbegreb samt ændring af paragrafhenvisninger.

§§ 2, 13, 22 og 23

1726 af 27. december 2018

Tydeliggørelse af, at tonnagebeskattede selskaber er omfattet af EBITDA-reglen i SEL § 11 C.

§ 12

 1) Bemærk

De vedtagne ændringer efter lov nr. 539 af 6. juni 2007 af forholdet, hvormed bruttotonnage fra lejede skibe kan omfattes af tonnageskatteordningen efter TSL § 7, stk. 1, og at indkomst ved administration af skibspuljer kan omfattes af tonnageskatteordningen efter TSL § 10, stk. 2, nr. 8, er endnu ikke trådt i kraft.

  2) Bemærk

Ved lov nr. 1886 af 29. december 2015 blev tonnageskatteordningen udvidet til at omfatte en række aktiviteter, der typisk udøves af rederier med specialskibe. Efter loven skulle udvidelsen have virkning fra og med indkomståret 2016 og ville blive sat i kraft af skatteministeren, når den var godkendt af Kommissionen.

Kommissionen har ved afgørelse af 12. oktober 2018 (sag SA.45300 (2016/N)) godkendt udvidelsen af tonnageskatteordningen. Kommissionen har dog i den forbindelse forudsat, at udvidelsen alene vil få virkning fra den 1. januar 2017. For at udvidelsen af tonnageskatteordningen kan sættes i kraft af skatteministeren er det derfor nødvendigt først at ændre virkningstidspunktbestemmelsen i lov nr. 1886 af 29. december 2015, så bestemmelsen bringes i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse. Når den ændring er vedtaget, forventes det, at reglerne om udvidelsen sættes i kraft ved udstedelse af en ikrafttrædelsesbekendtgørelse.

Lov nr. 1886 af 29. december 2015 vil blive indarbejdet i denne vejledning, når den er sat i kraft.