Indhold

Før RIM kan iværksætte lønindeholdelse overfor en skyldner, skal RIM træffe en afgørelse herom. Dette afsnit beskriver de regler og betingelser, som RIM skal påse i forbindelse med afgørelsen.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Forvaltningslovens regler om sagsbehandling
  • RIMs fastsættelse af lønindeholdelsesprocenten
  • 3 betingelser for at kunne lønindeholde
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Se også

Se også afsnit G.A.3.1.2.10 særskilt lønindeholdelse, der beskriver de regler og betingelser, som RIM skal påse i forbindelse med en afgørelse om særskilt lønindeholdelse.

Regel

Når RIM træffer en afgørelse om lønindeholdelse, skal RIM straks underrette skyldneren om afgørelsen. Underretningen skal være skriftlig og oplyse gældens art og størrelse.

RIM er alene forpligtet til, i sin begrundelse for afgørelsen, at henvise til, at fordringen er under inddrivelse hos RIM, men afgørelsen skal også indeholde en beskrivelse af den, eller de, fordring(er), som inddrives ved lønindeholdelsen. Se INDOG § 10, stk. 2 og inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 5.

Derudover skal begrundelsen indeholde en redegørelse for relevant retsgrundlag i overensstemmelse med FVL §§ 22-24. Se afsnittet nedenfor om ’’Forvaltningslovens regler om sagsbehandling’’.

Forvaltningslovens regler om sagsbehandling

RIMs beslutning om at foretage en lønindeholdelse er en afgørelse, som er omfattet af forvaltningsloven. Se FVL § 2, stk. 1. RIM skal derfor i forbindelse med behandlingen af lønindeholdelsessager efterleve forvaltningslovens sagsbehandlingskrav, herunder især reglerne om:

Landsskatteretten har anset en afgørelse om lønindeholdelse for ugyldig, da Skatteforvaltningen inden afgørelsen ikke havde behandlet klagerens anmodning om aktindsigt. Se SKM2012.228.LSR

Da en part i en afgørelsessag, efter de almindelige forvaltningsretlige principper, har krav på at fremføre sit indlæg under et personligt fremmøde, har Landsskatteretten anset en afgørelse om lønindeholdelse for ugyldig, da Skatteforvaltningen ikke havde holdt møde med klageren trods en anmodning om dette. Se SKM2012.85.LSR

RIMs fastsættelse af lønindeholdelsesprocenten

Indeholdelsesprocenten kan gradueres efter indkomstens størrelse. Se INDOG § 10, stk. 4. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om sammenhængen mellem indkomsten og indeholdelsesprocenten. Dette er sket i inddrivelsesbekendtgørelsen.

Når RIM vil fastsætte en lønindeholdelsesprocent, skal denne derfor fastsættes på baggrund af.

1. Tabeltræk

Se også

2. En konkret betalingsevnevurdering efter reglerne i kapitel 7 i inddrivelsesbekendtgørelsen, når særlige forhold taler derfor.

Se også

  • Afsnit G.A.3.1.2.4.3 om betalingsevnevurdering i forbindelse med lønindeholdelse
  • Afsnit G.A.3.1.1.1.3.3 om betalingsevnevurdering efter inddrivelsesbekendtgørelsen § 10, stk. 6.

Lønindeholdelse sker med en procentdel (lønindeholdelsesprocenten) af den beregnede eller godskrevne A-indkomst reduceret med fradragsbeløbet efter skattekortet. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 2.

Lønindeholdelsesprocenten fastsættes i forhold til skyldners indkomst. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1. Da lønindeholdelse skal foretages over eSkattekortet, og dermed foretages i forhold til det samme trækgrundlag som A-skat indeholdes af, skal der foretages en omregning af afdragsprocenten til lønindeholdelsesprocenten. Til denne omregning anvendes følgende formel:

Nettoindkomsten x afdragsprocenten

--------------------------------------------------- = lønindeholdelsesprocenten

Teknisk A-indkomst - årlige skattekortfradrag

Se også

Afsnit G.A.3.1.2.5 om lønindeholdelsesprocenten, der bl.a. indeholder en udførlig beskrivelse af, hvordan RIM beregner lønindeholdelsesprocenten.

