Hvornår skal I benytte funktionen invalidere?

Når det er det korrekte KontoID, I har indberettet til Skattestyrelsen og det er for den korrekte indberetningstype og periode, vil vi opfordre jer til at lave enten en ny initiel indberetning (hvis ingen gældende status er på kontoen) eller en rettelse til dette KontoID.

Når I kommer til at bruge et KontoID, der ikke findes i jeres system, skal I lave en invalidering. Det er vigtigt at få invalideret disse, da KontoID er den kontoførendes entydige identificering af en konto og hvis den ikke findes, er der behov for denne oprydning. I skal kun indberette de konti, I har pligt til at indberette om. Som eksempel kan nævnes de konti, der er indberettet til kvartal, hvor kontohaver er et selskab. Disse skal ikke indberettes og derfor vigtigt at få invalideret disse.

I skal også bruge invalidering, hvis I har indberettet på et KontoID der findes, men det er den forkerte periode eller indberetningstype, I har benyttet.

Hvad sker der, hvis du invalidere i stedet for at lave en rettelse?

Eksempel:
Skal have rettet beløb fra 100 kr. til 200 kr. på en godkendt konto.

Hvis I vælger at invalidere den, vil kontoen blive slettet og der vil ske en rettelse over på skatteoplysninger dvs. en modpostering af de 100 kr. og derfor vil den gå i 0 kr.

Hvis I derefter sender en ny indberetning ind med de 200 kr. og samme kontohaver mv., vil denne komme på skatteoplysninger med 200 kr.

Problemet ved ovennævnte vil være, at de kan risikere ikke at blive behandlet i samme kørsel og derfor kan denne ændring ende med to autoagter. Derfor vigtigt at lave en rettelse, da en rettelse vil sørge for en modpostering af den tidligere indberetning og ny postering af den nye indberetning og disse to rettelser vil ske i samme kørsel.

Er status for kontoen "Invalideret" og det er en fejl, skal der laves en ny enkeltindberetning.

 

Trin 1: Find en indberetning

Følg vejledningen til søgning i afsnit 6.2 og find den aktuelle indberetning.


Trin 2: Vis en indberetning


 

  • Klik på link (Rediger) under Rediger kolonnen i søgningsresultat.
    Her vises den pågældende indberetning med mulighed for invalidering. Hvis der er en gældende, vil den vises og hvis der ikke er en gældende, vil den seneste indlevering vises.

 

Trin 3: Invalider en indberetning

 



  • Fejlbeskrivelsen under overskriften vises, hvis status på kontoen er “FejlKontohaver, FejlKonto", "FejlIndberetning" eller "FejlFormat".  

 

Invalidering af indberetning

 

 

 

  • Klik "Invalider"
  • Dialogboks vises med teksten "Vær opmærksom på at vi nu invaliderer din indberetning".
  • Klik på "OK" i dialogboksen (den pågældende indberetning bliver tildelt status "Invalideret").

 

 

Ved klik på "Ny indberetning", vises trin 1 i enkeltindberetning (se afsnit 4.1).

Ved klik på "Tilbage" kommer du tilbage til enten "søg i konti" eller "historiksiden".