Oversigten medtager automatisk ny lovgivning, domme, afgørelser, meddelelser mv., der er offentliggjort efter redaktionens afslutning. Vejledningsteksten tager derfor ikke højde for disse juridiske nyheder. Medtagelsen på listen er ikke udtryk for, at der er taget stilling til eventuel præjudikatsværdi eller lignende. Det bemærkes, at der kan være nyheder fra de seneste 2 uger, som endnu ikke vil kunne ses i oversigten. |
--- Høringsforslag - diverse samlet her (skjult) (offentliggjort efter 30. juni 2021) --- |
11. november 2021 | Udkast til Styresignal - Momslovens § 3, stk. 2, nr. 2 og 3 - kommunale renovationsydelser – Genoptagelse (11. november 2021) |
|
Indhold
Dette afsnit beskriver i hvilket omfang offentlige forsyningsvirksomheder bliver omfattet af momspligten.
Afsnittet indeholder:
- Offentlige forsyningsvirksomheder
- Vandindvindingstilladelser
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Offentlige forsyningsvirksomheder
Udtrykket offentlige forsyningsvirksomheder omfatter ikke kun offentlige virksomheder, der forsyner borgerne og virksomhederne med fx gas, el, vand eller varme, men også virksomheder, der udfører servicefunktioner som renovation og offentlig transport. Se i øvrigt bilag I til momssystemdirektivet.
Det betyder, at offentlige spildevandsanlæg også er forsyningsvirksomheder.
Offentlige forsyningsvirksomheder skal betale moms af de nævnte leverancer til private og virksomheder, andre kommuner, regioner og staten, herunder til institutioner i samme kommune, som driver forsyningsvirksomheden. Se ML § 9, 1. pkt., modsætningsvis.
Se også
Se SKM2009.574.LSR.
Vandindvindingstilladelser
Der skal opkræves moms af gebyrer opkrævet for udstedelse af vandindvindingstilladelser efter vandforsyningsloven § 24 jævnfør ML § 3, stk. 2, nr. 2.
Se SKM2003.99.TSS om de dagældende regler om vandindvindingstilladelser.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Højesteretsdomme |
UfR1989, 223H | Et kommunalt værks drift og vedligeholdelse af kommunens gadebelysning og færdselsfyr måtte anses for udført som led i værkets offentlige forsyningsvirksomhed med heraf følgende momspligt. | |
Landsskatteretskendelser |
SKM2020.459.LSR | En kommune anmodede om bindende svar på, om kommunen skal opkræve og afregne moms ved levering af renovationsydelser til private og grundejerforeninger. Skatterådet svarede, at kommunen skal opkræve og afregne moms på disse ydelser. Landsskatteretten ændrede svaret, idet Landsskatteretten fandt, at kommunen ikke skal opkræve og afregne moms ved levering af renovationsydelser til private og grundejerforeninger. Landsskatteretten henså til, at kommunen er et offentligretligt organ, at den udøvede virksomhed sker i egenskab af offentlig myndighed, og at fritagelsen for afgiftspligten ikke vil kunne medføre en konkurrenceforvridning af en vis betydning. I forhold til spørgsmålet om konkurrenceforvridning henså Landsskatteretten særligt til, at kommunerne i Danmark i henhold til miljøbeskyttelsesloven og affaldsbekendtgørelsen er forpligtet til at indsamle affald fra private grundejere og grundejerforeninger, og at private grundejere og grundejerforeninger omvendt er forpligtet til at bruge den kommunale ordning. Kommunens virksomhed med levering af renovationsydelser til private grundejere og grundejerforeninger sker således ikke i konkurrence med private erhvervsvirksomheder, idet der ikke foreligger en retlig mulig konkurrencesituation i forhold til disse. Kommunen blev dermed ikke anset for at være en afgiftspligtig person i forbindelse med levering af renovationsydelser til private grundejere og grundejerforeninger, jf. momslovens § 3, stk. 2, nr. 3, idet kommunen ikke leverer varer og ydelser i konkurrence med erhvervsdrivende. Landsskatteretten fandt endvidere, at kommunen ikke kunne anses for omfattet af begrebet "forsyningsvirksomhed" i henhold til momslovens § 3, stk. 2, nr. 2, idet renovationsydelser ikke er omfattet af bilag I til momssystemdirektivet. Landsskatteretten fortolkede således momslovens § 3, stk. 2, nr. 2, i overensstemmelse med momssystemdirektivets artikel 13 og bilag I hertil, uanset indholdet af forarbejderne til de danske momsbestemmelser. | Landsskatteretten xændrerx Skatterådets praksis i SKM2015.687.SR. Ved redaktionens afslutning overvejede Skattestyrelsen stadigvæk betydningen for praksis. |
SKM2009.574.LSR | Interne leverancer mellem en kommunes institutioner bliver ikke pålagt moms, med mindre leverancerne er omfattet af reglerne om offentlig forsyningsvirksomhed. | |
Skatterådet |
SKM2015.687.SR | Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger - en offentlig myndighed - ikke skal opkræve moms ved levering af renovationsydelser til private og grundejerforeninger. Endvidere afviser Skatterådet, at besvare en række spørgsmål. | Landsskatteretten har ved SKM2020.459.LSR ændret det bindende svar. Ved redaktionens afslutning overvejede Skattestyrelsen stadigvæk betydningen for praksis. |
Skattestyrelsen |
SKM2003.99.TSS | Skatteministeriet har vurderet, at gebyrer for udstedelse af tilladelser må anses for at være vederlag for amternes varetagelse af opgaver på vandforsyningsområdet vedrørende kortlægning af vandressourcerne og planlægning af udnyttelsen af samme. De pågældende opgaver er derfor omfattet af ML § 3, stk. 2, nr. 2, om offentlig forsyningsvirksomhed. | |