3 betingelser for at kunne lønindeholde

Nedenfor beskrives de 3 betingelser, der skal være opfyldt på det tidspunkt, hvor RIM

  • afsender et varsel om lønindeholdelse, eller
  • træffer en afgørelse om lønindeholdelse uden varsel efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 6 eller stk. 8.

Betingelse 1 - skyldner skal have en betalingsevne

Når RIM træffer en afgørelse om lønindeholdelse, skal skyldneren have overladt det nødvendige til eget og familiens underhold. Dette vil normalt være tilfældet, når lønindeholdelsesprocenten fastsættes efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 3.

Hvis en skyldners nettoindkomst ikke overstiger den fastsatte nedre indkomstgrænse i inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, kan RIM som hovedregel ikke iværksætte inddrivelse overfor en skyldner. Heller ikke i form af lønindeholdelse. Overstiger nettoindkomsten derimod den nedre nettoindkomstgrænse, kan der fastsættes en lønindeholdelsesprocent på baggrund af de skematiske regler i tabellen.

For at RIM kan træffe en afgørelse om lønindeholdelse, er det som udgangspunkt en betingelse, at skyldner har en betalingsevne, da bestemmelsen i INDOG § 10, stk. 3 angiver, at "ved afgørelse om lønindeholdelse skal der overlades skyldner det nødvendige til eget og familiens underhold".

RIM har nærmere præciseret adgangen til at fastsætte afdragsordninger eller foretage lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere og andre, som har en nettoindkomst under den nederste grænse i tabellen i inddrivelsesbekendtgørelsen. Se SKM2007.136.SKAT.

RIM kan lægge til grund, at skyldner har en betalingsevne, hvis

Regel

Bemærkninger

Skyldners nettoindkomst ligger indenfor grænserne i tabellen i inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1

Viser en opgørelse af skyldners nettoindkomst, jf. SKM2008.5.SKAT, at skyldners nettoindkomst ligger over den nedre grænse i tabellen, er betingelsen, om at skyldner har en betalingsevne, opfyldt.

Skyldner efter en konkret betalingsevne-vurdering har en betalingsevne i henhold til inddrivelsesbekendtgørelsens kapitel 7.

Hvis skyldner indsender budgetskema, og en betalingsevnevurdering viser, at skyldner har en betalingsevne, er betingelsen om at skyldner har en betalingsevne, opfyldt.

Bemærk

xVed opgørelse af skyldners nettoindkomst medtages også xA-indkomst, som der ikke kan foretages lønindeholdelse i efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 17. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 2 og 3.

Betingelse 2 - skyldner skal have udbetalt A-indkomst, der kan lønindeholdes i

Skyldner skal som udgangspunkt modtage A-indkomst, der kan foretages lønindeholdelse i, på det tidspunkt, hvor RIM

  • sender et varsel om lønindeholdelse, eller
  • træffer en afgørelse om lønindeholdelse uden varsel efter inddrivelsesbekendtgørelsen § 13, stk. 6 eller stk. 8.

Eksempel:

Hvilken type
A-indkomst har skyldner

Eksempel

Kan der lønindeholdes hos skyldner?

Kun A-indkomst, hvor der kan foretages lønindeholdelse i

RIM kan ved opslag i it-systemerne eIndkomst eller Detail-COR konstatere, at skyldner udelukkende får udbetalt A-indkomst, hvor der kan foretages lønindeholdelse i.

Skyldner har efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1 (tabeltrækket) en betalingsevne, da hans nettoindkomst ligger over den nederste indkomstgrænse i tabellen.

RIM kan træffe afgørelse om lønindeholdelse.

A-indkomst, hvor der kan foretages lønindeholdelse

og

A-indkomst, hvor der ikke kan foretages lønindeholdelse i.

RIM kan ved opslag i it-systemerne eIndkomst eller Detail-COR konstatere, at skyldner får udbetalt både

  1. A-indkomst, hvori der kan foretages lønindeholdelse, og
  2. A-indkomst, hvori der ikke kan foretages lønindeholdelse.

