Indhold

Dette afsnit handler om grunde til at nedsætte straffen efter reglerne i straffeloven.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Betalingsevne
  • Personlige og sociale forhold
  • Forsøg og medvirken
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser med videre.

Regel

Ved fastsættelsen af de administrative bøder skal dette ske efter reglerne om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Ved straffens udmåling skal der lægges vægt på lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om gerningsmanden. Se STRFL § 80.

Der er en række situationer, der i almindelighed skal indgå som formildende omstændigheder ved straffens fastsættelse. Se STRFL § 82.

Bemærk

Vurderingen sker ved en konkret afvejning af de skærpende – og de formildende omstændigheder. Straffeloven angiver en række skærpende omstændigheder. Se STRFL § 81 og afsnit A.C.3.5.6 om strafskærpelsesgrunde. 

Betalingsevne

Bøden kan nedsættes under hensyn til skatte- eller afgiftsyderens betalingsevne. Se STRFL § 51, stk. 3, jf. § 80, stk. 2.

Personlige og sociale forhold

Bøden kan også nedsættes under hensyn til gerningsmandens almindelige personlige og sociale forhold før og efter gerningen, samt hans bevæggrunde til denne. Se STRFL § 80, stk. 2. Herunder falder fx ung alder og høj alder. Se STRFL § 82, nr. 1 og 2.

Der kan også tages hensyn til

  • gerningsmandens uddannelse, regnskabsmæssige indsigt samt sociale stilling. Se TfS 1989.147 Ø
  • om der er handlet i undskyldelig uvidenhed om eller undskyldelig misforståelse af retsregler, der forbyder eller påbyder handlingens foretagelse. Se STRFL § 82, nr. 4,
  • om gerningsmanden, efter den strafbare handling er fuldbyrdet, har genoprettet den forvoldte skade ved gerningen eller søgt den genoprettet. Se STRFL § 82, nr. 11. Se SKM2003.5.VLR,
  • om straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort indenfor rimelig tid, uden dette kan bebrejdes denne. Se STRFL § 82, nr. 13. Se SKM2004.357.HR, eller
  • om der er gået så lang tid, siden den strafbare handling blev foretaget, at anvendelsen af den sædvanlige straf er unødvendig. Se STRFL § 82, nr. 14.

Forsøg og medvirken

Desuden er der mulighed for strafnedsættelse ved forsøg og ved medvirken. Se STRFL § 21, stk. 2 (forsøg) og § 23, stk. 1, 2. pkt. (medvirken).

Se også

Se også afsnit A.C.3.5.5.2 om praksis for strafnedsættelse i bødesager.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelser

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

SKM2004.357.HR

T var i landsretten dømt i en sag om skattesvig, hvor det offentlige blev unddraget 268.435 kr., og straffet med en ubetinget frihedsstraf på fængsel i 40 dage og en tillægsbøde på 250.000 kr. Højesteret udtalte, at der, uden at det skyldtes T´s forhold, var forløbet ca. 8 år fra hans indsendelse af den urigtige selvangivelse og ca. 5½ år fra meddelelsen om, at han ville blive sigtet. Sagen "lå død" i en periode på ca. 2½ år af de 3 år, hvor sagen var hos kommunen. Frihedsstraffen blev gjort betinget.

 

Landsretsdomme

SKM2003.5.VLR

Bøden blev nedsat til 1/10 af den sædvanlige tillægsbøde, da det unddragne beløb var betalt til Skat, inden tiltale gik konkurs i 2000.

Dommen er ikke udtryk for, at der altid skal lempes i strafudmålingen, hvis det unddragne beløb er betalt.

Se SKM2006.123.VLR
og TfK2010.960.VLD

 

TfS 1989.147 Ø

Skatteyder, der havde udeholdt indtægter fra tækkemandsvirksomhed, blev frifundet for overtrædelse af § 13. Skatteyder var stærkt læseretarderet og havde overladt udfyldelsen af sine selvangivelser til sin 74-årige far, der uden skatteyders viden var alvorligt syg.