EU-Kommissionen, EU-landene samt de fælles forsendelseslande besluttede på baggrund af den tiltagende svindel på forsendelsesområdet i 1997, at der skulle indføres et elektronisk forsendelsessystem New Computerized Transit System (NCTS), og Danmark tilsluttede sig fuldt ud til NCTS den 15. juni 2003. NCTS består af to moduler.
Guarantee Management System (GMS) som blev implementeret den 25. september 2005 i Danmark. Se mere herom nedenfor i afsnittet om Sikkerhedsstillelse i NCTS.
Minimal Commor Core (MCC) er selve hoved-modulet, der anvendes til kommunikation mellem EU-/fælles forsendelseslande på forsendelsesområdet, herunder også TIR-forsendelse. Systemet er et selvstændigt system, der ikke er integreret i det danske eksport- og importsystem.
NCTS omfatter samtlige forsendelser, der påbegyndes i konventionslandene. En virksomhed kan kun sende varer i forsendelsesproceduren, hvis den er tilsluttet det elektroniske forsendelsessystem.
NCTS omfatter hovedsageligt vejtransport, men også andre transportformer kan bruge den elektroniske forsendelsesangivelse. Det drejer sig fx om flytransport af T1-varer, og hvor flyselskabet ikke har tilladelse til den forenklede procedure (flymanifestet anvendes som forsendelsesangivelse).
Jernbanetransport under ledsagelse af et CIM-fragtbrev samt luftfragt og søtransport under manifestproceduren er indtil videre ikke omfattet af NCTS. Det forventes, at de systemmæssige tilpasninger af NCTS i forbindelse med EUTK og de dertil hørende gennemførelsesretsakter, DF og GF, vil være på plads i 2023. For så vidt angår den papirbaserede håndtering af EU-forsendelsesprocedure for jernbane, luftfragt og søtransport, så gælder de gamle regler frem til opgraderingen af NCTS.
Varerne skal under hele transporten - fra afgangstoldstedet eller en godkendt afsender til bestemmelsestoldstedet eller en godkendt modtager - være ledsaget af et ledsagedokument, der er en udskrift af den elektroniske angivelse, samt den eventuelle tilhørende varepostliste.