    Bemærk

    I opgørelsen af betalingsevnen indgår både A-indkomst, der kan foretages lønindeholdelse i, og A-indkomst, der i henhold til inddrivelsesbekendtgørelsens § 17 ikke kan foretages lønindeholdelse i.

    RIM kan træffe afgørelse om lønindeholdelse.

    Lønindeholdelsen vil dog alene slå igennem for det eSkattekort, der rekvireres af den indeholdelsespligtige, der udbetaler den A-indkomst, hvor der kan foretages lønindeholdelse i.

    Dette vil naturligvis påvirke størrelsen af det beløb, som bliver indeholdt hos denne arbejdsgiver.

    Kun A-indkomst, hvor der ikke kan foretages lønindeholdelse i

    RIM kan ved opslag i it-systemerne eIndkomst eller Detail-COR konstatere, at skyldner A udelukkende får udbetalt A-indkomst, hvor der i henhold til inddrivelsesbekendtgørelsens § 17 ikke kan foretages lønindeholdelse i.

    RIM kan ikke træffe afgørelse om lønindeholdelse

    De A-indkomstarter, der er angivet i inddrivelsesbekendtgørelsens § 17, giver som alt overvejende hovedregel ikke skyldner en betalingsevne efter tabeltrækket i inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1.

    Der kan ikke udsendes varsel om lønindeholdelse eller træffes afgørelse om lønindeholdelse, hvis skyldner udelukkende har A-indkomst, hvori der ikke kan foretages lønindeholdelse.

    Kun A-indkomst, hvor der ikke kan foretages lønindeholdelse i

    RIM kan ved opslag i it-systemerne eIndkomst eller Detail-COR konstatere, at skyldner A udelukkende får udbetalt A-indkomst, hvor der efter inddrivelsesbekendtgørelsen § 17 ikke kan foretages lønindeholdelse i.

    Skyldner A har efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1 (tabeltrækket) en betalingsevne, da hans nettoindkomst ligger umiddelbart over den nederste indkomstgrænse i tabellen.

    RIM kan ikke træffe afgørelse om lønindeholdelse

    Selvom skyldner efter tabeltrækket har en betalingsevne, kan RIM ikke træffe afgørelse om lønindeholdelse, fordi skyldner udelukkende oppebærer A-indkomst, der er friholdt fra lønindeholdelse.

    Betingelse 3 - skyldner skal have et eSkattekort

    Endelig er det en betingelse, at skyldner aktuelt er forskudsregistreret med et skattekort. Hvis skyldner ikke har et eSkattekort, kan RIM ikke træffe afgørelse om lønindeholdelse.

    Dette skyldes, at lønindeholdelse efter 1. juni 2008 alene kan ske over eSkattekortet.

    eSkattekortet er det skattekort, der indeholder oplysninger om skyldners forskudsregistrering, fx skyldners trækprocent og fradrag samt lønindeholdelsesprocenten, hvis RIM har truffet en afgørelse om lønindeholdelse.

    Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

    Skemaet viser relevante afgørelser på området:

    Afgørelse

    Afgørelsen i stikord

    Yderligere kommentarer

    Landsskatteretten

    SKM2012.228.LSR

    SKATs afgørelser om iværksættelse af lønindeholdelse blev anset for ugyldige, da SKAT ikke forinden iværksættelsen af lønindeholdelsen behandlede klagerens anmodning om aktindsigt.

    ►På baggrund af afgørelsen er det Gældsstyrelsens opfattelse, at RIM forinden iværksættelse af lønindeholdelse skal behandle skyldneres anmodninger om aktindsigt.◄

     SKM2012.85.LSR

    SKATs afgørelse om pålæg af lønindeholdelse blev anset for ugyldige, da SKAT ikke havde afholdt personligt møde med klageren trods anmodning herom

    ►På baggrund af afgørelsen er det Gældsstyrelsens opfattelse, at RIM har en forpligtelse til at afholde et personligt møde med skyldnere i forbindelse med iværksættelse af lønindeholdelse, såfremt skyldner anmoder om det.◄